Beeldschermtijd jonge kinderen sinds Corona toegenomen
Jonge kinderen kijken sinds de Coronacrisis meer naar filmpjes en spelen langer online spelletjes blijkt uit aanvullend onderzoek van het Iene Miene Media-onderzoek 2020.
Kinderen van 0 tot en met 6 jaar oud besteden nu gemiddeld 2,5 uur per dag op beeldschermen. In de ‘normale situatie’ besteden kinderen gemiddeld een uur en drie kwartier als schermtijd, zo bleek uit het eerder door Netwerk Mediawijsheid gepubliceerde Iene Miene Media-onderzoek 2020. Vanwege de thuisblijf-maatregelen rondom het coronavirus is er een aanvullend flitsonderzoek gedaan, om vast te stellen in hoeverre het mediagebruik in gezinnen nu anders is. Kinderen zijn meer thuis, en een groot deel van de ouders ook. Zo blijkt ook dat zeven op de tien ouders thuiswerken en tegelijkertijd op hun kind moeten letten. Verder geeft 84% van alle ouders aan blij te zijn dat ze media kunnen inzetten om hun kind bezig te houden.
Huiswerk speelt grote rol in toename mediagebruik onder 5- tot 6-jarigen
Uit het flitsonderzoek blijkt dat vooral het mediagebruik onder 5- tot 6-jarigen een toename kent van gemiddeld 117 naar 202 minuten. Schoolwerk lijkt hierin een grote rol te spelen, want 87% van de 5- tot 6-jarigen krijgt (verplichte dan wel vrijwillige) opdrachten vanuit school die op een scherm moeten worden uitgevoerd. Bij bijna vier op de tien huishoudens met 5- tot 6-jarigen zijn er belemmeringen om media optimaal te gebruiken, vooral door verouderde en onvoldoende computers.
Belangrijke rol voor professionals en gemeenten
Prof. dr. Peter Nikken, lector Jeugd en Media aan Hogeschool Windesheim: ‘Veel ouders kunnen hulp bij de mediaopvoeding van hun kinderen goed gebruiken. Sociaal werkers van bijvoorbeeld consultatiebureaus of de GGD of medewerkers van de bibliotheek kunnen die hulp bieden. Gemeenten kunnen daarin een rol pakken door er voor te zorgen dat deze professionals samen op afstand ouders goede informatie kunnen geven over media en jonge kinderen.’
Over het onderzoek
Het flitsonderzoek is uitgevoerd in opdracht van Netwerk Mediawijsheid(opent in nieuw tabblad) (opent in nieuw tabblad)door prof. dr. Peter Nikken, lector Jeugd en Media aan Hogeschool Windesheim, en onderzoeksbureau Choice Insights & Strategy.