Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Logt u even in?

  •   Klantenperspectief in ondersteuning en zorg
  •   1 september 2021 - 31 maart 2024

De laatste jaren ontstaan steeds meer digitale platforms gericht op ondersteuning van communicatie tussen zorgvragers en zorgprofessionals. Het is de bedoeling dat hiermee de eigen regie van zorgvragers wordt versterkt. 

Participatief ontwerp

Participatief ontwerp is een manier van productontwerp waarbij onderzoekers, gebruikers en andere belanghebbenden actief deelnemen. Het idee achter participatief ontwerp is dat het helpt om technologie te ontwikkelen die aansluit bij wat mensen nodig hebben. Toch gebeurt dit nog niet zo vaak. In het onderzoek ‘Logt u even in?’ keken we naar hoe dit beter kan.

We onderzochten vijf cases waarin digitale samenwerking in zorg en welzijn centraal staat. Wat hebben gebruikers nodig en wat zijn de ervaringen met digitale platforms? Er zijn veel verschillende gebruikers van de platforms, denk aan huisartsen, verpleegkundigen, apothekers, welzijnsprofessionals, managers in de zorg, aanbieders van digitale platforms, zorgvragers en mantelzorgers. 

Samenwerking vergemakkelijken

Op basis van het onderzoek is een handreiking ontwikkeld die het makkelijker kan maken voor de verschillende gebruikers van digitale platforms om samen te werken. Uit het onderzoek kwam een breed beeld naar hoe zij naar de digitale platforms kijken.  

De onderzoeksvraag was: Hoe kan er een context worden gecreëerd waarin digitale communicatieplatforms beter aansluiten bij de behoeften van (alle) betrokken stakeholders (waaronder zorgvragers) zodat de samenwerking en communicatie tussen deze stakeholders verbetert en langer thuis blijven wonen wordt gefaciliteerd, en deze platforms met meer succes kunnen worden geïmplementeerd? 

Uitdagingen

Het onderzoek maakt complexe uitdagingen zichtbaar die digitaal samenwerken hinderen. Eigen werkroutines en opvattingen over digitale samenwerking blijken te domineren. We weten eigenlijk niet goed wat we verstaan onder ‘eigen regie’ en vaak wordt een platform het doel, in plaats van het oplossen van een probleem dat er is (doel-middelomkering). Er ontbreekt regelmatig een gezamenlijke visie en er zijn te weinig mensen met projectmanagement vaardigheden. 

Uit het onderzoek ‘Logt u even in?’ blijkt welke randvoorwaarden vanaf de start goed ingevuld moeten worden voor een succesvolle ontwikkeling en implementatie van digitale platforms. 

Opbrengsten

Naast de praktijkhandreiking hebben de onderzoeksresultaten geleid tot artikelen, een symposium en workshops. De inzichten zijn ook vertaald naar het onderwijs, o.a. in een game voor hbo-studenten en plannen voor een gezamenlijk terugkerend symposium. 

Handreiking

De uitkomsten van het onderzoek 'Logt u even in' zijn verwerkt in een handreiking die de samenwerking tussen de verschillende gebruikers van digitale platforms kan verbeteren. 

Download hier de praktijkhandreiking(opent in nieuw tabblad) 'Digitaal samenwerken in welzijn en zorg'.

Symposium

Op 28 november 2023 was het afsluitende symposium ‘Digivaardig in zorg en welzijn’ in De Nieuwe Bibliotheek in Almere. Wat werkt wel en wat niet? En wat vinden gebruikers en cliënten van digitale platforms? De bevindingen van het onderzoek werden gedeeld in lezingen en workshops. Bekijk hier de presentaties van enkele workshops:

Workshop

Het onderzoekteam van Logt u even in? gaf een workshop op de Vlaams-Nederlandse Conferentie Onderzoek Sociaal Werk en Pedagogiek in Brussel op 14 en 15 september 2023. 

Studentopdrachten

Verschillende groepen studenten deden opdrachten binnen het Logt u even in? onderzoek

Studenten Service Design

Twee groepen studenten Service Design van hogeschool Windesheim hebben gewerkt aan de designopdracht: ‘Ontwikkel of verbeter een service die helpt om zorgvragers en mantelzorgers meer digitaal in de regie te zetten van hun eigen zorgproces’.

De ene groep studenten ontwikkelde een service om te zorgen dat ouderen digitale zorg (platforms) meer gaan accepteren. In deze service worden een mascotte, een tutorial en een spelelement gekoppeld aan de digitale zorgplatforms. Bekijk hier de presentatie van deze groep. 

De tweede groep bedacht een ‘Easy Login-service’, samen met een persoonlijke ketting die het gebruiksgemak voor oudere gebruikers van het zorgplatform aanzienlijk moet verbeteren. Met minder stappen en de fysieke ‘reminder’ van de ketting kunnen gebruikers makkelijk toegang krijgen tot het platform en hun zorginformatie beheren. Een vingerscan als optie verhoogt de beveiliging en biedt extra gemak voor de gebruiker. Bekijk hier de presentatie van deze groep. 

Studenten Verpleegkunde

Verpleegkundestudenten van hogeschool Windesheim deden tijdens hun stage onderzoek naar digitalisering in de zorg. Ze interviewden mensen over hun ervaringen met zorgdigitalisering en de mogelijke veranderingen die er voor de nieuwe generatie verpleegkundigen aan zitten te komen. Lees er op deze pagina meer over.  

Co-maker opdracht

Een student van de opleiding Social Work van hogeschool Windesheim heeft haar afstudeeronderzoek gedaan onder net afgestudeerde sociaal werkers en docenten. 

De onderzoeksvraag luidde: Hoe kan de opleiding Social Work van Hogeschool Windesheim in Almere beter aandacht besteden aan de digitale vaardigheden die voor aankomende sociaal werkers in de toekomst nodig zijn bij het werken met digitale middelen, zoals communicatieplatforms? 

Het onderzoek heeft adviezen opgeleverd voor hoe digitale vaardigheden als studievaardigheden opgenomen kunnen worden in de professionaliseringslijn van de opleiding en welke aanpassing van de leeruitkomsten daarbij hoort. Lees hier haar eindverslag

Partners

De partners in dit project waren Hogeschool Rotterdam, HAN, Regio-organisatie Huisartsen Almere, MyWepp, OZO, Eljakim Information Technology en hogeschool Windesheim. 
Het onderzoek Logt u even in? werd gefinancierd door SIA in het kader van de regeling Extramurale Zorg.    

Bij de HAN is onderzoek gedaan met studenten en medewerkers, zij ontwikkelden deze producten: