Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

“Ik vind het geweldig dat ik lekker gek mee kan doen met de kinderen”

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Calo Windesheim(opent in nieuw tabblad) / Ik vind het geweldig dat ik lekker gek mee kan doen met de kinderen

Het is net pakjesavond geweest, dus alle hulppietjes moesten tijdens pietengym weer worden klaargestoomd om Sinterklaas en zijn pieten te kunnen helpen! Gelukkig is alles goed verlopen en dat mede dankzij Philip Wortelboer, student Lichamelijke Opvoeding. Hij gaf ter voorbereiding van pakjesavond een echte pietengymles aan zijn klas. Afgelopen weken stond hij in een pietenpak voor zijn groep en leerde de kinderen hoe ze door schoorstenen konden klimmen, in het donker over de daken konden lopen en jongleren met de kadootjes! 

Een goede pietenles =/= een bomvol parcours
Philip loopt stage op een basisschool en verzorgt het bewegingsonderwijs. Tijdens de decemberperiode, is pietengym een terugkerend thema: wat als de Sint ineens extra hulptroepen nodig heeft? “Ik had er veel zin in,” begint Philip, “maar ik vroeg me wel direct af hoe ik een goede les zou geven. Bij pietengym denk ik direct aan klimmen en klauteren. In deze gymzaal heb ik minder toestellen en spullen tot mijn beschikking en is het een uitdaging om een heel klimparcours uit te zetten” 

Uiteindelijk besluit Philip op een andere manier te gaan kijken naar pietengym: Welke skills heeft een piet allemaal nodig om de pakjes te bezorgen? Een piet moet zich kunnen redden in het donker, dus kan een spel met blind zijn. Daarnaast moet een piet goed kunnen balanceren, dus past ook een balansoefening in een pietengymles. Zo lukt het de student om een leuke pietenles uit te zetten door los te laten dat toestellen en een parcours het belangrijkst is. “Enthousiasme en een goed verhaal: dat is de basis voor een goede pietenles,” vertelt Philip. “Meestal vinden kinderen een jongleer oefening niet leuk doordat het moeilijk is. Maak je ervan dat pieten met de pakjes moeten kunnen jongleren, is het een ander verhaal. Dan is het leuk want je kunt Sinterklaas helpen door goed te jongleren!”
 

Een gymles vol verhalen
“In de zaal hebben we 10 tot 14 activiteiten naast elkaar waarin kinderen vrij zijn om te kiezen wat ze willen gaan doen,” begint Philip, “normaal heb je rekening te houden dat de oefening aanpasbaar is voor alle beweegniveaus in een klas, maar tijdens een pietenles heb je meerdere activiteiten en zijn kinderen vrij om te kiezen wat ze willen gaan doen.” Kinderen die normaal moeite hebben de aandacht erbij te houden, zijn fanatiek wanneer ze Sinterklaas kunnen helpen. Daarnaast gaan de leerlingen mee in het enthousiasme van Philip: “Ik had een pietenpak geregeld en vertelde aan de kinderen dat ik die had geleend van Sinterklaas om hen op te leiden tot goede hulppieten. Ze werden razend enthousiast!” 

Als Philip wordt gevraagd wat hij het leukst vindt aan een pietenles, hoeft hij niet lang na te denken: “Ik vind het geweldig dat ik gek mee kan doen met de kinderen. Ze zijn zo vrolijk wanneer ze pietengym moeten doen. Ik probeer mee te gaan in de belevingswereld van het kind en daardoor hebben we een ontzettend leuke les!” Philip voegt daar een laatste tip aan andere gymdocenten aan toe: “Het gaat er niet om hoeveel toestellen je neerzet, maar om het verhaal dat je er omheen vertelt. Als je creatief kijkt naar oefeningen, kun je met de juiste invalshoek heel veel gebruiken voor een pietenles.”