Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Coaching vervolgopleiding of werk

Coaching vervolgopleiding of werk

  •   Sociale Innovatie
  •   1 maart 2022 - 1 april 2023

We onderzoeken hoe kwetsbare jongeren in de Regio Zwolle/ IJsselvecht de doorleer- en doorwerkcoach ervaren op hun weg naar vervolgonderwijs of werk.

Kwetsbare jongeren en de arbeidsmarkt

Voor een groep kwetsbare jongeren en (jong) volwassenen met een entreediploma (niveau 1) of mbo-niveau 2 diploma, is het lastig om een passende en duurzame plek op de arbeidsmarkt te vinden. Deze jongeren en (jong) volwassenen hebben vaak door verschillende redenen een moeilijke start in het onderwijs gehad. Ze gaan aan de slag via een uitzendbureau of krijgen tijdelijke arbeidscontracten. Hierdoor hebben ze een groter risico werkloos te raken en vinden het lastig om hun weg terug te vinden naar werk of onderwijs.

In de overstap van school naar werk of van school naar een vervolgopleiding is het bieden van een vangnet dus cruciaal om te voorkomen dat deze (kwetsbare) jongeren uitvallen. Steeds meer onderwijsinstellingen in de Regio Zwolle/IJsselvecht starten met initiatieven om zo’n vangnet te bewerkstelligen.  

Doorleer- en doorwerkcoach

Voor jongeren uit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, mbo niveau 1 en 2 die na het afronden van hun opleidingstraject doorstromen naar een vervolgopleiding of naar een werkplek is er een doorleer- en doorwerkcoach beschikbaar.
De doorleer- en doorwerkcoach start in de tweede helft van de opleiding en loopt door tot twee jaar nadat het diploma is behaald.
De doorleer- en doorwerkcoach beoogt begeleiding te bieden aan jongeren om te voorkomen dat ze uitvallen in de overstap naar een vervolgopleiding of werk. Het is echter nog onduidelijk wat precies van de doorleer- en doorwerkcoach gevraagd wordt en wat ze kunnen bieden.

Doel

Doel van het onderzoek is om inzichten op te leveren over hoe jongeren de doorleer- en doorwerkcoach begeleiding ervaren en wat volgens hen de meerwaarde is en op welke wijze deze rol – vooral volgens de jongeren – ingevuld zou moeten worden. 

Werkwijze

We focussen ons vooral op kwalitatief onderzoek: ‘in gesprek gaan met’. De betekenis achterhalen van de begeleidingsrol vooral zoals jongeren dit ervaren. Wat is de meerwaarde van de doorleer- en doorwerkcoach in de perceptie van de jongeren? Vooral jongeren (doelgroep) bevragen: ‘’met’ in plaats van ‘over’ ze praten’.

Meer weten? 

Neem contact op met Vibeke Oenema, jr.onderzoeker Sociale Innovatie

Vibeke Oenema(opent in nieuw tabblad)

v.oenema@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)