Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Aansluiting techniekonderwijs en arbeidsmarkt

Aansluiting techniekonderwijs en arbeidsmarkt

  •   Sociale Innovatie
  •   1 januari 2023 - 1 december 2024

In dit project onderzoeken we hoe we de verbinding tussen techniekonderwijs en de arbeidsmarkt kunnen versterken door de behoeften van bedrijven en jonge technici in kaart te brengen.

 

Techniekonderwijs en arbeidsmarkt

In dit project onderzochten we hoe de aansluiting tussen het middelbaar en hoger techniekonderwijs en de technische arbeidsmarkt verbeterd kan worden met behulp van kennis over de precieze werkvoorkeuren van jonge technici en de (kwalitatieve) personeelsbehoefte van technische mkb-bedrijven. Op basis van de kennis uit dit project is een aantal tools ontwikkeld die de aansluiting tussen techniekjongeren, techniekonderwijs en technisch werkveld verbeteren.

Doel

  • Het in kaart brengen van de kwalitatieve personeelsbehoefte van technische (mkb-)bedrijven: wat vragen bedrijven qua kennis, vaardigheden en houding van instromende technici?
  • Het in kaart brengen van waar deze kennis, vaardigheden en houdingsaspecten geleerd en verder ontwikkeld moeten worden: binnen het techniekonderwijs of op de werkvloer?
  • Ontwikkelen van concrete instrumenten voor technische mkb-bedrijven die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de instroom en het optimaal inzetbaar houden van jonge technici. 
  • Ontwikkelen van concrete instrumenten waarin de dialoog tussen alle bedrijven, onderwijsinstellingen en technici gefaciliteerd wordt met als doel de aansluiting tussen techniekonderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren.

Resultaat

We hebben met 40 bedrijven uit de sector hun HR-beleid in kaart gebracht en geadviseerd hoe ze aantrekkelijker kunnen worden voor instromende technici. Ook vroegen we bij meer dan 300 technische bedrijven welke kennis, vaardigheden en houding van jonge technici aansluiten op de veranderende eisen en welke rol onderwijs en bedrijven hebben om die skills verder te ontwikkelen. Hierna gingen de bedrijven, jonge technici en techniekdocenten tijdens dialoogsessies in gesprek over de wederzijdse verwachtingen en beelden. Naast individuele adviezen aan technische bedrijven, levert het project kennis op rond de problematiek omtrent de aansluiting tussen onderwijs en de technische arbeidsmarkt, namelijk:

  • Welke kwalitatieve behoefte aan personee hebbenl technische bedrijven voor nu en de nabije toekomst als het gaat om kennis, vaardigheden en houding?
  • In hoeverre zijn bedrijven zelf bereid te investeren in het leren van die kennis, vaardigheden en houdingsaspecten?
  • Hoe hangt de afstemming tussen strategische keuzes van technische mkb-bedrijven en hun HR-beleid en instrumenten samen met de benodigde kennis, vaardigheden en houding van technici?

Producten

In het project zijn drie tools ontwikkeld die kunnen worden ingezet om de aansluiting tussen de techniekjongeren en het techniekonderwijs enerzijds en het technische werkveld anderzijds te verbeteren:

  • Digitale HR-scan voor technische (mkb-)bedrijven: deze scan geeft de bedrijven een gericht advies over hoe ze hun werving en selectie, opleiden en ontwikkelen, beoordelen en belonen en werkinrichting kunnen aanpassen om zich als aantrekkelijk werkgever te kunnen positioneren richting jonge technici.
  • Digitale behoeftescan 'technicus van de toekomst': deze scan brengt de kwalitatieve behoefte (kennis, houding en vaardigheden) van instromend personeel binnen technische bedrijven in kaart en geeft advies op welke vaardigheden bedrijven zelf de nodige leer- en ontwikkelactiviteiten kunnen opzetten. De scan biedt ook aanknopingspunten voor techniekonderwijs om curricula aan te passen, zodat deze beter aansluiten bij de behoeftes van het werkveld.
  • Dialoogsessiemethodiek: een methodiek om de techniekjongeren, bedrijven en de onderwijsinstellingen in gesprek te brengen. De methodiek heeft als doel de aansluiting te verbeteren door bewustwording van elkaars verwachtingen en behoeftes en om gezamenlijk oplossingen te verzinnen. Deze methodiek – in de vorm van een e-book – kan ingezet worden bij studieloopbaanbegeleidingstrajecten in het onderwijs als onderdeel van de arbeidsmarktoriëntatie.

Publicaties

  1. Alons, M., Vos, M.W. & Corporaal, S. (2018). Aansluiting Gezocht: Een handboek voor het organiseren van dialoogsessies tussen technisch onderwijs en bedrijven(opent in nieuw tabblad). Enschede: Tech Your Future.
  2. Corporaal, S., Vos, M., van Riemsdijk, M., & de Vries, S. (2018). Werken in de nieuwe industriële revolutie Verwachtingen van werkgevers in de techniek over werknemer van de toekomst(opent in nieuw tabblad). Tijdschrift voor HRM, 21(2), 20-44.
  3. Peeters, S., Corporaal, S. & Vos, M.W. (2018). Rebellen in de techniek(opent in nieuw tabblad). Enschede: Tech Your Future.

Meer weten? 

Neem contact op met Menno Vos, lector Leven Lang Ontwikkelen
mw.vos@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)