Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Mix & Match verbindt thuiszorg met zorgtechnologie

  • 1 november 2022
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Mix en Match verbindt thuiszorg met zorgtechnologie

In spelvorm technische snufjes ontdekken die (thuis)zorg vergemakkelijken, zowel voor de patiënt als voor de zorgmedewerker. Binnen het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg van Windesheim is hiervoor Mix & Match ontwikkeld. Een spel voor zorgprofessionals om in gesprek te raken over de inzet van technologie in de thuiszorg. Met oplossingen van voorleessoftware tot op afstand bedienbare zonwering en verlichting en van sociale robot tot een medicijnhorloge. 

‘Hoe zou je bij eenzaamheid of sociaal isolement zorgtechnologie in kunnen zetten?’ staat er op een van de zorgprobleemkaarten in het spel. Maar ook: ‘Op welke manieren kan zorgtechnologie mantelzorgers ondersteunen?’ In totaal zitten er 22 zorgproblemen in het spel, waar 41 kaarten met uiteenlopende zorgtechnologieën aan kunnen worden gekoppeld. Inzet van beeldbellen of een robotdier bijvoorbeeld bij eenzaamheid of gebruik van een plan-app of huisautomatisering om mantelzorgers te ontlasten. Daarnaast bevat het spel 54 verdiepende vragen, die zorgverleners aan het denken zetten of discussie op gang kunnen brengen. 

De mogelijkheden van zorgtechnologie

Tiny Pilat is trainer en ontwikkelaar bij de Vegro Academie(opent in nieuw tabblad), die in de training Mindset op zorgtechnologie het Mix & Match-spel gebruikt. ‘Ik merk dat zorgmedewerkers nieuwsgierig zijn naar zorgtechnologie, maar ook zo nu en dan nog vooroordelen hebben. Sommigen zijn bang dat hun werk overbodig wordt. Het spel helpt om inzicht te krijgen in de mogelijkheden van zorgtechnologie. Bewustwording van welke artikelen en producten er zijn en hoe je die inzet bij welke diagnostiek vind ik ontzettend belangrijk.’ 

Rollenspel met Mix & Match

Tiny herinnert zich een rollenspel dat ze speelde met Mix & Match, waarbij zij een ouder met een lichte vorm van dementie voorstelde. De andere deelnemers van het spel hadden uitgezocht dat de inzet van leefstijlmonitoring handig zou zijn, zodat zowel de zorgmedewerkers als mantelzorgers én familieleden digitaal inzicht hadden in het welzijn van de patiënt. ‘Er ontstond een mooie discussie’, vertelt Tiny. ‘Als patiënt vond ik het maar bemoeizuchtig en wilde ik niet dat iedereen maar alles van mij kon zien. Dus reageerde ik afwijzend op de inzet van deze technologie. Tot de deelnemers aan het spel gingen doorvragen naar mijn behoefte en ik de wens uitte zolang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen. Toen ze uitlegden dat dat kon dankzij de inzet van leefstijlmonitoring, was ik om.’

De overgang naar digitale zorg

Nelleke Ensink werkt bij TSN Thuiszorg in het Groningse Leens. Als regisserend wijkverpleegkundige stuurt ze een team van collega’s aan en bewaakt ze de kwaliteit van zorg binnen haar team. Door een digitale scholing leerde ze werken met het spel Mix & Match. ‘We zijn nog weinig met zorgtechnologie bezig, op het gebruik van een medicatie-app of automatische medicijndispenser na’, vertelt ze. ‘Zeker door corona merk je dat we veelal kiezen voor de makkelijke weg: snel zorg leveren die vertrouwd is voor ons en de cliënt. Voor het inzetten van zorgtechnologie is tijd nodig, om cliënten te overtuigen en soms nieuwe vaardigheden te leren en om medewerkers mee te krijgen in het bieden van andere zorg. Daar kan dit spel zeker bij helpen.’

De andere kant van zorgtechnologie

Ze wil het spel graag inzetten binnen haar team. ‘Ik vond het tijdens het oefenen heel verhelderend om van andere zorgprofessionals te horen welke technologie ze zien voor welk probleem. Ik denk dat de tijd kunnen nemen voor zo’n uitwisseling aan de hand van een spel heel waardevol is.’ Toch ziet ze ook haken en ogen. ‘Wij werken vooral met een oudere doelgroep. Daar zie je dat ze niet zijn opgegroeid met computers en dat het soms veel tijd kost daarin nieuw gedrag aan te leren. En het is af en toe ook gewoon zo: we komen toch al langs, dus waarom zouden we dan overstappen op technologische ondersteuning? En dan is er nog de financieringskwestie: vaak is er voor zorgtechnologie een internetaansluiting nodig en een tablet of een robot kosten ook geld.’

De tussenfase

Voor Nelleke voelt het alsof ze met haar team in een tussenfase zit. ‘Ik zie de noodzaak en het gemak dat we ervan kunnen hebben, maar het ontbreekt hoofdzakelijk aan tijd om ons hier goed in te verdiepen en cliënten bij wie zorgtechnologie uitkomst biedt, mee te nemen in deze vernieuwing’, concludeert ze. ‘Het begin is er echt wel, hoor. Gespreksvoering met bijvoorbeeld cliënten en mantelzorgers doen we al zoveel mogelijk digitaal. Dat scheelt een hele hoop. En wat we op korte termijn willen inzetten, zijn tablets voor mantelzorgers. Nu belt een cliënt naar de mantelzorger met een onduidelijk verhaal, waardoor de mantelzorger bezorgd is en die belt vervolgens naar ons, waarop wij langs gaan. Stel dat de mantelzorger via een tablet kan zien hoe de cliënt erbij zit en beter kan inschatten wat er aan de hand is, dan is onze inzet soms helemaal niet nodig. Beeldbellen, één van de zorgtechnologieën die in Mix & Match worden genoemd, kan uitkomst bieden.’

Nieuwe hulpmiddelen inzetten

Liset Reinders werkt als regisserend wijkverpleegkundige bij TSN in Groningen en heeft twee keer met het Mix & Match-spel gewerkt. Ook zij zette wel eens een medicijndispenser en een personenalarm met valsensor, maar veel meer nog niet. Het spel bood Liset een inkijkje in de mogelijkheden van zorgtechnologie, waardoor ze na afloop onder haar cliënten ook een nieuw hulpmiddel inzette. ‘We hebben de BBrain voor een cliënt aangevraagd. Dat is een tablet waarop wij vanaf de computer afspraken in kunnen zetten. Om 7.00 uur neemt u medicatie, om 8.00 uur komt de thuiszorg om u te wassen, om 10.00 uur gaat u koffiedrinken. Door middel van een signaal of het voorlezen van de taak wordt de cliënt geïnformeerd, wat zorgt voor structuur.’

Passende hulpmiddelen selecteren

Liset kreeg tijdens het werken met Mix & Match een casus voorgelegd met een zorgprobleem waarbij zij met haar team alle kaarten met hulpmiddelen moest selecteren die passend zouden zijn. ‘Toen kwam ik erachter dat er ook hulpmiddelen zijn die ik nog niet kende. Het werken met dit spel zette me aan het denken. De inzet van zorgtechnologie wordt steeds belangrijker: zodra iemand in zorg komt bij ons, kijk je steeds vaker naar welke middelen je kunt gebruiken om de inzet van personen te vervangen, terwijl je toch goede zorg wilt leveren. Dan is het belangrijk dat zowel mijn team als ik weten wat er mogelijk is.’

 

 

 

 

 

De noodzaak van zorgtechnologie

Trainster Tiny hoopt dat zorgmedewerkers die het spel een keer gespeeld hebben, het blijven gebruiken. ‘Er zijn zoveel spelopties, zeker met de verdiepings- en discussievragen erbij. De situatie in de zorg is zorgelijk. De noodzaak om technologie in te moeten zetten wordt steeds duidelijker, mede doordat het aanbod verzorgenden ten opzichte van de zorgvragers een groot hiaat laat zien. Een meetmoment toont dat van 2015 tot 2040 er 2 miljoen meer zorgvragers zijn. Dat ten opzichte van de 18.000 nieuwe zorgprofessionals maakt duidelijk dat de implementatie van zorgtechnologie voor alle partijen nodig is. Als je nu kunt bijdragen door met Mix & Match een olievlek te creëren waarin zorgtechnologie wordt omarmd, dan kan de zorg op een andere manier worden ingericht’, is haar overtuiging. ‘En iemand die het lastig vindt zorgtechnologie in te zetten, omdat ‘ie bang is dat ‘ie zijn baan verliest? Die geef ik altijd mijn telefoonnummer. “Bel me maar als jij je baan kwijtraakt. Dan betaal ik je laatste maand salaris”, zeg ik dan. Dat gaat namelijk niet gebeuren. Je blijft als zorgmedewerker keihard nodig. De inzet van zorgtechnologie kan je ondersteunen en de mogelijkheid bieden je te richten op wat echt belangrijk is.’ 

Meer weten?

Ook benieuwd naar de mogelijkheden van het Mix & Match-spel? Bekijk onze website voor meer informatie, of neem contact op met ons lectoraat!

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Hoogste tevredenheid over studeren met ondersteuningsbehoefte bij Windesheim

25 oktober 2024
Teaser image

Darren is de 5000ste student met een diploma van Windesheim in Almere

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Olga Nordbeck: 'Het mooiste beroep: voor de klas staan'

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024