Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

NPO NT2

  •   Urban Care and Education
  •   1 september 2023 - 31 juli 2025

Om kinderen met Nederlands als tweede taal te ondersteunen, is het professionaliseringstraject TaalKRACHT in de voorschool ontwikkeld. Het onderzoek NPO NT2 monitort en evalueert dit traject.

Zorgen over taalontwikkeling in Almere

In Almere bestaan zorgen over de taalvaardigheid en taalontwikkeling van kinderen (Van Keulen & Venema, 2020). Door een toenemend aantal inwoners met een migratieachtergrond, neemt het aantal anderstalige kinderen in het onderwijs toe. De coronapandemie heeft de taalachterstanden verder vergroot, met name onder kinderen met een NT2 achtergrond en uit lage sociaaleconomische milieus, die tijdens de schoolsluitingen thuis minder aanbod en ondersteuning ontvingen dan hun leeftijdsgenootjes. Het ondersteunen van kinderen met Nederlands als tweede taal is een complexe opgave voor het onderwijs, zorg en opvang. Daarom is het essentieel dat professionals beschikken over voldoende kennis en expertise om de taalontwikkeling van deze kinderen effectief te stimuleren. 

TaalKRACHT in de voorschool

Het doel van het NPO NT2 project is om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) of kinderen die minder worden blootgesteld aan het Nederlands, extra taalondersteuning te bieden. Hogeschool Windesheim Almere en het Taal(expertise)centrum Almere hebben in samenwerking met de gemeente Almere en diverse ketenpartners het professionaliseringstraject TaalKRACHT in de voorschool ontwikkeld. Dit traject biedt pedagogisch medewerkers, VE (voorschoolse educatie) coaches en pedagogisch coaches de kans om zich verder te bekwamen in meertaligheid en taalstimulering. Het gehele traject bestaat uit meerdere (te ontwikkelen) modules. De eerste module ‘Absolute Beginners’ gaat in januari 2025 als pilot van start. 

Het lectoraat Urban Care & Education monitort en evalueert het traject. Voorafgaand en na afloop van het traject wordt het handelen van de pedagogisch medewerkers in kaart gebracht via vragenlijsten en interviews. Op basis hiervan wordt het professionaliseringstraject geëvalueerd en waar nodig doorontwikkeld. 

Meer weten? 

Neem contact op met Lisa van der Sande(opent in nieuw tabblad), onderzoeker.