DigAble
Een participatief onderzoek van media interventies en richtlijnen die aansluiten bij de capaciteiten en behoeften van neurodivergente jeugd.
- Lectoraat: Jeugd & Media
- Betrokken onderzoekers: Dr. Peter Nikken (lector), Dr. Svenja Kuiper-Buttner(opent in nieuw tabblad) (associate lector)
- Partners: Universiteit Utrecht, Hogeschool Leiden, Oudervereniging Balans, Practoraat MBO Mediawijs, Koninklijke Bibliotheek, Nederlands Jeugdinstituut (NJi), Landelijk Kenniscentrum LVB en Stichting Agora.
Het project wordt geleid door de Vrije Universiteit van Amsterdam (Faculteit gedrags- en bewegingswetenschappen). - Opdrachtgever: NWO, NWA Synergiethema ‘Kwetsbaarheid en weerbaarheid in een online samenleving’
Aanleiding
Digitale kinderrechten
Kinderen hebben het recht om op te groeien in een kansrijke omgeving, zowel in de off- als
online wereld. Die omgeving moet toegankelijk, veilig en rechtvaardig zijn. In juli 2023 kondigde het kabinet extra maatregelen aan om te voorzien in het recht van alle jeugdigen op een toegankelijke, veilige en rechtvaardig online samenleving.
Neurodivergente jeugd en media
De toekomst waarop neurdivergente jeugd zich voorbereidt, is steeds meer online. Hierbij wordt onvoldoende rekening gehouden met jeugd wiens brein zich anders ontwikkelt. Neurodivergente jeugdigen (jeugd met adhd, autisme, verstandelijke beperking of leerproblemen) zijn vaak kwetsbaarder en minder weerbaar.
Behoeften ouders en ondersteuners van neurodivergente jeugd
Om weerbaar en niet kwetsbaar te kunnen opgroeien in de online samenleving, is het belangrijk om zicht te krijgen op wat primaire opvoeders, leerkrachten en zorgverleners nodig hebben om neurodivergente jeugdigen goed te ondersteunen bij gebruik van (sociale) media en wat behoeften zijn van bestuurders.
Lespakketten, trainingen, gedragsregels en overige interventies
Om te kunnen adviseren over interventies die opvoeders en beroepskrachten kunnen inzetten bij het ondersteunen van mediagebruik door neurodivergente jeugd, is een overzicht nodig van interventies voor digitale geletterdheid, mediawijsheid en online risicogedrag en de werkzame elementen hiervan.
Doel
Met het onderzoek DigAble beoogt het onderzoeksteam handreikingen te bieden aan ouders en beroepskrachten in zorg, welzijn en educatie die bijdragen aan het waarborgen/vergroten van de veerkracht en het voorkomen/beperken van de kwetsbaarheid van neurodiverse jeugdigen in de online samenleving.
Meer weten?
Neem contact op met Dr. Peter Nikken, lector of Dr. Svenja Kuiper-Buttner, associate lector, Jeugd & Media .
Dr. Peter Nikken
p.nikken@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Dr. Svenja Kuiper-Buttner(opent in nieuw tabblad)
s.a.buttner@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)