Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Digitalisering in de gymles

  •   Bewegen, school en sport
  •   1 januari 2022 - 31 december 2022

Beweeggames, video’s en tablets. Wat is de meerwaarde ervan in het bewegingsonderwijs? Dit wordt onderzocht in het project Digitalisering in de gymles.

  • Lectoraat: Bewegen, School en Sport 
  • Betrokken onderzoekers: Jeroen Koekoek en Wytse Wallinga 
  • Omvang: 40 docenten bewegingsonderwijs, 120 brugklasleerlingen
  • Partners: Thomas a Kempis College, Hondsrug College, Van der Capellen Scholengemeenschap, Christelijk College Nassau Veluwe en het Bonhoeffer College, Mulier Instituut, Faculteit der Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam, InnoSportNL, Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO), Stichting Leerplan Ontwikkeling Nederland (SLO), Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) en Landstede Groep (mbo)

Waarom dit onderzoek?

Het bewegingsonderwijs wordt in toenemende mate beïnvloed door ontwikkelingen op het gebied van beweeggames, videoregistratie, videofeedback en tablets. Het blijkt dat gymleraren graag willen weten hoe zij nieuwe technologieën, zoals beweeggames en camera’s, op een goede manier in hun lessen kunnen integreren. Beweeggames passen bij de leefwereld van leerlingen en daarom hopen gymleraren de gymles ermee aantrekkelijker te maken, waarbij leerlingen worden gestimuleerd actiever deel te nemen aan de lessen.

Effecten van digitale toepassingen

Het lectoraat onderzoekt vanuit didactisch perspectief hoe digitale toepassingen in het bewegingsonderwijs de motivatie, het plezier en leergedrag kunnen ondersteunen. Het lectoraat werkt hiertoe samen met drie middelbare scholen, het Mulier Instituut en de Faculteit der Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het onderzoek richt zich op twee aspecten:

  1. Motivatie en plezier van leerlingen
  2. Goed en effectief aanleren van bewegingen en sporthandelingen

Tijdens de gymles worden in het kader van het onderzoek beweeggames als Wii-golf en digitale observatietechnieken ingezet. De Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding richt een fieldlab in als ‘digitale gymzaal’ met filmcamera’s en computers. Hier testen we de technieken die tijdens het onderzoek op de scholen gebruikt worden.

Deelonderzoek Gebruikswaarde digitale observatiemiddelen

Een van de deelonderzoeken richt zich op de gebruikswaarde van digitale observatiemiddelen, zoals op notatieanalyse en videofeedback. Veel leerkrachten missen methodische en didactische ondersteuning op dit vlak. Er is nog relatief weinig bekend over hoe het terugkijken van videobeelden door leerlingen hun prestaties beïnvloedt. Ook hebben zij behoefte aan informatie over hoe je het spelverloop via digitale notatie en videobeelden inzichtelijk kunt maken.

Meer weten? 

Neem contact op met: Jeroen Koekoek, associate lector of met Wytse Walinga, onderzoeker Bewegen, School en Sport. 

 jh.koekoek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of gw.walinga@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)