Fix IT! Het dichten van de lekkende pijplijn van vrouwelijke IT-loopbanen
Dit project helpt IT-opleidingen en bedrijven in Noord- en Oost-Nederland om meer vrouwen aan te trekken en te behouden, met als doel gendergelijkheid te bevorderen.
- Lectoraat: Sociale innovatie
- Betrokken onderzoekers: Kim Molenaar, Inge Strijker, Marije Versteeg, Joost van der Weide
- Partners: NHL Stenden Hogeschool (Lectoraat Transformational Media en de opleiding HBO-ICT), Hogeschool Windesheim (opleiding HBO-ICT), Connect.frl en IT-bedrijven Snakeware en DLA-ICT.
- Financiering: ESF+
Ondervertegenwoordiging van vrouwen in de Nederlandse IT-sector
De Nederlandse IT-sector kent een zeer krappe arbeidsmarkt. Een belangrijke oorzaak en mogelijke oplossing hiervan ligt in de sterke ondervertegenwoordiging van vrouwen. Dit geldt zowel voor het aandeel vrouwen in IT-opleidingen als in IT-banen.
De verklaring is dat er sprake is van een “lekkende pijplijn”: Ten opzichte van jongens zijn er meer meisjes met een Natuur & Techniekprofiel op de middelbare school. Echter, zij kiezen minder vaak voor tertiair IT onderwijs (zoals HBO IT), vallen vaker uit in de studie, kiezen minder vaak voor een IT-baan en vertrekken ook vaker dan mannen uit de IT-sector. Onderzoek laat zien dat dit lekkende pijplijnfenomeen veroorzaakt wordt door een veelheid aan factoren, waaronder een gebrek aan vertrouwen in de eigen IT-vaardigheden, het missen van de maatschappelijke relevantie van een IT-loopbaan en een leer- en werkomgeving die door mannen gedomineerd wordt.
Dit project beoogt inzicht en concrete handvatten te bieden aan IT-opleidingen en IT-bedrijven in Noord- en Oost-Nederland om de instroom en behoud van vrouwen te vergroten, met als uiteindelijk doel om gendergelijkheid binnen arbeidsorganisaties te bevorderen.
Onderzoeksaanpak
We concentreren ons op de instroom van vrouwen in IT-studies, het behoud van vrouwen in IT-studies, alsook in de instroom en het behoud van vrouwen in IT-banen. Op deze vier vlakken ondernemen we steeds vier activiteiten:
- Ontwikkelen: Het genereren en verder ontwikkelen van ideeën voor de aanpak van gendergelijkheid.
- Evalueren: Het evalueren en eventueel toetsen van een innovatieve aanpak van gendergelijkheid.
- Delen: Het delen van kennis en ervaringen zowel tijdens de onderzoeksfase als over de resultaten.
- Opschalen: Het implementeren en opschalen van effectieve interventies.
Bij elk van deze activiteiten wordt de samenwerking en uitwisseling gezocht tussen alle betrokken partijen in de vorm van learning communities. In deze leergemeenschappen vindt de methodische en inhoudelijke afstemming plaats.
Meer weten?
Neem contact op met: Kim Molenaar(opent in nieuw tabblad), onderzoeker Sociale Innovatie