Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Expertisecentrum hoogbegaafdheid is jarig: van post-hbo tot onderzoekswerkplaats

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Expertisecentrum hoogbegaafdheid is jarig: van post-hbo tot onderzoekswerkplaats

Feest bij het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid, want ze bestaan vijf jaar. In de afgelopen vijf jaar heeft professionalisering op het gebied van hoogbegaafdheid een transformatie ondergaan, gedreven door een passie voor leren en onderzoek. Van de lancering van succesvolle opleidingen zoals de post-hbo Hoogbegaafdheidspecialist en de cursus Basiskennis Hoogbegaafdheid tot de oprichting van de Onderzoekswerkplaats Leren en Hoogbegaafdheid, markeert deze periode een belangrijke mijlpaal in het erkennen, waarderen en ondersteunen van hoogbegaafde studenten en leerlingen. We spraken Christine Vis-van der Laan over het vijfjarig jubileum.

Succes van de post-hbo en de cursus Hoogbegaafdheid

“De afgelopen vijf jaar waren uitdagend en inspirerend. We lanceerden met succes de post-hbo Hoogbegaafdheidspecialist en de cursus Basiskennis hoogbegaafdheid, waarbij we onze kennis deelden met professionals in het werkveld en ook maatwerktrajecten aanboden. In de basiscursus draait het om het herkennen, begrijpen en ondersteunen van hoogbegaafde individuen. Dit werd enthousiast ontvangen door deelnemers en heeft bijgedragen aan een grotere bewustwording en deskundigheid op dit gebied.”

“Daarnaast hebben we onze activiteiten binnen en buiten Windesheim uitgebreid naar nieuwe domeinen en partnerschappen, waardoor we onze impact kunnen vergroten en onze missie verder kunnen uitdragen. Of het nu gaat om het organiseren van workshops, het uitvoeren van onderzoek of het ontwikkelen van beleid, onze basis is: door en voor het werkveld.

Oprichting van de Onderzoekswerkplaats

“Een van de hoogtepunten van onze reis is de oprichting van de Onderzoekswerkplaats Leren en Hoogbegaafdheid zelf - een ruimte waar ideeën tot leven komen en onderzoek een directe impact heeft op de praktijk. Hier kunnen we experimenteren, innoveren en samenwerken aan projecten die ertoe doen. De onderzoekswerkplaats draait om praktijkgericht onderzoek. Onderzoekend en kritisch vragend aan theorie en praktijk werken we aan innovatieve stappen in de school.”
“Door onze nauwe banden met Windesheim en de bredere gemeenschap van hoogbegaafdheidsspecialisten, zijn we in staat om een breed scala aan expertise en ervaringen te mobiliseren. Dit stelt ons in staat om complexe uitdagingen aan te pakken en innovatieve oplossingen te vinden die het verschil maken voor hoogbegaafde leerlingen en studenten en hun omgeving.”

Vooruitblik

“Als we terugkijken op de afgelopen vijf jaar, zijn we trots op wat we hebben bereikt, maar we zijn ook enthousiast over de toekomst. Met nieuwe uitdagingen en kansen voor de boeg, blijven we ons inzetten om een verschil te maken in het leven van hoogbegaafde individuen en de gemeenschappen waarin ze leven en leren.”

Post-hbo Hoogbegaafdheid

De reis begon met de oprichting van de Post-hbo Hoogbegaafdheid, waarin inmiddels 73 hoogbegaafdheidsspecialisten zijn opgeleid. Deze opleiding wordt gekenmerkt door haar praktijkgerichte aanpak, waarbij een divers team van experts van binnen als buiten Windesheim lesgeeft. Met de nadruk op praktijkonderzoek en groeicasussen worden deelnemers uitgedaagd om hun kennis direct toe te passen in de praktijk.

Cursus Basiskennis Hoogbegaafdheid

Als aanloop naar de post-hbo opleiding is de cursus Basiskennis Hoogbegaafdheid ontwikkeld. Deze cursus, die al vijf rondes heeft gedraaid, biedt een fundament voor begrip van hoogbegaafdheid. Met een focus op onderzoekende professionaliteit en het doorbreken van stereotype denkbeelden, is het doel om deelnemers te helpen elke hoogbegaafde leerling als een unieke puzzel te zien.

Onderzoekswerkplaats Leren en Hoogbegaafdheid

De nieuwste toevoeging aan het professionaliseringsaanbod is de Onderzoekswerkplaats leren en Hoogbegaafdheid. Hier komen praktijk en onderzoek samen, met als doel om vraagstukken rondom hoogbegaafdheid te onderzoeken en oplossingen te bieden voor scholen en organisaties. Met een driejarig participatief actieonderzoek worden deelnemers aangemoedigd om met beide benen in de wetenschap en praktijk te staan.