Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Bij Petplan combineerde ik mijn passie voor marketing en dieren

Madelief Hanekamp afgestudeerd, Ad Commerciële Economie
Banner image

Madelief Hanekamp heeft de Associate degree Commerciële Economie afgerond, na eerder de opleiding tot Paraveterinair (dierenartsassistent) te hebben voltooid. Ze ontdekte dat ze graag een bredere opleiding wilde volgen en een ander vakgebied wilde verkennen. Haar interesse in Commerciële Economie ontstond door haar interesse in het bedenken van campagnes met een boodschap.

Madelief werkt nu als marketeer in de dierenbranche, waar zij haar passie voor zowel marketing als dieren combineert. Daarnaast is ze actief als Paraveterinair op de spoedafdeling, waardoor ze betrokken blijft bij directe zorgverlening aan dieren. Voor haar Comakership dacht ze mee het genereren van nieuwe leads. Met haar gedrevenheid en passie slaagde ze erin haar doel ruimschoots te behalen!

Huisdiereigenaren bereiken

‘Met mijn achtergrond in de dierenwereld ben ik op zoek gegaan naar een commercieel bedrijf dat zich richt op huisdiereigenaren. Zo kwam ik bij Petplan (nu Figo Pet), één van de grootste huisdierenverzekeraars in Nederland. Het bleek een ideale plek waar mijn passie voor marketing en mijn dierenkennis samensmelten.’

‘De opdracht ontstond omdat de doelgroep weliswaar bereikt werd, maar er onvoldoende conversie was in de salesfunnel. Het doel was om binnen een maand 103 nieuwe leads (e-mailadressen) van potentiële huisdiereigenaren binnen te halen. Mijn onderzoek onder meer dan 600 respondenten leverde waardevolle inzichten op. Dit resulteerde in twee unieke leadproducten die gepromoot werden op Facebook. Daar konden geïnteresseerden hun e-mailadressen achterlaten om toegang te krijgen tot de producten.’

Drie keer meer leads

‘De producten waren een check voor (potentiële) puppyeigenaren en een pijnscoremeter waarbij het baasje door middel van een test erachter komt of het huisdier pijn heeft. Door te focussen op onderwerpen die de doelgroep echt interesseerden, hoopte ik hen echt te bereiken. Hoewel de contentmarketeer niet volledig overtuigd was van mijn ideeën en voorstelde om bestaande ideeën uit te werken, bleef ik gelukkig vasthouden aan mijn eigen onderzoek.’

‘De campagne leverde 110 leads op voor de checklist en 204 leads voor de pijnscoremeter. In totaal een resultaat dat drie keer meer leads dan het beoogde doel heeft opgeleverd! De leads werden toegevoegd aan een e-mailreeks die potentiële klanten aanmoedigt om een huisdierverzekering te overwegen.’

Een ervaring die lang zal bijblijven

‘Door mijn afstudeerproject heb ik geleerd dat het van essentieel belang is om je doelgroep goed te begrijpen en de onderliggende behoeften te achterhalen. Daarna is het belangrijk om unieke oplossingen te bedenken die deze behoeftes kunnen vervullen. Kortom: luister, begrijp je doelgroep en durf uniek te zijn.’

‘Gedurende elke fase van het project waren er veel leuke en leerzame momenten. Allereerst het behalen van 600+ respondenten voor het onderzoek. Hierdoor werd het onderzoek betrouwbaar en het bracht helder in kaart wat de behoeften van de doelgroep waren. Vervolgens hield ik goed vast aan mijn ideeën, ondanks dat niet iedereen hier enthousiast van werd. Daar moet je toch stevig voor in je schoenen staan. En tot slot, de creatie van de unieke leadproducten, met name de pijnscoremeter. Het was een waardevolle en leerrijke ervaring die lang bij zal blijven.’

Uitleg Comakerships

Als praktijkgerichte hogeschool bekijkt Windesheim in Almere elk jaar welke Comakerships op het gebied van onderzoek, product of rapport een diepe indruk hebben gemaakt. Van de ruim 2.000 projecten die in studiejaar 2022/2023 zijn opgeleverd, was Madelief een van de genomineerden.

Opdrachten

Comakerships zijn anders dan andere projecten, omdat studenten binnen enkele maanden een dienst of product opleveren. Zo komen theorie en praktijk écht samen. Heeft jouw bedrijf een interessante opdracht? Bekijk hier wat voor soort opdrachten onze studenten zoeken.