De flexibele post-hbo Duurzaam Strategisch Leiderschap leidt je op tot een waardevol duurzaam leider. Je leert je niet alleen te richten op het behalen van resultaten in het hier-en-nu en het bieden van een visie voor de toekomst. Maar ook op het ontwikkelen en laten groeien van medewerkers in organisaties die op een duurzame manier waarde creëren.
Leren op basis van leeruitkomsten
Je ontwikkelt jezelf op basis van het behalen van leeruitkomsten. Leeruitkomsten bieden je de mogelijkheid te flexibiliseren door werkend leren en het valideren van eerder opgedane kennis of werkervaring. Het gaat dan om de resultaten van het leren (het doel). Niet zozeer om de wijze waarop die resultaten behaald zijn (het proces). Zo kun je op allerlei manieren toewerken naar je diploma. Dit noemen we flexibel studeren.
Leeruitkomsten vormen een goed werkend scharnier tussen de eindkwalificaties, de leeractiviteiten van de deelnemer en de (leerwegonafhankelijke) toetsing. Oftewel: leeruitkomsten zijn een omvangrijke beschrijving gericht op beroepstaken en/of producten die de deelnemer in de werkpraktijk kan uitvoeren.
Duurzaamheid
In deze post-hbo is duurzaamheid het overkoepelend thema. We willen professionals opleiden die vanuit de drie rollen meebouwen aan een nieuwe, duurzame samenleving. Die op een duurzame manier waarde creëren. Dit doen we vanuit een gemeenschappelijke visie op leiderschap. Dit verbinden we aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) en de Inner Development Goals (IDG’s).
Schakelen tussen de drie rollen van leiderschap
Centraal in deze post-hbo staan de drie rollen van de duurzame leider. De strateeg werkt vanuit de koers, de manager voert de koers uit en de coach ondersteunt en begeleidt het proces.
- Strateeg: de strateeg is de leider die de organisatie de weg wijst. Visie ontwikkelt, kansen en bedreigingen ziet aankomen en de grote lijnen (duurzaam) uitzet. Hiermee geeft hij richting aan de organisatie. Hij beantwoordt vragen als: Waarmee verdienen we in de toekomst ons geld? Wat vraagt de toekomstige samenleving van ons? Welke trends en ontwikkelingen bepalen ons speelveld in de toekomst en hoe reageren we daarop?
- Manager: de manager houdt zich bezig met het inrichten, bijsturen en optimaliseren van processen in de organisatie. In deze rol ligt de focus op het managen van het hier-en-nu. Een goede leider is in staat om de processen binnen de organisatie zo in te richten. Dat een optimale dienstverlening voor klanten mogelijk is. De organisatie op duurzame wijze opereert én er ruimte ontstaat om te investeren in de toekomst.
- Coach: de coach is de leider die mensen meeneemt en ondersteunt in samenwerking en ontwikkeling. De coach begeleidt veranderprocessen in organisaties, teams en individuen. Het menselijk kapitaal is immers de belangrijkste resource voor organisaties. Het ontwikkelen van dit kapitaal vraagt om manieren van organiseren die medewerkers de ruimte geeft om te groeien. En daarnaast de organisatie te veranderen. Verandervaardige organisaties bestaan uit verandervaardige medewerkers in een structuur en cultuur die ruimte geeft voor ondernemend gedrag.
Om invulling te geven aan betekenisvol leren zal er binnen de opleiding aandacht zijn voor:
- het vergroten van kennis en vaardigheden
- de persoonlijke en professionele ontwikkeling ten aanzien van de drie rollen in de vorm van groepsgerichte en individuele studiebegeleiding.
5 + 1 concept
We maken modulair onderwijs mogelijk en bieden je voorspelbaarheid in het organiseren en plannen van je eigen leerroute. Dit betekent dat alle gezamenlijke leeractiviteiten (+ toetsen) die horen bij één module georganiseerd worden binnen een periode van 6 weken. In de opleiding bestaat iedere module standaard uit vijf lesavonden gericht op de inhoud van de leeruitkomst. En daarnaast één lesavond gericht op de integrale leeruitkomst Professioneel Ontwikkelen in de vorm van studiebegeleiding. In de zesde les staan we uitgebreid stil bij de SDG’s en IDG’s en wat deze betekenen voor je professionele ontwikkeling in relatie tot de drie rollen: strateeg, manager en coach.
Eigen praktijk centraal
Opdrachten worden uitgevoerd in je eigen werkpraktijk. De leeruitkomsten zijn in samenspraak met het werkveld ontwikkeld. Zo sluiten deze aan op de veranderende vragen van werkgevers. Elke module is leerwegonafhankelijk te volgen. Een module heeft een praktijkcomponent in de toetsing die aansluiting op werkervaring biedt. Dit is in de vorm van een performance toets of beroepsproduct.
Zes modules
De post-hbo Duurzaam Strategisch Leiderschap bestaat uit zes modules. Elke module bestaat uit vijf lesavonden gericht op de leeruitkomst en één lesavond gericht op je professionele ontwikkeling. Je vergroot je kennis en vaardigheden. Daarnaast is er aandacht voor de professionele ontwikkeling ten aanzien van de drie rollen in de vorm van ondersteunende studiebegeleiding.
- Module Strategie en Organisatie
Als duurzaam leider voer je een strategische analyse uit. Waarbij je de relevante ontwikkelingen zowel binnen als buiten je organisatie in kaart brengt. Je verbindt deze aan organisatiedoelen en benoemt daarbij de risico’s en kansen. Deze startmodule is de aftrap van je project.
Aan de hand van passende theoretische inzichten analyseer je de organisatie als geheel van richting (organisatiestrategie, missie en visie). Inrichting (structuur en cultuur) en verrichting (operationele activiteiten). Je beargumenteert op overtuigende wijze hoe de strategie te vertalen naar een samenhangende duurzaam georganiseerde organisatie. Daarnaast concludeer je of de organisatie organisatorisch slagvaardig is.
- Module Financieel Managen
Als duurzaam leider voer je een financiële analyse uit over de eigen organisatie aan de hand van relevante kengetallen. Dit baseer je op de jaarcijfers op het gebied van liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit en werkkapitaal. Je voert een financiële analyse uit over de winstmarge. Waarbij de kostprijsopbouw van de verschillende producten of diensten een relevant onderdeel is.
Je maakt een vertaalslag van de strategie naar een strategiekaart. Waarbij je stuur- en kengetallen meetbaar maakt door ze om te zetten in verschillende KPI’s. Je beschrijft welke relatie de opgestelde budgetten hebben met de geformuleerde strategie en de door de organisatie opgestelde KPI’s.
Je beoordeelt de financiële haalbaarheid van een bestaand verbetervoorstel voor de eigen organisatie. Hierin speel je zelf een actieve rol in de analyse of in het verbetertraject.
Op basis van jouw financiële analyses breng je een advies uit over de duurzame financiële gezondheid van je eigen organisatie.
- Module Continu Verbeteren van Processen
Als duurzame leider identificeer en analyseer je op methodische wijze de (proces)structuur met bijbehorende verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Inclusief communicatie en informatiestromen binnen de primaire, ondersteunende en besturende processen. Je zet vooral passende modellen en methoden in. Zoals: richting, inrichting, verrichting, Lean, Lean Six Sigma, TOC, Scrum, ISO 9001, INK, GAP en procesmodelleringsmethodieken.
Je analyseert hierbij ook duurzaamheidsaspecten, bijvoorbeeld door waar mogelijk verbanden te leggen tussen processen en SDG’s. Je neemt een beargumenteerd standpunt in ten aanzien van de consequenties voor de richting, inrichting en verrichting van de organisatie. Je motiveert de keuze voor modellen op basis van toepasbaarheid. Je geeft aan waar de beperkingen van de gebruikte modellen en methode in relatie tot een proces analyse vraagstuk zitten.
Als duurzame leider formuleer je op verantwoorde wijze de organisatiedoelen voor bedrijfsprocessen passend bij de strategie van de organisatie. Je creëert door je aanpak en manier van communiceren en presenteren draagvlak voor de doelen. Je ontwerpt hierbij passende prestatie-indicatoren. Je beschrijft de invloedsfactoren op de doelen en prestatie-indicatoren, gebruik makend van een passende methode zoals Product-Proces-Planning-Periode of visgraat analyse.
- Module Talent Duurzaam Ontwikkelen
Als duurzaam leider maak je een onderbouwde strategische analyse gericht op de duurzame talentbenutting van medewerkers in je organisatie. Je analyseert ambities van de organisatie als geheel en van medewerkers en de mate waarin talenten worden benut.
Je beschrijft vervolgens de huidige situatie vanuit verschillende perspectieven (werving & selectie, beoordeling, beloning etc.) en betrekt daarbij de in je organisatie aanwezige data over het personeelsbestand en lopende ontwikkeltrajecten. Je beoordeelt de verkregen gegevens vanuit een maatschappelijk en juridisch (in ieder geval arbeidsrechtelijk) perspectief.
Daarna beschrijf je de gewenste situatie. Aansluitend bij de strategie van je organisatie en gericht op huidige en toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Je adviseert welke HR-instrumenten ingezet kunnen worden om de gewenste situatie te bereiken. Waarbij je tevens ingaat op arbeidsrechtelijke aspecten die gepaard gaan met de verwachte ontwikkeling en mobiliteit van medewerkers.
- Module Effectief Communiceren
Als duurzaam leider creëer je door je aanpak, houding en toepassing van gesprekstechnieken draagvlak en eigenaarschap. Je stimuleert professionele ontwikkeling bij medewerkers/collega’s (de doelgroep). Je stemt de stijl en inhoud van je communicatie af op de doelgroep. Om een effectievere samenwerking en/of een beter resultaat te bereiken. Je geeft onderbouwde feedback aan medewerkers/collega's op het gebied van hun effectiviteit. Je benoemt inzichten op het gebied van je eigen communicatie- en (gespreks)vaardigheden. Dit doe je op basis van ontvangen feedback en theorie en/of modellen.
De professional reflecteert kritisch op de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling als duurzaam leider. Dit doe je vanuit de drie rollen strateeg, manager en coach. Je doet dit mede op basis van feedback en de hierboven beschreven leeruitkomsten.
- Module Professioneel Ontwikkelen
Je reflecteert kritisch op de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling als duurzaam leider. Dit doe je vanuit de drie rollen strateeg, manager en coach. Hiervoor vergelijk je op gestructureerde wijze de inzichten die je bij de verschillende onderdelen van de opleiding hebt opgedaan. Je stelt hiermee een integraal beeld van je ontwikkeling op. Je selecteert en onderbouwt het voor jou meest relevante onderdeel uit de onderwerpen. Onderwerpen: visie op eigen beroep, inspelen op actuele en toekomstige SDG-gerelateerde ontwikkelingen, maatschappelijke verantwoordelijkheid en omgaan met ethische dilemma’s. Je laat voor dit onderwerp zien wat de implicaties zijn voor jouw verdere gewenste ontwikkeling. Dit baseer je op de overwegingen en uitkomsten in je reflectie.