De leergang heeft veel invloed op mijn werkwijze
Toen Irma van der Vegt in 2018 aan de leergang Teamcoaching (post-hbo) begon, had ze nooit verwacht dat ze er een tweede bedrijf aan zou overhouden. Toch startte ze een jaar later samen met medecursist Ronald Fugers een bedrijf gespecialiseerd in teamcoaching en trainingen in de zorg. En de kennis die ze tijdens de cursus heeft opgedaan, gebruikt ze nu volop in haar werk.
Met haar eigen coachings- en adviesbedrijf Zorgadviesbureau van der Vegt helpt Irma al ruim 20 jaar cliënten met complex gedrag, vooral bij vastgelopen situaties in de verstandelijk gehandicaptenzorg, jeugdzorg, GGZ en de ouderenzorg. Als gedragsdeskundige, coach en adviseur werkt ze nauw samen met verschillende teams binnen allerlei organisaties. ‘Vanuit een onderzoeksfase waarbij ik kijk naar de client, het systeem en de organisatie, ondersteun ik in de implementatie van de adviezen. Hierbij zorg ik dat alle betrokkenen goed in verbinding komen. Om de inhoudelijke adviezen tot goede resultaten te leiden, kwam ik erachter dat het van groot belang is om aandacht te besteden aan de proceskant van teams. Hierdoor zocht ik verdieping in teamcoaching. Toen kwam de leergang Teamcoaching van Windesheim in beeld. ‘Ik zocht verdieping in mijn vak, maar wilde geen opleiding waarin alleen de zorg centraal stond. Bij Windesheim zat ik in een groep met mensen uit het bankwezen, de gemeente, zorg en commerciële wereld. Juist die mix van verschillende disciplines maakte het ontzettend interessant.’
In gesprek met de opleiding
Irma heeft al veel verschillende opleidingen gedaan en weet daardoor goed wat ze wil. ‘Er zijn ontzettend veel studies op het gebied van teamcoaching en gedrag. Een openhartig gesprek bij Windesheim gaf uiteindelijk de doorslag. Ik maakte hierin mijn twijfels en leerdoelen bespreekbaar en kreeg daardoor een eerlijk en duidelijk antwoord. Deze leergang is heel compleet en richt zich op de competenties van een teamcoach. Precies wat ik zocht! Het bleek ook al gauw dat de docenten zeer professioneel en toegankelijk zijn. Ze denken met je mee en reageren vrijwel gelijk als je via de mail een vraag stelt. Ook tussen de lesdagen door. Tijdens de leergang moet je de theorie en teamcoachvaardigheden gelijk inzetten in de praktijk, zowel in de lesgroep als op de werkvloer. Dat is erg leerzaam.’
Zelf training geven
‘Je werkt tijdens de leergang samen in een clan van vier à vijf personen die, op basis van een vooraf ingevulde test, wordt samengesteld. Met de clan bereid je, na enkele theorielessen, de teaminterventies in de lesgroep voor. Deze interventies worden ook gefilmd, waardoor je goed ziet hoe jij als coach te werk gaat. Het is gek om jezelf zo op de opnames terug te zien, maar de feedback van de groep en de docenten maakt het ontzettend leerzaam!’ Irma kwam terecht in een clan met Ronald Fugers, manager bij Holland Casino. Tijdens de tweedaagse aftrap bleken ze allebei gefascineerd te zijn door de visie van Wouter Hart. Zijn boek Verdraaide organisaties gaat over de bedoeling en gaat niet uit van een systeemwereld. Het onderzoekt waarom we de dingen doen zoals we het doen. Door dat gedachtegoed, de input van de opleiding én de manier waarop Ronald en ik elkaar aanvulden, startten we in 2019 het bedrijf Teampit. Als specialisten in teamcoaching en trainingen in de zorg, helpen we nu teams vooruit op een inspirerende en praktische wijze. De leergang teamcoaching heeft nog steeds veel invloed op onze werkwijze. In de trainingen die wij nu zelf geven, gebruiken we vaak de materie die tijdens de leergang is aangereikt.’
Meer dan alleen een studie
‘Deze leergang heeft mij veel gebracht. Het studieaanbod is ontzettend compleet en je doet een waardevol netwerk op. Ik doe nu ook nog de lesactiviteit Intervisie voor ervaren teamcoaches en ben gevraagd om input te leveren om de cursus van volgend jaar vorm te geven. Bijzonder wat er allemaal uit een studie voort kan komen!’
Bekijk de korte opleidingsvormen Lees meer over de leergang Teamcoaching