Stedelijke taalaanpak 2: Taal in de stad
Om de taalvaardigheid en taalontwikkeling van kinderen en jongeren in Almere te verhogen is de stad met een unieke nieuwe aanpak gestart. Professionals uit de hele stad gaan gezamenlijk aan de slag om het taalniveau te verhogen.
- Lectoraat: Urban Care and Education
- Betrokken onderzoeker: Mariska Venema(opent in nieuw tabblad)
- Partners: gemeente Almere, Taalcentrum, passend onderwijs, schoolbesturen, De nieuwe bibliotheek en kinderopvangorganisaties.
Stedelijke Taalaanpak Almere
De aanbevelingen uit de inventarisatiestudie Stedelijke Taalaanpak (2021) zijn het uitgangspunt voor de aanpak:
- Vergroot het taalbewustzijn
- Formuleer taalambities voor de stad
- Versterk de taalprofessionaliteit
- Versterk keten en netwerken
- Denk vanuit het kind
- Ontwikkel een ’Taalpaspoort’
- Versterk de rol van de ouders
Lerende netwerken
Overal in de stad worden 'lerende netwerken' gevormd. In zo'n netwerk ontwikkelen professionals samen hun taalondersteunende vaardigheden. Het doel is een duurzaam taalaanbod van hoog niveau te realiseren.
Een lerend netwerk bestaat uit professionals die dagelijks aan taalvaardigheid werken (bijvoorbeeld basisschoolleerkrachten), een procesbegeleider die verantwoordelijk is voor de organisatie en een expert die regelmatig kennis over het thema van het netwerk kan inbrengen.
Elk lerend netwerk formuleert een eigen meetbaar (of in ieder geval merkbaar) doel, ontwikkelt een aanpak, doet ervaring op en ontsluit de opgedane kennis, bijvoorbeeld via workshops, lesbrieven, bijdragen aan een jaarlijks taalsymposium en modules voor scholing.
Voorbeelden van thema's waar een lerend netwerk zich op kan richten zijn 'informatieve teksten leren schrijven', 'lezen, voorlezen en de leesmotivatie vergroten' en 'begrijpend lezen verbinden met wereldoriëntatie'.
Studenten van educatieve opleidingen zoals de AD PEP, Bachelor Pabo of Onderwijskunde kunnen bij de lerende netwerken aan de slag in het kader van een comakership of afstudeerwerkstuk. Lees meer over lerende netwerken.
Klankbordgroep
Een klankbordgroep met vertegenwoordigers uit het onderwijs (van basisschool tot hbo), de kinderopvang, de bibliotheek, het taalcentrum, welzijnswerk en de gemeente stelt de lerend netwerkgroepen in en ondersteunt ze.
Meer weten?
Neem contact op met Mariska Venema(opent in nieuw tabblad), onderzoeker