‘In plaats van verdiepen, bouw je zelf mee aan kennis’
De overstap naar een hoger onderwijsniveau wordt soms als lastig ervaren. Hoe zit dat met de overstap van een hbo-bachelor naar een universitaire master of pre-master? Marjon van Balen-Walter begon na haar hbo-opleiding Bedrijfskunde direct met werken, maar wist dat ze nog niet klaar was met studeren. De newsroom sprak met haar over haar zoektocht naar een passende vervolgstudie.
Hoe verliep jouw zoektocht naar een vervolgstudie?
‘Die was best lastig en nam veel tijd in beslag. Na mijn studie werkte ik eerst een jaar als junior-onderzoeker bij een lectoraat en daarna kon ik als coach werken bij mijn oude opleiding Bedrijfskunde om studenten te begeleiden, en dat doe ik nog steeds een paar dagen in de week. Tegelijkertijd wist ik zeker dat ik verder wilde studeren, maar nog niet in welke richting. Bedrijfskunde is een brede studie en als je afstudeert kun je nog alle kanten op. Ik vind heel veel dingen leuk en interessant en merkte dat het aanbod ook heel breed was. Er sprong voor mij niet zo maar iets uit. Wat ook speelde was dat ik de online informatie over masterstudies heel onoverzichtelijk vond. Ik wist niet welke universiteiten er waren, welke opleidingen ze aanboden en hoe ik toegelaten kon worden.
Ik bezocht wat open dagen aan de VU en de UvA en op een gegeven moment ben ik naar een algemene informatiebalie afgestapt met de vraag: Wat past er bij mijn hbo-diploma Bedrijfskunde? Ze zeiden daar dat het ook best ingewikkeld én persoonlijk is. Voor toelating tot een masterstudie heb je soms een minimum gemiddeld cijfer nodig, bij de ander moet je een motivatiebrief schrijven of een toelatingstoets doen. Op een gegeven moment kwam ik online de master Beleid, Communicatie en Organisatie bij de VU tegen en die vond ik wel bij mij passen. Voor je begint moet je echter eerst een premaster volgen en dat jaar heb ik nu net achter de rug.’
Wat verwachtte je van de premaster?
‘In het begin was ik vooral op zoek naar een opleiding die mijn kennis kon verdiepen. Gaandeweg kwam ik er echter achter dat een master niet per se verdiept, maar de accenten vooral anders liggen. Een premaster en master zijn vooral gericht op wetenschappelijk onderzoek en academisch schrijven. Daarom moest ik echt even omschakelen en een andere manier van kijken aanleren op wat ik op het punt stond te gaan doen. Toen heb ik mezelf de vraag gesteld: Wil ik dat nog? Het antwoord was ja en toen ben ik begonnen. En daar heb ik geen spijt van.’
Wat leer je tijdens een premaster?
‘Een premaster is een mooie voorbereiding op het echte werk, op de academische manier van werken en onderzoek doen die tijdens de master van je wordt verwacht. Je krijgt bijvoorbeeld les in kwalitatief en kwantitatief onderzoek doen, academisch schrijven, werken met datagegevens en nog veel meer. We werkten het afgelopen jaar veel in groepjes en kregen wekelijks feedbackgesprekken. Van tevoren had ik het beeld dat je voornamelijk zelfstandig aan de slag bent, maar dat was gelukkig helemaal niet zo. De feedbackgesprekken werden goed begeleid en ik kon altijd met mijn vragen terecht. Een belangrijk onderdeel is het doen van onderzoek. Je kunt kiezen uit een paar onderwerpen die door de opleiding worden aangedragen. Ik koos voor ‘psychopaten onder leidinggevenden’, best een bijzonder onderwerp. Het gaat eigenlijk meer om de methodiek, het gebruik van je dataset en statistiek, dan om het onderwerp zelf. Het was allemaal nieuw voor me, maar ik bleek er best goed in te zijn, dus dat vond ik heel leuk om te ervaren.’
Hoe beviel de combinatie werk en studie?
‘Alhoewel ik eerst een beetje tegen de drukke weken opzag, viel het me erg mee. Misschien is dat wel een van de voordelen van studeren in coronatijd. Aan de ene kant is het jammer omdat je weinig mensen ziet en leert kennen, maar online studeren is goed te doen met een minimum aan tijdsinvestering. Vooral tijdens de drukke fasen op mijn werk was het heel efficiënt om zo te kunnen studeren. Ik logde thuis in en zat direct in de les en dat bespaarde een hoop reistijd.’
Hoe ervaar je het verschil tussen hbo en universiteit?
‘Ik moest er wel aan wennen. Vanuit mijn opleiding Bedrijfskunde ben ik praktisch ingesteld en bijvoorbeeld gericht op het schrijven van rapporten of adviezen en het bedenken van praktische oplossingen voor problemen. In het begin kreeg ik dan ook wel de opmerking dat dat niet de bedoeling is bij een pre-master of master. Ik moest de omschakeling maken naar wetenschappelijk werken, me richten op het aantonen van verbanden en het meebouwen aan nieuwe kennis. Toen ik dat door had, kreeg ik er ook steeds meer plezier in!’
Heb je tips voor mensen die ook denken aan het volgen van een master?
‘Mijn tip: begin eerder dan ik met oriënteren. Wat ik al zei: er is best weinig informatie beschikbaar, je moet veel zelf uitzoeken, dus het duurt een tijd voor je weet waar je aan toe bent. Ik kreeg bijvoorbeeld op een vraag of ik ergens kon proefstuderen alleen het antwoord: Nee. Zonder de geringste tegemoetkoming. Dat zijn wel momenten waar je even doorheen moet en waar ik ook wel van schrok. Er is op het gebied van communicatie over masters nog een hoop te verbeteren.’
Heb je een doel voor ogen met het volgen van de master?
‘Het is niet zo dat ik nu al weet in welk beroep ik precies wil uitkomen. Ik vind het leuk om onderzoek te doen en het lijkt me mooi om anderen hiermee te kunnen helpen. Ik ben geïnteresseerd in het helpen van bedrijven met bepaalde vraagstukken. Mijn interesse gaat vooral uit naar de vraag hoe je externe ontwikkelingen op een goede manier kunt vertalen binnen een bedrijf. Hoe je bijvoorbeeld op een goede manier kunt inspelen op duurzaamheid en de circulaire economie en daar je medewerkers op een goede manier bij kunt betrekken. Daarin wil ik me vooral verder ontwikkelen.’
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)