Met mijn technische kennis kan ik vraagstukken van klanten beter oplossen
Ik ben Maud Feenstra en ben 22 jaar. Ik werk op de sales binnendienst van Fortop in Zwartsluis en doe de Ad-opleiding Industriële Automatisering en Robotica. Ik werk 4 dagen per week en ga 1 dag naar school. Ik zit momenteel in het tweede en dus laatste jaar van de opleiding. Fortop is importeur en specialist op het gebied van automation en energy control. We bieden producten en passende oplossingen voor vraagstukken van klanten op deze terreinen.
Rondvliegende pindakaaspotdeksels
Zo had de grootste pindakaasfabriek van Nederland last van een fotocel die niet goed om kon gaan met het glas van een niet-geheel gevulde pot. De doppensluitmachine positioneerde hierdoor op het verkeerde moment, met veel rondvliegende doppen als gevolg. Dat zorgde voor ongewenste stilstand van de machine en verspilling. We hebben de klant geadviseerd om een ander type fotocel te gebruiken die zonder moeite vol of halfvol glas op zowel lage als hoge snelheid detecteert. Zowel de engineers als operators van de fabriek zijn zeer tevreden met deze oplossing.
Technische kennis combineren met commercie
Uiteindelijk wil ik doorgroeien binnen het bedrijf en klanten met dit soort automatiseringsvraagstukken helpen. Daarvoor moet ik mijn technische kennis over de werking van producten en van de automatiseringsprocessen combineren met mijn commerciële kant. Ik doe daarom naast de Ad-opleiding Industriële Automatisering en Robotica ook elke vrijdag mee met de technische salestrainingen van mijn werk.
Het geleerde direct toepassen
Ik heb voor deze studie gekozen, omdat ik een echte doener ben. Ik wil het geleerde direct kunnen toepassen en andersom ook de kennis vanuit het werkveld meenemen naar de studie. Ook is het makkelijk om de kennis van de collega’s om je heen te gebruiken. Zij hebben zoveel ervaring en weten ontzettend veel. Doordat werken en leren goed op elkaar aansluiten, werkt het dus twee kanten op.
Ook collega’s leren ervan
Een goed voorbeeld hiervan is mijn afstudeeropdracht. Ik bouw een blokkenteller waarin ik zoveel mogelijk componenten verwerk. Deze sorteermachine geeft mij dan inzicht hoe (combinaties van) bepaalde componenten werken. Wat hun mogelijkheden zijn en waar je bij het toepassen aan moet denken. Al deze kennis kan ik toepassen bij het vinden van oplossingen bij vraagstukken van klanten. Maar ik niet alleen; ook collega’s leren hier van! En ik krijg op mijn beurt weer hulp en tips van meer ervaren collega’s.
Prima te combineren
Wat mij erg aanspreekt aan de opleiding is dat deze volledig op de techniek gericht is. Je krijgt niet veel andere vakken. En van de ‘bij-vakken’ die je krijgt, kun je de kennis meestal wel gebruiken tijdens de opleiding. Ook die ene dag les in de week is te overzien. De overige uurtjes maak ik in de avonduren en in het weekend. Het is dus prima te doen naast het werken. Ik woon ook nog thuis en heb verder weinig verplichtingen.
Betrokken en gezellig
De docenten zijn erg betrokken bij de studie. Je kunt ze altijd mailen en zelfs appen. Het is erg fijn dat ze voor je klaar staan. Ook het contact met medestudenten is erg goed. Je helpt elkaar waar nodig en ik leer veel van m’n medestudenten die uit allerlei technische bedrijven komen. Momenteel ben ik de enige studente en lijkt het een mannenwereld, maar dat is absoluut niet zo! Dus ben je een vrouw en twijfel je of je wel in die wereld terecht wil komen dan zou ik de gok gewoon wagen! Het is heel erg leerzaam, interessant en gezellig!
Geïnteresseerd? De Ad Industriële Automatisering en Robotica is te volgen in Zwolle.
Benieuwd naar andere deeltijdopleidingen?