Flex-studeren geeft rust
Studenten en docenten in gesprek met Tweede kamerlid Hatte van der Woude.
Vrijdag 20 januari bezocht Tweede kamerlid Hatte van der Woude (VVD) hogeschool Windesheim in Zwolle om van dichtbij te horen hoe flexibilisering van het onderwijs werkt bij het hbo. Zij sprak over flexibele opleidingsroutes en flexstuderen met Erika Diender, lid van College van Bestuur, de docenten Harm Jan Sietsma , Projectleider OCW experiment flexstuderen en docent Lerarenopleiding Economie, Carine Aalbers, Projectleider Learning Lab en Mirriam Jansen, Programmaleider Leven Lang Ontwikkelen. En met de studenten Charlotte Sander, Ricardo Peralta Stuurop en Britt Meijberg over hun ervaringen. In een geanimeerd gesprek kwamen voorbeelden, successen, kansen, persoonlijk uitdagingen en flexibel studeren voorbij.
Leren en ontwikkelen staat centraal in de samenleving en dat een leven lang. Met flexstuderen, Ad- opleidingen en het werken met leeruitkomsten wordt dat mogelijk gemaakt. Harm-Jan: “Het gaat om het erkennen dat mensen verschillend zijn en je studenten uitdaagt op hun eigen niveau en tempo. Juist door individueel af te stemmen op behoeften, verhoog je de slagingskans. Carine: “Met de Associated Degrees, voor zowel deeltijd- als voltijdstudenten) , bieden we zowel havisten, mbo'ers en werkende professionals, onderwijs dat aansluit op de praktijk en biedt dit hbo-diploma een doorstroommogelijkheid naar een bachelor opleiding.”
Voor studenten kunnen er allerlei vertragende omstandigheden zijn, zoals herstellende van een burn-out, het bieden van mantelzorg of meer moeite hebben met de studiestof. De student kan het niveau wel aan, maar wil het dan graag doen in eigen tempo en spreidt daarvoor de studietijd. Dat geeft rust en focus, zodat de beoogde resultaten ook behaald kunnen worden.
Mirriam: ”Dankzij leeruitkomsten lukt het ons om samen met de praktijk leerroutes samen te stellen in leergemeenschappen”. In de praktijkgestuurde deeltijdroute kan op basis van eigen regie en zelfsturing een student een leertraject op maat vormgeven. Het programma ligt niet vast en de vraagstukken uit de praktijk zijn leidend. De opleidingsdocent volgt de leervraag van de student en de werkgever verzorgt expert-colleges. Er is sprake van gedeelde verantwoordelijkheid en co-creatie met het werkveld.