Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Toekenning subsidie: aan de slag met SWPBS in het Voortgezet onderwijs (VO)

Banner image

Over School Wide Positive Bahavior Support (SWPBS) in het Voorgezet onderwijs (VO) is minder bekend dan in het primair onderwijs. Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan én de implementatie van SWPBS in het VO gaat niet altijd even makkelijk. Hoe komt dat eigenlijk? En wat zijn nu de do’s en don’ts voor een succesvolle en duurzame implementatie in het VO? Dankzij de subsidie Onderwijsondersteuning VO-VSO kunnen de onderzoekers van het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in Inclusieve Leeromgevingen met deze vragen aan de slag!

Samen met partner Praktikon en vier scholen, Corderius college, Melanchthon Kralingen, Melachthon Wilgenplaslaan en Zuiderzee college, gaat het Windesheim expertisecentrum PBS aan de slag nu de subsidie officieel is toegekend door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)(opent in nieuw tabblad). Dat is een belangrijke volgende stap: want ondanks dat er veel bekend is over de werking van SWPBS in het basisonderwijs, is er nog minder bekend over de aanpak in het VO. Ook is de implementatie van SWPBS in het VO complexer dan in het basisonderwijs door de grotere omvang van de teams, de manier waarop het VO georganiseerd is en de ontwikkelingsleeftijd van de leerlingen.

Opbouw onderzoeken doel

Eerst wordt er een systematische literatuurstudie gedaan. Daarnaast raadplegen de onderzoekers internationale en nationale experts. Maar ook de scholen worden bevraagd: wat zijn succesfactoren en zaken waar je rekening mee moet houden als je met SWPBS in het VO aan de slag gaat. Daarbij zoomen we in op de specifieke Nederlandse onderwijscontext. Met deze bevindingen kunnen wij scholen voor voortgezet onderwijs nog beter ondersteunen in het creëren van een veilige, inclusieve leeromgeving voor alle leerlingen op VO-scholen door middel van SWPBS.