Entreemodulen om je als docent in het Entreeonderwijs te professionaliseren
Wat leer jij straks bij in deze entreemodulen?
Entree studenten vormen een diverse leergroep, de begeleidingsvraag verschilt per persoon. Het onderwijs en de begeleiding van deze studenten vraagt daarom om aanvullende kennis en vaardigheden.
Samen met de mbo-raad zijn er 7 modulen ontwikkeld. Met deze modulen leer je aanvullende kennis en bouw je vaardigheden op die nodig zijn in het onderwijs en bij begeleiding van entreestudenten.
Wat ga je doen?
2 dagdelen per module, 7 modules in totaal
Op onze campus in Zwolle
-
-
Zo zit jouw cursus in elkaar
We stemmen in overleg met jou en met de groep ons aanbod af op de persoonlijke leervragen die leven. Zo werk je optimaal aan je persoonlijke ontwikkeling.
Deze cursus bestaat uit zeven modules. Je meldt je per module aan.
- Module 1: BPV-en loopbaanbegeleiding in het entreeonderwijs
- Module 2: Studentbegeleiding in het entreeonderwijs
- Module 3: Didactiek in het entreeonderwijs
- Module 4: Pedagogiek in het entreeonderwijs
- Module 5: Ontwikkeling zichtbaar maken in het entreeonderwijs
- Module 6: NT2 studenten in het entreeonderwijs
- Module 7: Omgaan met probleemgedrag in het entreeonderwijs
Studiebelasting en lesdagen
Elke module vereist een tijdsinvestering van 10 SBU (studiebelastingsuren) per deelnemer. Dit komt overeen met twee dagdelen training, voorbereiding en huiswerk. De lesdagen zijn:
- Module 1: 2 en 17 oktober 2024
- Module 2: 6 en 21 november 2024
- Module 3: 11 december 2024 en 16 januari 2025
- Module 4: 29 januari en 5 februari 2025
- Module 5: 5 en 20 maart 2025
- Module 6: 9 en 24 april 2025
- Module 7: 14 en 29 mei 2025
Groepsgrootte
Minimaal 12 deelnemers, maximaal 15 deelnemers. Hierdoor is er voldoende ruimte voor persoonlijke aandacht en interactie, zodat je optimaal kunt leren en groeien.
Docenten of trainers
- Jenny Terpstra-Tromp
- Francien van Kruistum
- Jeannette Geertsma-Oudenampsen
Certificering
Na afronding van een module ontvang je een bewijs van deelname
-
Waarmee ga je aan de slag?
Per module ga je met verschillende onderwerpen aan de slag.
Module 1: BPV-en loopbaanbegeleiding in het entreeonderwijs
Deze module gaat in op het ontwikkelen van de loopbaancompetenties van studenten. Je leert hoe je een student stappen laat maken in zijn loopbaan en welke gesprekstechnieken je daarbij inzet. Daarnaast leer je op welke manier je gebruik kunt maken van de praktijkervaring die de student opdoet.
Module 2: Studentbegeleiding in het entreeonderwijs
Hoe begeleid en coach je de ontwikkeling van je studenten? Veel studenten hebben een heel netwerk om zich heen van organisaties met verschillende expertises. Wie zijn zij, wat doen zij en hoe kun je met hen samenwerken? Na de start vanuit deze brede focus richt jij je op de begeleiding en coaching van de individuele student. Daarbij besteed je onder andere aandacht aan gesprektechnieken, motivatie en het stellen van grenzen.
Module 3: Didactiek in het entreeonderwijs
Binnen dit thema ben je gedurende twee dagdelen bezig met didactiek voor Entree-docenten. Hoe richt je jouw lessen in voor deze specifieke doelgroep? Welke vormen werken wel en niet? En hoe kun je differentiëren? Deze vragen probeer je, samen met alle ervaringen die docenten al hebben, te verwerken in een onderwijsontwerp voor jouw studenten.
Module 4: Pedagogiek in het entreeonderwijs
Binnen dit thema ga je aan de slag met het pedagogisch leer- en werkklimaat binnen een groep. Hoe creëer je nu zo’n sociaal veilig leer- en werkklimaat? Dat is de centrale vraag van deze module. De volgende onderwerpen staan centraal:
- diversiteit en inclusie
- motivatie
- groepsdynamica vanaf de eerste 5 seconden
- conflicthantering
- herstelgericht werken
Module 5: Ontwikkeling zichtbaar maken in het entreeonderwijs
Deze module gaat in op manieren om de ontwikkeling en het leren van de student zichtbaar te maken en hoe je dit vervolgens in kunt zetten ten behoeve van het leerproces van de student.
Module 6: NT2 studenten in het entreeonderwijs
Deze module gaat specifiek over lesgeven aan studenten met Nederlands als tweede taal. Hierbij spelen taal- en cultuurverschillen een grote rol. Tijdens de eerste bijeenkomst richten we ons op de culturele aspecten, zoals de achtergronden van NT2-studenten, interculturele communicatie en het begeleiden en coachen van deze studenten. In de tweede bijeenkomst besteden we aandacht aan de taalaspecten en de daarbij benodigde ondersteuning. De hele module is praktisch opgezet: je denkt steeds na over hoe je de opgedane kennis in jouw onderwijs kunt inzetten en gaat daarmee aan de slag.
Module 7: Omgaan met probleemgedrag in het entreeonderwijs
Deze module gaat in op interne en externe factoren die van invloed zijn op het gedrag van studenten. Wat betekent dat voor de sfeer en leercultuur in de klas? Hierbij valt de denken aan straatcultuur, groepsdynamica en gedragsproblemen. We bespreken strategieën die je als docent kunt toepassen in de begeleiding van individuele studenten en het groepsproces in de klas.
-
Zijn deze modules iets voor jou?
Deze modules zijn iets voor jou wanneer je werkzaam bent als docent in het entreeonderwijs of op mbo-niveau 2.
-
Start en meld je nu aan
Tijdens deze module ga je in op het ontwikkelen van de loopbaancompetenties van studenten. Je leert hoe je een student stappen laat maken in zijn loopbaan en welke gesprekstechnieken je daarbij in kunt zetten. Daarnaast leer je op welke manier je gebruik kunt maken van de praktijkervaring die de student opdoet.
Binnen deze module ben je gedurende twee dagdelen bezig met didactiek voor Entree-docenten. Hoe richt je jouw lessen in voor deze specifieke doelgroep? Welke vormen werken wel en niet? En hoe kun je differentiëren? Deze vragen proberen we, samen met alle ervaringen die docenten al hebben, te verwerken in een onderwijsontwerp voor jouw studenten.
Deze module gaat specifiek over lesgeven aan studenten met Nederlands als tweede taal. Hierbij spelen taal- en cultuurverschillen een grote rol. Tijdens de eerste bijeenkomst richten we ons op de culturele aspecten, zoals de achtergronden van NT2-studenten, interculturele communicatie en het begeleiden en coachen van deze studenten. In de tweede bijeenkomst besteden we aandacht aan de taalaspecten en de daarbij benodigde ondersteuning. De hele module is praktisch opgezet. Je denkt steeds na over hoe je de opgedane kennis in jouw onderwijs kunt inzetten en gaat daarmee aan de slag.
Deze module gaat in op interne en externe factoren die van invloed zijn op het gedrag van studenten. Wat betekent dat voor de sfeer en leercultuur in de klas? Denk hierbij aan straatcultuur, groepsdynamica en gedragsproblemen. We bespreken strategieën die je als docent kunt toepassen in de begeleiding van individuele studenten en het groepsproces in de klas.
Deze module gaat in op manieren om de ontwikkeling en het leren van de student zichtbaar te maken. Vervolgens kijk je hoe je dit in kunt zetten in het leerproces van de student.
Binnen deze module ga je aan de slag met het pedagogisch leer- en werkklimaat binnen een groep. Hoe creëer je nu zo’n sociaal veilig leer- en werkklimaat? Dat is de centrale vraag van deze module. Je gaat aan de slag met de volgende onderwerpen: diversiteit en inclusie, motivatie, groepsdynamica vanaf de eerste 5 seconden, conflicthantering en herstelgericht werken.
Hoe begeleid en coach je de ontwikkeling van je studenten? Veel studenten hebben een heel netwerk om zich heen van organisaties met verschillende expertises. Wie zijn zij, wat doen zij en hoe kun je met hen samenwerken? Na de start vanuit deze brede focus richt jij je in deze module op de begeleiding en coaching van de individuele student. Daarbij besteed je onder andere aandacht aan gesprektechnieken, motivatie en het stellen van grenzen.
Dit voeg je toe op je cv
De professionaliseringsmodulen versterken jouw alledaags handelen wat betreft:
- het ontwikkelen van loopbaancompetenties van studenten
- het ontwikkelen van je gesprekstechnieken gericht op coaching en begeleiding
- het ontwikkelen van geschikte werkvormen en differentiëren tijdens je lessen
- het creëeren van een veilig leer-en werkklimaat
- het leren zichtbaar maken
- het ontwikkelen van zicht op cultuur- en taalaspecten van NT2 studenten
- het ontwikkelen van strategieën om het groepsproces te begeleiden
Wat kost de cursus?
Je betaalt € 290,- voor elke afzonderlijke module. Je meldt je per module aan.
Wist je al dat er meerdere opties bestaan om je studie (deels) te bekostigen? Denk aan subsidies, je werkgever die een bijdrage levert of het aanvragen van een beurs. Check wat er zoal mogelijk is.
Wil je deze cursus straks incompany aanbieden als bedrijf of instelling? Dat kan! Mail met Eefje Janssen, beleidsadviseur Entree van de mbo-raad.
Praktische informatie
Nieuwsbrief professionals(opent in nieuw tabblad) Faciliteiten
FAQ Financieringsopties Hulp bij studiekeuze
Heb je nog vragen?
Stel ze! Stuur ons een appje, bel of mail ons
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur