‘Waar andere mensen wegrennen, ren ik er juist naartoe’
De overstap van mbo naar hbo staat bekend als pittig. Maar hoe zit het met de overstap van mbo naar een tweejarige Associate degree op hbo-niveau? Na een korte carrière als grimeur ontdekte Melissa Kuipers dat haar roeping in het sociaal werk ligt. Dus begon ze aan de Ad Sociaal Werk. De newsroom sprak met haar over haar ervaringen.
Hoe kwam je tot het besluit om de Ad Social Werk te gaan studeren?
‘Na mijn mbo-opleiding heb ik een tijd gewerkt als grimeur. Ik werkte voor musicals, videoclips en dergelijke. De make-up die ik deed was wel meer dan alleen een laagje foundation. Dus de acteurs en actrices zaten vaak wel een uur bij mij in de stoel. Als mensen daar eenmaal zitten, beginnen ze vanzelf te praten. Je zit toch een beetje in iemands aura te werken, dus er ontstaat al gauw een vertrouwensband. Ik denk dat kappers zoiets ook hebben.’
‘Zo kreeg ik het ene levensverhaal na het andere te horen. Ik was een luisterend oor en probeerde advies te geven waar dat kon. Stiekem vond ik dit leuker dan het opmaken zelf, omdat je mensen écht aan het helpen bent. Dus ik besloot mijzelf hierin te scholen.’
‘Ik ben eerst gestart met de Bachelor Social Work in Almere. Dit werkte niet voor mij. Ik had behoefte aan meer praktijk. Dus ben ik overgestapt naar de Ad Sociaal Werk in de Zorg, in Zwolle.’
Heb je bij de Ad de praktijkervaring gevonden die je zocht?
‘Ja, In mijn eerste jaar heb ik stage gelopen bij ‘Handjehelpen’, een vrijwilligersorganisatie voor mensen met een beperking. Elke dag fietste ik door Weesp, om verschillende mensen met problemen in de thuissituatie hulp aan te bieden. Denk aan mensen met een taalachterstand, chronisch zieken, of mensen met financiële problemen. Het was een leerzame stage, maar ik heb daar ook geleerd wat ik niét wil. Ik miste daar een stukje uitdaging.’
En vond je die uitdaging in je tweede jaar?
‘Ja! Ik loop stage op een basisschool in het speciaal onderwijs in Amsterdam-Oost, hier zitten kinderen met ernstige gedragsproblemen, ook wel aangeduid met de term cluster 4. Deze kinderen zijn soms al in aanmerking gekomen met criminaliteit. Samen met de docent sta ik voor de klas. De docent neemt het pedagogische gedeelte op zich en ik het sociale. Ik maak persoonlijke plannen met de kinderen.’
Op welke manier benader jij zulke kinderen?
‘Ik geef de kinderen aandacht, liefde en vertrouwen. Daarnaast laat ik ieder kind weten dat ik hun talenten zie en deze benoem ik ook. Deze positiviteit wil ik ook uitstralen richting hun ouders, zodat zij óók meer gaan geloven in de potentiële mogelijkheden van hun kind. Tegelijkertijd ben ik best streng. Kinderen hebben duidelijke kaders en grenzen nodig, die krijgen ze niet altijd vanuit huis mee.’
'Als je kinderen verantwoordelijkheid durft te geven, dan nemen ze die ook. En dan krijg je een sneeuwbaleffect. Zo heb ik een goede band opgebouwd met een meisje van elf. Zij kon nooit omgaan met haar emoties en moest soms aan handen en voeten door de gang gedragen worden. Ik heb haar enorm zien groeien dit jaar. En nu is ze een voorbeeld voor de hele klas.’
Hoe heb jij zelf de afgelopen twee jaar in de klas gezeten?
‘Het ging heel goed. Qua niveau sluit de AD mooi aan en is het een logische stap na het mbo. De docenten willen er echt voor je zijn. Ze zijn altijd bereikbaar en bereid om je te helpen waar nodig. Wel miste ik af en toe wat diepgang. Ik wil leren over verschillende ziektebeelden en hoe je daar mee moet omgaan. De ruimte om deze verdieping op te zoeken was er niet altijd binnen de Ad.’
‘Daarom wil ik graag doorstuderen. Na een tussenjaar waarin ik blijf werken in het speciaal onderwijs, start ik met de deeltijdbachelor Social Work. Zo kan ik vier dagen werken en één dag aan de studie. Deze balans lijkt me ideaal, want ik wil het praktijkgevoel niet kwijtraken.’
Wat zijn je verwachtingen van de overgang van de Ad naar de bachelor?
‘Ik vertrouw erop dat ik de overgang van de Ad naar de bachelor wel aankan. Tijdens de Ad stimuleren docenten je om door te studeren en ze bereiden je hier ook op voor. Bovendien heb ik in mijn vrije profileringsruimte al het stuk ‘Jeugd’ van de bachelor gevolgd. Dus die kennis heb ik al op zak.’
‘Daarnaast heb ik tijdens de Ad veel aan zelfstudie gedaan. Zo las ik het Basisboek Psychologie en heb ik een hoop documentaires verslonden. Denk aan Tygo in de jeugdpsychiatrie en Danny op Straat. Al die NPO-documentaires spreken me enorm aan. Ze besteden veel aandacht aan de Hoe-, Wat- en Waarom-vragen. Dáár wil meer over weten!’
Begin je weer in het eerste jaar?
‘Nee, ik mag zelfs beginnen in het derde jaar omdat ik nu de Ad op zak heb. Dit scheelt natuurlijk een hoop, maar het lijkt me wel pittig. Ik vraag me af of de tweejarige Ad qua niveau gelijk staat aan de eerste twee jaar van de Bachelor. We gaan het zien!’
Zie jij eigenlijk overeenkomsten tussen Social Work en je vroegere werk als grimeur?
‘Haha, best wel! Als grimeur hielp ik mensen door ze mooier te maken van de buitenkant. Ze liepen onopgemaakt bij me naar binnen en ik stuurde ze opgemaakt en zelfverzekerd naar buiten. Nu maak ik mensen mooier van de binnenkant, wat ik eigenlijk nog belangrijker vind. In die zin sluit het mooi op elkaar aan.’
Waar zie jij jezelf later werken?
‘Ik weet in ieder geval dat ik iets in de richting van mijn stageadres wil, daarom blijf ik in mijn tussenjaar werkzaam in het speciaal onderwijs. Maar het mag van mij nog wel heftiger. Denk aan de jeugdzorg, een gesloten inrichting of de TBS. Waar andere mensen wegrennen, wil ik er juist naartoe rennen. De oplossing moet niet voor de hand liggen.’
‘Het liefst blijf ik werken met de jeugd, want die moet het later gaan doen. Ik wil kinderen van het stempel ‘Niet te redden’ afhelpen. Ze krijgen soms te horen: Jij wordt toch wel een crimineel. Wat denk je dat er gebeurt in het hoofd van een kind als je zoiets zegt? Kinderen worden écht te gauw afgeschreven, daar wil ik verandering in aanbrengen.'
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)