Hoe breed mag een school zijn?
Hoe zorg je ervoor dat brede buurtscholen een bijdrage leveren aan de kansengelijkheid en leefbaarheid in de wijk?
- Lectoraten: Urban Care & Education en Urban Innovation
- Betrokken onderzoekers: Annet Tuinstra(opent in nieuw tabblad), Els Beukers, Chiel van der Veen
- Opdrachtgever: Fonds Verstedelijking Almere
Nieuwe brede buurtscholen
In een aantal veertig jaar oude wijken in Almere worden verouderde schoolgebouwen vervangen door nieuwe, brede onderwijsvoorzieningen (brede buurtscholen). Hierdoor ontstaan inspirerende leeromgevingen, met als kern basisonderwijs en kinderopvang en vaak ook een wijkcentrumfunctie. Deze nieuwe brede buurtscholen kunnen een goede bijdrage leveren aan de kansengelijkheid en leefbaarheid van een wijk. Maar wat verstaan we precies onder kansengelijkheid en leefbaarheid?
In dit onderzoek richten we ons op hoe de verschillende stakeholders van de brede buurtscholen (professionals, kinderen, ouders en buurtbewoners) de moeilijke concepten van kansengelijkheid en leefbaarheid interpreteren en toepassen in hun dagelijkse praktijk.
Methode
In dit onderzoek richten we ons op hoe de verschillende stakeholders van de brede buurtscholen (professionals, kinderen, ouders en buurtbewoners) de moeilijke concepten van kansengelijkheid en leefbaarheid interpreteren en toepassen in hun dagelijkse praktijk.
In het onderzoek gebruiken we beeld als rode draad: welke foto, praktijkfilm, tekening of ander beeldmateriaal geeft het beste weer wat jij bedoelt met kansengelijkheid of leefbaarheid? Hoe ziet een breed buurtschoolgebouw en z’n directe omgeving er dan uit?
Dit vragen we aan de kinderen, ouders, buurtbewoners en professionals uit de scholen, kinderopvang en andere (kind)buurtvoorzieningen van de Molenbuurt in Almere -Buiten. Eerdere brede scholen/Integraal Kind Centra uit Almere en Lelystad, aangevuld met inspirerende praktijken elders uit het land dienen daarbij als voorbeeld.
De praktijk aan het woord
Dit onderzoek draagt informatie aan vanuit de praktijk over hoe er in de Molenbuurt met de concepten van kansengelijkheid en leefbaarheid wordt omgegaan. Hoe wordt kansengelijkheid en leefbaarheid in onder andere de samenwerking, ontmoetingsmogelijkheden, toegankelijkheid, afstemming en aanbod aan activiteiten en diensten vormgegeven? Welke aspecten worden daarvan belangrijk gevonden door de participanten in de brede buurtscholen zelf en hun directe omgeving, de buurt waarin ze staan?
Door de praktijk aan het woord te laten krijgen we inzicht in wat kansengelijkheid en leefbaarheid betekenen voor de kinderen, ouders, buurtbewoners en professionals die te maken krijgen met een vernieuwing van hun woon-, werk en leefomgeving. In hoeverre is het mogelijk om wensen en verwachtingen uit de praktijk toe te passen in onderwijshuisvestingsplannen en stedelijke innovatie en welke inzichten zijn er vanuit de praktijk ontstaan? Kunnen deze inzichten helpen om inderdaad de kansengelijkheid en leefbaarheid te versterken?
Publicaties
- Hoe breed mag een school zijn?(opent in nieuw tabblad) - Urban Care & Education magazine
- Perspectieven op de ontwikkeling van brede kindvoorzieningen(opent in nieuw tabblad) - Urban Care & Education magazine
- Inspirerende leeromgevingen voor educatieve groei(opent in nieuw tabblad) - Lokale Educatieve Agenda 2024-2028, gemeente Almere
Meer weten?
Neem contact op met Annet Tuinstra(opent in nieuw tabblad), onderzoeker.