Externe dynamieken bij familiebedrijven
Wij doen praktijkgericht onderzoek naar de manier waarop familiebedrijven verbindingen aangaan met hun omgeving. Hoe gaat dat in zijn werk? En welke elementen zijn daarin succesvol? Met deze kennis en met goede voorbeelden uit de praktijk willen we familiebedrijven inspireren om, samen met anderen, nog meer bij te dragen aan brede welvaart. Deze pagina is gericht op de ‘buitenkant’ van familiebedrijven. We doen ook onderzoek naar interne dynamieken binnen familiebedrijven.
Onze projecten over externe dynamiek van familiebedrijven
-
Externe communicatie
Hoe kunnen we familiebedrijven helpen om hun identiteit als familiebedrijf beter te benutten in marketing- en communicatie-uitingen, naar klanten, de arbeidsmarkt, potentiële samenwerkingspartners en financiers? Ook willen we met ons onderzoek kennis opdoen over de voorwaarden waaronder het nuttig of zinvol is om zich als familiebedrijf of als ‘maatschappelijk verantwoord’ te profileren.
-
Corporate reputatiemanagement door familiebedrijven
Hoe benut je het feit dat je een familiebedrijven offline én online in communicatie en reputatiemanagement?
-
Wij zijn een familiebedrijf! En (hoe) communiceren we dat?
Met onze tool leer je hoe je als je identiteit als familiebedrijf kan benutten om de concurrentiepositie te versterken.
-
-
Het regionale familiebedrijvenecosysteem
Hoe kunnen we familiebedrijven ondersteunen bij het aanwenden van externe bronnen die onontbeerlijk zijn voor ‘ondernemen voor brede welvaart’? We hebben de ambitie ervoor te zorgen dat familiebedrijven hun regionale ondernemersecosysteem beter leren kennen en weten wat dit hun (potentieel) kan bieden. Andersom willen we beleidsmakers bedienen met kennis over de rol die familiebedrijven (kunnen) spelen in het regionale ecosysteem.
-
Krachtige Centrumprofessionals in Dorpskernen
In dit project ontwikkelen we een tool die centrumprofessionals helpt om strategisch samen te werken met local heroes en gemeenten in plattelandsdorpen.
-
Familiebedrijven voor Brede Welvaart
Dit SPRONG-project onderzoekt de rol van familiebedrijven in brede welvaart en werkt aan meer inzicht en impact.
-
Social and Community Driven Entrepreneurship for the Transition to an Inclusive and Sustainable Society
Maatschappelijk betrokken ondernemers ontwikkelen oplossingen voor lokale problemen. Maar het opschalen daarvan is soms lastig. We helpen met concrete actieplannen.
-
-
Samenwerkingsprocessen
Hoe kunnen we familiebedrijven ondersteunen in het aangaan en vormgeven van effectieve samenwerkingen? We hebben kennis nodig over de specifieke wijze waarop samenwerkingsprocessen tussen familiebedrijven en hun partners verlopen. Hiermee kunnen we voorkomen dat ze in bepaalde valkuilen stappen en kunnen we juist zorgen dat ze gebruik maken van hun sterke punten. Daarmee beogen we dat dat familiebedrijven nog meer uit samenwerkingsverbanden kunnen gaan halen.
-
Een kwestie van vertrouwen…?
Kritische succesfactoren in samenwerkingsrelaties die familiebedrijven in de regio Zwolle aangaan ten behoeve van duurzame productinnovatie.
-
Over ons onderzoek
Het onderzoek naar familiebedrijven en hun omgeving is één van de twee onderzoeksgebieden van het lectoraat Familiebedrijven. Het lectoraat draagt met onderzoek bij aan het Centre of Expertise (CoE) Familiebedrijven. Het CoE is een publiek-private samenwerking tussen hogeschool Windesheim en andere partners. Het gezamenlijke doel is om kennis over familiebedrijven beter beschikbaar te maken en verder te verspreiden onder ondernemers, intermediairs en binnen het onderwijs.
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons!
Neem contact met ons op:
Neem een kijkje op LinkedIn(opent in nieuw tabblad) of op YouTube(opent in nieuw tabblad)