Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusie bij Windesheim

  •   Sociale Innovatie
  •   1 september 2021 - 1 september 2023

We voeren verschillende inclusie projecten uit binnen Windesheim. Lees hoe we de organisatiecultuur inclusiever maken en hoe medewerkers deze ervaren en waar verbetering nodig is.

Inclusie bij Windesheim 

Windesheim wil bijdragen aan een inclusieve samenleving. Daarbij hoort het streven om zelf een inclusieve hogeschool te zijn. Het lectoraat Sociale Innovatie draagt daaraan bij door de deelname van de lector aan de Portfolioboard Inclusie. Daarnaast zijn zij en verschillende andere leden van de kenniskring lid van de Windesheim Werkgroep Diversiteit en Inclusie. Ook voert het Lectoraat een aantal projecten uit op inclusie binnen Windesheim.

1. Monitoring inclusie 

In opdracht van het College van Bestuur van Windesheim gaat het Lectoraat de voortgang van het proces richting inclusie monitoren en ondersteunen.

Doel

Doel van het monitoren is het vastleggen wat er binnen Windesheim allemaal gedaan wordt, en welke kennis, vaardigheden, werkwijzen en instrumenten binnen de organisatie beschikbaar zijn. We willen waarderen wat er is (appreciative inquiry) en de beschikbare kennis en ervaring breed beschikbaar stellen, zowel binnen Windesheim als daarbuiten. Daarnaast willen we de ontwikkelingen volgen, hiervan leren en signaleren waar eventueel bijsturing of aanvullende acties nodig zijn.

Werkwijze

Voor het monitoren maken we gebruik van de methode van formatieve evaluatie: een evaluatie die zo is vormgegeven dat niet alleen de voortgang wordt gemonitord maar waarbij de tussentijdse bevindingen direct worden teruggekoppeld. Deze kunnen dan worden gebruikt voor het bijstellen en verbeteren van het project. door middel van een formatieve evaluatie, een manier van evalueren waarbij de resultaten van de evaluatie al tijdens het proces worden ingezet om het proces bij te sturen. Het evaluatieonderzoek zal zo worden ingericht dat er maximaal van elkaar geleerd wordt, de evaluatie is dus meteen ook een interventie om het proces te ondersteunen en te stimuleren.

2. Organisatiecultuur 

Een inclusieve organisatiecultuur is een belangrijke voorwaarde om een echt inclusieve organisatie te worden. Maar wat is een inclusieve organisatiecultuur precies, en ervaren de medewerkers van Windesheim de huidige organisatiecultuur als inclusief? Die vragen staan centraal in dit onderzoek.

Doel 

Doel van het onderzoek is te komen tot een beeld van de huidige organisatiecultuur van Windesheim en de aanpassingen die nodig zijn om deze cultuur echt inclusief te maken.

Werkwijze

Het onderzoek start met een literatuuronderzoek naar het concept inclusieve organisatiecultuur. Daarna wordt een actieonderzoek uitgevoerd om de huidige situatie te verkennen: hoe inclusief vinden medewerkers de huidige cultuur van Windesheim? Voor deze verkenning worden interviews gehouden met medewerkers. Na de analyse van de individuele interviews worden focusgroepen georganiseerd om de bevindingen te valideren en te exploreren waar verbetering mogelijk is.

Publicaties

Lees hier het rapport(opent in nieuw tabblad): 'Werken aan een inclusieve organisatiecultuur bij Windesheim: van uitgesproken waarde naar omarmde waarde'

Meer weten? 

Neem contact op met: Sjiera de Vries, senior onderzoeker Sociale Innovatie

Sjiera de Vries(opent in nieuw tabblad)

sjiera.de.vries@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)