Podcast: Zin in Lesgeven
'Heb ik Zin in Lesgeven?'
Het is nogal wat om je vertrouwde baan op te zeggen en de overstap te maken naar het onderwijs. Dat is iets waar je goed over moet nadenken: ga ik gelukkig worden van lesgeven?
Benieuwd naar de ins en outs van de overstap naar het leraarschap? Benieuwd naar ervaringsverhalen van mensen die deze overstap overwegen, aan het maken zijn of gemaakt hebben? Benieuwd naar wat mensen uit het onderwijs ervan vinden? Luister dan naar de podcast Zin in Lesgeven van Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen.
Even voorstellen...
Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten. Arend Jan is docent en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Windesheim. Ze bespreken de overstap met second-career teachers (zij-instromers), met begeleiders van deze docenten, schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers en nog veel meer betrokkenen.
Wij vinden het leuk om feedback te krijgen. Mail ons op peter.vanderzwaal@leraarvanbuiten.nl(opent in nieuw tabblad) en aj.zwarteveen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of zoek ons op via LinkedIn.
S1 - E4: Hoezo te oud!
Catherine Bij de Vaate is dit jaar als docent Frans begonnen en nog steeds enthousiast. Taco van der Harst werkt nu drie jaar als docent scheikunde in het voortgezet onderwijs. Hij heeft zijn onderwijsbevoegdheid kort geleden gehaald. Hoe kijken zij naar de overstap? Hoe ervaren zij het om na een rijke internationale loopbaan weer ‘onderaan’ te beginnen?
Is de ervaring die je uit eerder werk en uit je gezinsleven meeneemt een voordeel? En hoe is het om weer een studie te starten? Catherine ziet aan de reacties van de leerlingen dat zij niet alles goed doet. En Taco? Ook hij kijkt met gemengde gevoelens naar het lesgeven. Het nieuwe werk haalt je zeker uit je comfortzone.
S1 - E3: Begeleiding moet
De eerste weken zijn voor de meeste zij-instromers heel intensief, je komt (bijna) zonder ervaring voor de klas te staan. Sjoerd Hoekstra (Helinium, Hellevoetsluis) en Jeroen Vrolijk (Johan de Witt Scholengroep, Den Haag) begeleiden op hun school de zij-instromers en bespreken hun ervaringen.
Zij gaan in het gesprek in op de vraag wat een zij-instromer nodig heeft en waarin dat verschilt van de vraag van de starter die aan zijn eerste baan begint. Welke vragen over de begeleiding moet een zij-instromer zeker stellen in het sollicitatiegesprek?
S1 - E2: Jong en gretig
Claudia Dominicus en Vivan de Bruijn zijn dit jaar begonnen als docent Nederlands. Claudia in het vo en Vivan in het mbo. Zij hebben allebei een achtergrond in de communicatie en willen niet meer de hele dag achter het beeldscherm zitten. Het gesprek gaat over de oriëntatie: Hoe hebben ze zich op de beslissing over te stappen voorbereid? Wat hebben ze gedaan om het zeker te weten?
In het gesprek gaat het over de activiteiten die zij gedaan hebben om zich te oriënteren op de overstap en over de vraag waarom je voor een bepaald type school (vmbo of mbo) kiest. Vivan en Claudia hebben ook adviezen aan mensen die zich nu voorbereiden over de overstap.
S1 - E1: De hobbelige weg
In aflevering 1 spreken we met Barbara van Dongen (directeur Corbulo College Voorburg) en Robert Hommen (adviseur bij CAOP). Zij blijken allebei als zij-instromer de hobbelige weg naar het onderwijs te hebben afgelegd. Vanuit hun huidige positie hebben ze wel een beeld bij de overstap.
In de podcast gaat het over de vraag wat we van zij-instromers vragen, waarom we ze nodig hebben en wie succesvol zijn. Ook de lerarenopleidingen zijn onderwerp van gesprek.
Alle podcasts beluisteren?
Op zininlesgeven.podbean.com(opent in nieuw tabblad) staat een overzicht van alle podcasts.
Training: Zin in Lesgeven
Zin in Lesgeven is een driedaagse training. Na de training kun jij antwoord geven op de vraag ‘of je het moet doen’. Of je er gelukkig van wordt. Of je het in je hebt en of er een ‘match’ is met het docentschap. Je leert hoe je een les kunt voorbereiden en uitvoert, hoe je omgaat met een ‘lastige’ klas en hoe je met leerlingen kunt omgaan.
Bekijk de training Zin in Lesgeven