“Als er een les is waarbij je all-in kunt gaan, dan is dat wel een pietenles!”
“Je merkt vanaf de dag dat het Sinterklaasjournaal weer begint, dat de kinderen enthousiast zijn en er een vrolijke spanning hangt,” begint tweedejaars student Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Giaz. De voorbereiding voor de pietengym is dan al in volle gang: een les zoals pietengym bereidt zichzelf niet voor en de kinderen moeten natuurlijk klaargestoomd worden tot echte hulppieten zodat ze op 5 december kunnen bijspringen als Sinterklaas pieten tekortkomt. “Je wilt meegaan in dat enthousiasme van de kinderen en er een echte feestles van maken.” Giaz neemt je mee in de voorbereiding van zijn pietenles.
Wat spannend: een brief van Sinterklaas!
“Een weekje voor de pietenles hadden we goed nieuws voor de kinderen: Sinterklaas had ons, de meesters, de opdracht gegeven om de kinderen op te leiden tot hulppiet! In overleg met Sinterklaas en zijn pieten hebben we de Hulppietenacademie bedacht: Op deze academie leren de kinderen over alle beweegkwaliteiten van een goede hulppiet,” vertelt Giaz glunderend. Het idee van de brief sluit helemaal aan bij wat Giaz en zijn medestudenten in de didactieklessen op de Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding leren. “Tijdens de didaktieklessen hebben we veel ideeën uitgewisseld om elkaar te inspireren voor dit soort lessen. Ik vind het belangrijk om helemaal mee te gaan met de belevingswereld van de kinderen. Daarnaast wordt er tijdens de didactieklessen ook aandacht besteed aan aanvullende zaken om de les passend bij de pietenwereld te maken. Zo had iemand tijdens de les het idee om een hoofdpietje aan te stellen dat de lesgevers ondersteunde. Dit soort ideeën kun je dan vervolgens als stagegroepje zelf weer toepassen tijdens de pietengym op stage. “Het leukste en uitdagende van dit alles is dat je oneindig veel mogelijkheden hebt tijdens zo’n les!” zegt Giaz enthousiast.
Een beweegparadijs voor echte hulppietjes
“We zijn los gegaan met activiteiten, waardoor kinderen ook veel keuzevrijheid hebben. Hierbij is het wel belangrijk om als lesgever op de veiligheid te letten. Gelukkig krijgen wij hierbij goede begeleiding vanuit de Calo en onze stagebegeleiders. Tijdens een feestles zoals pietengym, vinden wij het vooral belangrijk dat het leeft onder de kinderen. Dat begint bij een goed verhaal dat past bij de beleving van de kinderen.” Hoe belangrijk dit is voor het complete plaatje, blijkt ook als Giaz verder vertelt over de les: “Je wilt dat de kinderen direct zien dat ze een pietenles krijgen. Zo gauw de leerlingen de zaal binnenstormen, wil je dat ze enthousiast zijn.” Giaz bouwt tijdens zijn pietenles samen met zijn stagegenoten een zipline waarmee de kinderen vanuit het wandrek naar de andere kant van de zaal kunnen komen. Een belangrijk trainingsonderdeel, want tijdens het pakjes rondbrengen moeten de pieten weleens op een andere manier op de gewenste bestemming komen! Om de zipline heen staan ook andere uitdagende activiteiten die de kinderen op de Hulppietenacademie moeten leren. Zo wordt het balanceren al snel over de daken lopen en in de disco leren de kinderen hoe ze kunnen dansen als een echte danspiet. Giaz sluit af met een tip aan studenten en docenten: “Het is goed om eigen keuzes te blijven maken tijdens zo’n les. Alles is leuk en natuurlijk is het een feestles waarbij je all-in kan gaan, maar zorg er wel voor dat je structuur hebt voor jezelf. Dan blijft het leuk voor de kinderen en voor jou als lesgever!”
Wil je meer van Giaz als gymmeester zien? Volg hem dan op Instagram op @gymmeestergiaz(opent in nieuw tabblad)