NPO Preventieve logopedie
Preventieve logopedie is bedoeld om vroegtijdig taalachterstanden op te sporen en te voorkomen. Dit onderzoek monitort het preventieve logopedie project in Almere.
- Lectoraat: Urban Care & Education
- Betrokken onderzoekers: Rianne de Wit(opent in nieuw tabblad)
- Partners: Logopedisch Netwerk Almere, opleiding logopedie van Windesheim in Almere, basisscholen en voorscholen in Almere
- Opdrachtgever: gemeente Almere
Taalontwikkeling stimuleren
Kinderen zijn hard geraakt door de coronacrisis, omdat scholen tijdelijk moesten sluiten en het sociale leven stilstond. Dit had een negatief effect op de spraak- en taalontwikkeling van jonge kinderen, vooral bij gezinnen met een lage sociaal economische status. Dat is relevant voor gemeente Almere, waar een substantiële groep kinderen opgroeit in een gezin waar sprake is van armoede, sociale problematiek en een beperkt netwerk. Met behulp van het budget vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) wil de gemeente de taalontwikkeling van kinderen stimuleren.
Taalachterstanden opsporen en voorkomen
Het doel van preventieve logopedie is het vroegtijdig opsporen van taalachterstanden en het versterken van de taalomgeving van kinderen om taalachterstanden te voorkomen. Kinderen krijgen op deze manier betere kansen om mee te doen in de maatschappij
Binnen het NPO-project Preventieve Logopedie kunnen scholen en voorscholen in Almere gebruik maken van verschillende begeleidingsmogelijkheden aangeboden door logopedisten:
- Coaching en scholing van ouders/verzorgers, leerkrachten en pedagogisch medewerkers, waarbij de deelnemers kennis en vaardigheden opdoen over het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen en het signaleren van eventuele problemen in de taalontwikkeling.
- Screening voor leerlingen in groep 1-2. Door het vroegtijdig opsporen van eventuele spraak- en/of taalachterstanden kunnen kinderen passende ondersteuning krijgen.
- Begeleiding van groepjes leerlingen op scholen en voorscholen, gericht op communicatieve redzaamheid of beginnende geletterdheid.
Het lectoraat Urban Care & Education is verantwoordelijk voor de monitoring van het project. We onderzoeken wat de toegevoegde waarde van de logopedische screening is voor het vroegtijdig opsporen en doorverwijzen van kinderen met spraak- en/of taalachterstanden. En we onderzoeken het effect van de begeleidingsactiviteiten op de self-efficacy, taalstimulerende vaardigheden en kennis over taalontwikkeling van ouders en professionals. Dat doen we door middel van vragenlijsten, observaties en interviews.
Meer weten?
Neem contact op met Rianne de Wit(opent in nieuw tabblad), onderzoeker.