Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Stedelijke Taalaanpak

  •   Urban Care and Education
  •   1 januari 2021 - 31 december 2021

In steden met veel nieuwkomers, zoals Almere is de taalontwikkeling een belangrijk aandachtspunt. Daarom is in 2021 de inventarisatiestudie 'Taal in Almere' gedaan. 

  • Lectoraat: Urban Care and Education
  • Betrokken onderzoeker: Mariska Venema, Lourens van der Leij
  • Partners: gemeente Almere; Taalcentrum; Passend Onderwijs; Schoolbesturen en Kinderopvangorganisaties; Universiteit Utrecht

Aanleiding

In steden met veel nieuwkomers, zoals Almere, is de taalontwikkeling een belangrijk aandachtspunt. Kinderen hebben een goede beheersing van de Nederlandse taal nodig voor een succesvolle schoolloopbaan en om volop mee te doen in de samenleving. Maar niet iedereen spreekt thuis altijd Nederlands, en ook komen niet alle kinderen in aanraking met de woordenschat en de redeneer- en signaalwoorden die je nodig hebt om de wereld om je heen te begrijpen en moeilijker teksten te kunnen lezen en schrijven.

Doel

In het kader van het Onderwijsachterstandenbeleid en de Lokale Educatieve Agenda ontwikkelt de gemeente Almere een Stedelijke Taalaanpak. Daarbinnen werken de kinderopvang, scholen, Windesheim en deskundigen van het Taalcentrum en Welzijnswerk samen en helpen zij elkaar om de taalontwikkeling te stimuleren. Het lectoraat ondersteunt ook diverse basisschoolteams in Almere en Lelystad in hun eigen aanpak gericht op taalontwikkeling.

Opbrengst

De inventarisatiestudie Taal in Almere heeft tot zeven aanbevelingen geleid, die in het vervolgproject Stedelijke Taalaanpak 2 verder worden uitgewerkt. De aanbevelingen zijn: 

  • Vergroot het taalbewustzijn
  • Formuleer taalambities voor de stad
  • Versterk de taalprofessionaliteit
  • Versterk keten en netwerken
  • Denk vanuit het kind
  • Ontwikkel een ’Taalpaspoort’
  • Versterk de rol van de ouders

Meer weten? 

Neem contact op met Mariska Venema(opent in nieuw tabblad), onderzoeker