Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Statushouders en werk: case studies

Statushouders en werk: case studies

  •   Sociale Innovatie
  •   1 september 2019 - 1 juli 2023

We onderzoeken hoe we statushouders met een achtergrond in STEM-vakken het beste kunnen voorbereiden op een docentenrol.

Vier deelprojecten

Dit project bestaat uit vier deelprojecten: casestudies van projecten waarin we werken aan de arbeidsmarktpositie van statushouders. Elke casestudie heeft een andere invalshoek, door het ‘verzamelen’ van diverse casestudies willen we bijdragen aan de kennisontwikkeling over het werken aan werk voor deze specifieke doelgroep. De deelprojecten zijn:

  1. Leerwerktraject voor statushouders bij kringloopbedrijf Aktief
  2. Statushouders voor de klas

  3. Statushouders in de logistiek
  4. Monitoring bij Keolis Nederland

1. Leerwerktraject voor statushouders bij kringloopbedrijf Aktief

Kringloopbedrijf Aktief is een zelfstandige maatschappelijke onderneming met diverse vestigingen in de Achterhoek. Het draagt zorg voor milieubewust hergebruik van goederen en terugwinnen van materialen. Het bedrijf heeft al ervaring met arbeidstoeleiding van diverse doelgroepen. Deze kennis en ervaring wordt momenteel ingezet bij leerwerktrajecten voor statushouders met weinig tot geen opleiding en met extra aandacht voor de Nederlandse taal en (werk)cultuur. Het gaat om zo’n twaalf statushouders met als doel uit te stromen naar regulier werk. Om als bedrijf en de betrokken partners hier zoveel mogelijk ‘on the job’ van te leren, is het lectoraat gevraagd om dit proces ‘hands on’ te monitoren en te evalueren.
Het onderzoek richt zich verder op het vastleggen van wat in de praktijk wordt gedaan, wat de concrete resultaten zijn en welke verbeteringen er zijn doorgevoerd. Dit doen we via intervisiebijeenkomsten (met onder andere taalcoach, directie, werkbegeleider, unithoofden, sociale dienst, werkgeversservicepunt) en we voeren gesprekken met statushouders zelf. 

Publicatie

Monitoring van het leerwerktraject van statushouders bij Stichting Aktief voor een duurzame overstap naar de reguliere arbeidsmarkt in Oost Achterhoek

2. Statushouders voor de klas

Doel

Sinds 2019 biedt Windesheim statushouders die beschikken over een achtergrond in STEM-vakken (wiskunde, natuurkunde en scheikunde) de mogelijkheid zich voor te bereiden op een functie als docent in deze vakken. Om te leren van ervaringen die worden opgedaan met dit traject voeren we een evaluatie uit. 

Doel van de evaluatie is om vast te stellen hoe een voorbereidend jaar voor statushouders het beste vorm kan krijgen. Dit niet alleen met het oog op eventuele toekomstige projecten, maar ook om bij het lopende project waar nodig tussentijds te kunnen bijsturen.

Werkwijze

Er is gekozen voor een formatieve evaluatie. Daarbij spreken we met zowel deelnemers als docenten die de opleiding verzorgen en docenten die de statushouders begeleiden bij hun stage. We vergelijken onze bevindingen met die van andere projecten met een soortgelijke doelstelling.

Publicaties

Statushouders voor de klas, een eerste evaluatie

Statushouders voor de klas, een tweede evaluatie(opent in nieuw tabblad)

Statushouders voor de klas, een derde evaluatie(opent in nieuw tabblad)

3. Statushouders in de logistiek

4. Monitoring opleidingsprogramma buschauffeur bij Keolis Nederland

Keolis wil graag werkgelegenheid bieden aan mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, zoals bijvoorbeeld statushouders. Hiervoor heeft Keolis, samen met andere partijen, een werkprogramma gestart met als doel om statushouders om te scholen naar het vak van buschauffeur en door te laten stromen naar een vast dienstverband voor onbepaalde tijd bij Keolis.

Om van het werkprogramma te leren heeft Keolis aan Windesheim gevraagd het traject te monitoren en evalueren. Daarmee wil Keolis zicht krijgen op het resultaat van het werkprogramma en dit programma waar nodig tijdig kunnen bijsturen en verbeteren.

In dit project wordt gewerkt met reflexief monitoren, dat is een manier van monitoren waarbij bevindingen direct worden besproken met de betrokken partijen en er samen met de betrokken partijen wordt gezocht naar verbeteringen. Tijdens het monitoren leggen we vast wat er gedaan is in de praktijk, wat de resultaten en inspanningen zijn en wat hiervan te leren is. Dit doen we door in gesprek te gaan met de statushouders en buddy’s. Tijdens deze gesprekken worden wensen, verwachtingen en ervaringen gedeeld en vragen we suggesties voor verbeteringen.

Publicaties

Monitoring opleidingsprogramma statushouders tot buschauffeur bij Keolis Nederland

Algemene publicatie

Statushouders begeleiden bij de 'inburgering' op het werk: lessen voor HRM vanuit de praktijk(opent in nieuw tabblad)

Meer weten? 

Neem contact op met: Dr. Joost van der Weide, lector Sociale innovatie


Stuur Joost een e-mail(opent in nieuw tabblad)