De kinderen haalden meer plezier uit rekenen
Leraren van de Almeerse basisschool Caleidoscoop merkten dat veel kinderen in hogere groepen moeite hadden met het vlot en goed antwoord geven op sommen, zoals optellen, aftrekken en tafels. Deze basisbeginselen van het rekenen zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling, omdat het later helpt bij het oplossen van lastigere sommen, zoals breuken. Vierdejaars pabo-student Mickey en derdejaarsstudent Wessel ontwikkelde daarom een leeractiviteit die leraren helpt een leukere en actievere dimensie toe te voegen aan de rekenles, zodat leerlingen op een andere manier leren rekenen.
‘Caleidoscoop is een brede sportieve school en wilde op een leuke manier het zogenaamde automatiseringsproces van het rekenen verbeteren. De oplossing moest iets bruikbaars zij en mocht niet achter in een kast belanden. Met die opdracht gingen we aan de slag. In de eerst twee semesters bestudeerde Wessel de theorie rondom automatiseren. In het derde semester kwam Mickey erbij om de theorie in de praktijk te testen door middel van toetsen en activiteiten. We deden in groep 3 een nulmeting door de kinderen plus- en minsommetjes te laten maken. Hieruit kwamen 6 zwakke rekenaars met groeipotentie naar voren. Met hen hebben we tal van rekenactiviteiten gedaan. Daarna hebben wij een eindmeting gedaan met de hele klas. We hoopten dat dat de kinderen minimaal één niveau omhoog waren gegaan na het doen van de verschillende activiteiten, maar dit was helaas niet het geval. De meeste kinderen scoorde ongeveer hetzelfde als daarvoor. Wel haalden ze meer plezier uit het rekenen en hadden tijdens de activiteiten niet eens door dat ze aan het leren waren! Doordat de kinderen zo enthousiast waren, konden wij alsnog tevreden zijn met ons onderzoek.’
Rekenwaaiers met activiteiten
‘Uiteindelijk hebben wij voor de school een rekenwaaier gemaakt waarin theorie en sportieve activiteiten centraal staan. Zo hebben we een spel bedacht waarin de kinderen de grootte van een getal moeten uitbeelden door te springen. Bij een 10 zal dat bijvoorbeeld een grote sprong zijn bij een 1 een klein hupje. Een ander kind kijkt naar de sprongen en moet raden welk getal er uitgebeeld is. En optellen en vermenigvuldigen kan je oefenen door bijvoorbeeld te ‘darten’ met pittenzakjes. De leerkrachten vonden de waaier geweldig! De waaier wordt nu actief gebruikt en vervangt de 'saaie' methodelessen door leuke activiteiten. Het zou erg leuk zijn als de waaier ook bij andere scholen wordt gebruikt, maar hier zijn wij momenteel niet mee bezig. Wel hebben we het template van de waaier gedeeld, zodat de leerkrachten de waaier kunnen aanvullen met hun eigen lesideeën. Zo is het niet alleen van ons, maar van de hele school.’
Lessen leuk maken
‘We kregen veel vrijheid binnen onze opdracht. Soms moet je precies doen wat de stage voorschrijft, maar wij hadden slechts een paar eisen waar we aan moesten voldoen. We liepen al het hele jaar stage op deze school, dus wij kennen de leerlingen én zij kennen ons. Dat hielp ontzettend. We zijn daarom heel trots op ons eindproduct en de glimlachjes die we op de gezichten van de kinderen hebben getoverd. Dankzij deze Comakership is het duidelijk geworden hoe belangrijk bewegen voor kinderen is en hoeveel plezier het creëert tijdens de les. En het is helemaal niet ingewikkeld om een lesdoel uit een boek te vertalen naar een leuke activiteit. Er is dus veel meer mogelijk dan alleen een les rechtstreeks uit een boek kopiëren.’
Als praktijkgerichte hogeschool bekijkt Windesheim in Almere elk jaar welke Comakerships op het gebied van onderzoek, product of rapport een diepe indruk hebben gemaakt. Van de ruim 2.000 projecten die in studiejaar 2020/2021 zijn opgeleverd, waren Mickey en Wessel een van de genomineerden.
Comakerships zijn anders dan andere projecten, omdat studenten binnen enkele maanden een dienst of product opleveren. Zo komen theorie en praktijk écht samen. Heeft jouw bedrijf een interessante opdracht? Bekijk hier wat voor soort opdrachten onze studenten zoeken.