Ben jij een organisatietalent (in spe)? Bij de opleiding Management in Almere leer je persoonlijke en professionele skills die nodig zijn voor een functie op hbo-niveau.
We leiden je op tot een FLOW-manager. Een professional die het verschil maakt in elke organisatie door het werk en de manier van werken te verbeteren. Je ontwikkelt een flexibele en leergierige houding en leert hoe je mensen en belangen kunt verbinden. We brengen veel disciplines bij elkaar: bedrijfskunde, HRM, verandermanagement, communicatie en lean en scrum. In het tweede jaar kies je een verdieping in project- en eventmanagement, officemanagement of recruitment. Daarna kun je zelfverzekerd een volgende stap zetten: verder studeren of aan het werk.
Weten of deze opleiding bij je past?
Studieprogramma Management
Studeren én praktijkervaring opdoen: in twee jaar leer je hoe je op hbo-niveau een bedrijf intern ondersteunt, organiseert en verbetert. Je volgt colleges, werkt (samen) aan opdrachten voor bedrijven en loopt stage. Zo ontdek je hoe het er op de werkvloer aan toegaat. In het tweede jaar kies je een verdieping en loop je stage in een organisatie naar eigen keuze.
-
-
Jaar 1: de basis leggen
Je begint met een stevige basis in bedrijfskunde, human resource management en lean management. Zo richt je je bijvoorbeeld op:
- De externe en interne analyse van een bedrijf. Je leert over concurrentie, maatschappelijke ontwikkelingen en de markt (in binnen- en buitenland). Daarnaast leer je de interne structuren van organisaties kennen. Je bezoekt bedrijven om te zien welke afdelingen er zijn en wat ze doen. En je leert hoe organisaties meten of ze hun doelen behalen (bedrijfskunde).
- Het proces van werving & selectie binnen organisaties (HRM).
- Hoe bedrijven een productie- of intern proces kunnen verbeteren door verspillingen eruit te halen. Waardoor de organisatie beter van toegevoegde waarde is voor de externe en/of interne klant (Lean).
Naast procesoptimalisatie, is communicatie de rode draad binnen de opleiding. Dit komt gedurende de hele opleiding terug in je studieprogramma. Zo leer je projectmatig te werken en oefen je gesprekstechnieken uit het bedrijfsleven. Daarnaast ervaar je hoe je goede feedback geeft en samenwerkt. Dit doe je allemaal met het doel om te groeien als professional.
Dit staat op je rooster
- Organisatieanalyse
- Bedrijfsvoering
- Bedrijfsgegevens (data) analyseren
- Werk en processen inrichten
- Technieken uit het bedrijfsleven toepassen (onder andere gesprekstechnieken en projectmatig werken via Scrum)
- Jouw groei als professional
- Oriëntatie op je toekomstige beroep
- Internationaal ontwikkelen
Bindend studieadvies
We willen graag dat je na 2 jaar je studie afrondt. Daarom krijg je aan het eind van je eerste jaar een studieadvies. Bij een positief advies kun je door naar het tweede jaar. Haal je minder dan 54 van de 60 studiepunten, dan krijg je een negatief advies en moet je stoppen.
-
Jaar 2: verdiepen en afstuderen
In het eerste jaar heb je kennisgemaakt met alle vakken. In het tweede jaar ga je verdiepen in een richting naar keuze. Dit doe je het eerste half jaar door middel van een stage bij een zelfgekozen bedrijf. Gemiddeld vier dagen per week ervaar je hoe het is om in jouw gekozen vakgebied te werken. Vanuit Windesheim krijg je een dag per week (theoretische) ondersteuning. Zo kun je jezelf specialiseren en nog beter voorbereiden op de arbeidsmarkt. We bieden de volgende drie richtingen aan:
Project- en eventmanagement
Een groot personeelsfeest organiseren en het verkleinen van de wachtlijst in een ziekenhuis lijken twee totaal verschillende dingen. Toch hebben ze dezelfde basis: goede planning, proactieve organisatie en klantgerichtheid. Ze vereisen beiden een projectmatige aanpak en iemand die de leiding neemt, waardoor ze hun doel kunnen behalen. Je leert, bijvoorbeeld als eventmanager, alles tot in de puntjes te regelen. Van budget tot catering en van uitnodigingen tot draaiboek. Je oefent hoe je creatieve oplossingen bedenkt voor uitdagingen die zich tijdens het evenement voordoen. Ben jij die stressbestendige kartrekker die dit allemaal voor elkaar krijgt?
Officemanagement
Officemanagement omvat veel diverse werkzaamheden. Je helpt collega’s en regelt allerlei zaken. Denk aan projectadministratie, ondersteuning van de directie en facilitair management. Of wat dacht je van social media beheer, de bewaking van verzuimprocessen of de coördinatie van ontwikkeltrajecten? Na deze richting ben jij de creatieve spin in het web die meedenkt over hoe er goed gewerkt kan worden.
Recruitment
Zie jij de potentie in mensen en lijkt het je leuk om mensen te helpen in hun carrière? In recruitment heb je een rol in de werving en selectie van personeel voor bedrijven. Daarnaast ben je consultant voor mensen die een nieuwe baan zoeken. Dit betekent dat je goed moet kunnen luisteren, netwerken en oog moet hebben voor anderen. Een echte verbinder dus!
Afstuderen: Comakership
Het laatste half jaar staat in het teken van een Comakership bij een instelling of bedrijf. Dit is een echte opdracht die je zelf werft, uitvoert en oplevert. Je zoekt zelf een organisatie die je het meest aanspreekt. Onder begeleiding van een docent doe je onderzoek naar een intern bedrijfsproces. Op basis van de onderzoeksresultaten, voer je vervolgens verbeteringen uit die het bedrijf gelijk kan gebruiken. Voorbeelden van afstudeerprojecten zijn:
- Kristel onderzocht het proces waarmee taalvrijwilligers ingewerkt werden. Hiervoor leverde ze een nieuw onboarding proces met werkinstructies op.
- Ellen deed onderzoek bij een Amerikaans farmaceutisch bedrijf. Ze adviseerde om een werkproces dat per interne post liep, te verbeteren.
- Steffie zag de kans om het onboarding-proces voor nieuwe medewerkers te verbeteren. Ze zette zich hier volledig voor in, niet alleen tijdens haar Comakership maar ook daarna.
-
Praktijk tijdens je opleiding
Vanaf het eerste jaar ga je aan de slag met praktijkopdrachten en praktijksituaties. Er zijn volop gastlessen en bedrijfsbezoeken opgenomen in het onderwijsprogramma. En het volledige tweede jaar ben je werkzaam in de praktijk tijdens je stage en afstuderen.
Projecten zul je voor én bij verschillende bedrijven uitvoeren. Zo krijg je een goed beeld van wat er op de werkvloer speelt. Je doet werkervaring op en bouwt aan je netwerk.
Voorbeelden van praktijkopdrachten zijn:
- Het opzetten van een efficiënt onboardingsproces
- Beleid vertalen naar concrete doelstellingen voor je afdeling
- Het voorbereiden van besluitvorming
- Leidinggeven aan kleine teams
- Motiveren en coachen van medewerkers
- Organiseren van of adviseren over (delen van) bedrijfs- of organisatieprocessen
-
Unlock your potential
De begeleiding in deze praktijkgerichte Associate degree is een stuk intensiever dan bij een bachelor. Daarnaast helpen we je om te ontdekken waar jij goed in bent en hoe je die talenten optimaal inzet. Zodat je straks in het bedrijfsleven het verschil kan maken. We willen dat je je bewust wordt van jouw meerwaarde en Unique Selling Point. Iedereen is anders en er bestaat niet één baan waar we voor opleiden. We ondersteunen je bij de keuzes die je tijdens de opleiding tegenkomt. Bijvoorbeeld welke verdiepende richting of welk stagebedrijf bij je past.
-
Toelating en aanmelden
Highlights opleiding
- Je doet heel veel praktijkervaring op in de opleiding Management in Almere. Je bezoekt allerlei organisaties en voert daar projecten uit. Het hele tweede jaar werk je in de praktijk aan opdrachten en je persoonlijke ontwikkeling.
- Kies een verdiepingsrichting die bij je past: project- en eventmanagement, officemanagement of recruitment.
- Kleine klassen en persoonlijke aandacht van onze docenten. We helpen je te ontdekken waar je goed in bent en hoe je die kwaliteiten inzet. We noemen dit ‘Unlock your potential’.
- Je gaat internationaal aan de slag met het organiseren van events.
- In het laatste jaar doe je een Comakership, een afstudeeropdracht die je uitvoert voor zelfgekozen bedrijf.
- Volgens de Nationale Studenten Enquête van 2024(opent in nieuw tabblad) zijn onze studenten tevreden over de opleiding (4/5) én ervaren ze een goede sfeer (4.2) binnen de opleiding.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
In 2 jaar naar hbo-niveau
Een Associate degree (Ad) is een hbo-opleiding waarin je in 2 jaar leert wat er in de praktijk echt toe doet. En dat doe je op niveau 5: dé studienuance tussen bachelors en mbo in. De Ad is opgestart in samenwerking met het werkveld, zodat jij ook écht die kennis opdoet die je straks nodig hebt. Opgestart samen met het werkveld, zodat jij ook echt die kennis opdoet die je straks nodig hebt. Kies je ervoor om hierna nog twee jaar verder te studeren bij een bachelor? Dan heb jij straks twee diploma’s op zak!
Maak kennis met Management in Almere
Benieuwd waar jij straks je lessen Management gaat volgen? En wil je weten hoe het is om te studeren in Almere? We hebben het voor je op een rijtje gezet. Check de video van de Campus in Almere, kom een dagje meelopen of bezoek een open dag!
Studentenstad Almere Instagram Management Almere (opent in nieuw tabblad)
LinkedIn Ad Management(opent in nieuw tabblad) Meelopen/proefles Open dag bezoeken
Na je opleiding hbo Management
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van Management.
-
-
Beroepen
Na alle drie de verdiepingsrichtingen kun je plannen van de directie vertalen naar een werkwijze die past bij de organisatie. Je functioneert tactisch en kijkt kritisch naar de beste inrichting van (werk)processen. Dit vereist aanpassingsvermogen, want de wereld verandert constant. Daarom ben je na je afstuderen FLOW-manager, een flexibele en nieuwsgierige professional die een brugfunctie vervuld tussen verschillende disciplines. Een greep uit je opties:
- Officemanager
- Manager front- of backoffice
- Personal (PA) of executive assistant
- Eventmanager of eventplanner
- Projectcoördinator of projectleider
- Kwaliteitszorgmedewerker
- HRM-medewerker
- Intercedent
- Consultant Werving & Selectie
- Recruiter
-
Werkveld
Je wordt breed opgeleid, dus jouw kennis is inzetbaar bij verschillende bedrijven en organisaties. Van marketingbureau tot ontwerpstudio, en van overheid tot commerciële organisaties. Als schakel en aanspreekpunt ondersteun je bijvoorbeeld het managementteam van een grote onderneming. Of coördineer je projecten bij start-ups of midden- en kleinbedrijven.
Met de praktijkervaring die je tijdens je studie opdoet, heb je een flinke streep voor tijdens sollicitaties. Het bedrijfsleven ziet namelijk graag mensen met hbo-niveau én praktijkervaring.
-
Doorstuderen
Na de opleiding Management kun je een bachelor op het hbo doen. Je kunt meestal starten in het derde jaar van een aansluitende opleiding. Je hoeft dan nog maar 2 jaar te studeren om je bachelor te behalen. Bij Windesheim kun je na de Ad Management doorstromen naar:
- Bachelor Bedrijfskunde
- Bachelor Human Resource Management
- Bachelor Commerciële Economie
- Bachelor Communicatie
Op studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) zie je welke andere bachelors er allemaal zijn in Nederland.
-
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2025 - 2026 is dat € 2.601,-.
Houd ook rekening met extra kosten voor een laptop en boeken.
Startdatum
1 september 2025
Introductie
In de eerste week van het studiejaar maak je kennis met je klas, docenten, opleiding, studentenverenigingen en de stad Almere.
Leslocatie
Gebouw de Landdrost
Hospitaaldreef 5, Almere
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Check de faciliteiten op deze locatie
Meer informatie
Startersinformatie Studiekeuzetips Download flyer(opent in nieuw tabblad)