Claudia Tempels, programmamanager opleiden
Claudia Tempels heeft als onderwijsvernieuwer ruime ervaring in het (her)inrichten van onderwijs en weet als geen ander de verbinding te vinden tussen de wensen van alle belanghebbenden. Vanuit haar nieuwsgierigheid, lef en persoonlijke passie voor duurzaamheid is zij een waardevolle aanvulling voor het lectoraat Energietransitie.
Volg Claudia op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)
Onderzoeksfocus
Het lectoraat Energietransitie levert een actieve bijdrage aan een versnelde energietransitie en een CO2-neutrale leefomgeving bekeken vanuit drie onderzoeksgebieden: Opleiden, Datagedreven energietransitie en Systeeminnovatie (gebied & proces). Claudia is als onderwijsvernieuwer de programmamanager op het gebied van opleiden.
Opleiding
Claudia rondde in 2015 haar master Learning & Innovation cum laude af. In 2006 sloot ze de leergang Kernreflectie af met een praktijkonderzoek ‘effecten van kernreflectie bij bewegen’ in samenwerking met prof. F. Korthagen. Eerder ronde zij al de post-hbo Supervisie en Coaching af (2003). Claudia is gecertificeerd studieloopbaanbegeleider en geregistreerd lerarenopleider. In 1992 studeerde ze af aan de Calo van Windesheim.
Onderzoekservaring
De opleiding tot supervisor sloot zij af met een onderzoek naar mogelijkheden om met grote groepen hbo-studenten te komen tot duurzaam leren door middel van reflectie. Ook verdiepte Claudia zich in het begeleiden van de leer- en veranderprocessen van zowel hbo-studenten, opleidingsdocenten als professionals in het hbo. In haar masterscriptie onderzocht zij hoe met behulp van een tool het informeel leren van professionals kon worden gestimuleerd.
In 2011 werkte zij als projectleider mee aan een ontwerp voor studentbegeleiding tijdens de start van Windesheim in Almere. Sinds 2015 werkt Claudia als adviseur onderwijsinnovatie en stond aan de basis van onderwijsvernieuwingen vanuit de strategische koers van Windesheim binnen vooral het domein Techniek. Claudia’s gedrevenheid en haar persoonlijke aanpak maakt onderzoek gecombineerd met onderwijs functioneel en praktische uitvoerbaar.
In 2021 is haar aanvraag voor een Senior Fellow Comeniusbeurs met hoogste notering toegekend voor het EBBE-project: het opleiden van energietransitiebewuste en -bekwame engineers.