Het PEPPER-consortium viert een lustrum. De PEPPER-organisaties hebben zich nu vijf jaar ingezet voor het versterken van de positie van ervaringskennis- en deskundigheid. Op de conferentie op 11 oktober presenteren we wat dat heeft opgeleverd. We kijken ook naar de toekomst: welke bijdrage kan ervaringskennis leveren aan de huidige transities? We geven dit vorm in een boek, waarvoor we tijdens de conferentie graag uw input ontvangen.
Wat maakt deze conferentie bijzonder? Er doen kunstenaars mee, we tonen een voorproef van het stripverhaal Ervaringsdeskundigheid, er is een tentoonstelling en een markt voor iedereen die zich wil presenteren of iets kwijt wil.
Voor wie?
Het congres is bedoeld voor zorgprofessionals, regiebehandelaars, cliënten, ervaringsdeskundigen, managers, naastbetrokkenen en studenten.
Ben jij consortiumpartner? Dan kun je je via de onderstaande button aanmelden:
Programma
Tijd | Activiteit |
---|---|
09.45 - 10.00 | Inloop |
10.00 - 10.05 | Opening |
10.05 - 10.20 | Alie Weerman: PEPPEREN hoe doe je dat? |
10.20 - 10.30 |
Presentatie van gepeperde professionals |
10.30 - 11.00 |
Irene van der Giessen: Vanwaar zijn we gekomen en waar gaan we naartoe? |
11.00 - 11.30 | Pauze |
11.30 - 12.45 | Workshopronde 1 |
12.45 - 14.00 | Lunch en markt |
14.00 - 14.15 | Jan Cleijne: Reflectie op het maken van het stripboek Ervaringsdeskundigheid |
14.15 - 14.25 | PEPPEREN |
14.25 - 14.35 | Reflectie |
14.35 - 15.15 | Pauze |
15.15 - 16.30 | Workshopronde 2 |
16.30 - 17.00 | Borrel |
Deze tijden zijn aan aan verandering onderhevig.
Locatie en tijd
Het congres vindt plaats op vrijdag 11 oktober 2024 van 09.30 tot 17.00 uur op Windesheim. Bekijk de routebeschrijving.
Workshops
Tijdens het PEPPER lustrum congres vinden twee workshoprondes plaats. Hiervoor kun je je op de dag zelf aanmelden. Je kunt kiezen uit de volgende workshops:
-
-
1. De plaats van ervaringsdeskundigheid in het hoger onderwijs in tien verschillende Europese landen. (engelstalig)
Deze week wordt een internationaal Erasmus Project Experiential Knowledge in Higher Education afgerond. Hier deden tien landen aan mee. Er zijn een aantal Key Principles geformuleerd. In deze engelstalige workshop gaan we na hoe de verschillende landen deze toepassen in het hoger onderwijs.
Deze workshop wordt gegeven door Elena Cabiati en Jean Pierre Wilken. Elena Cabiati is professor aan de Universita Cattolica del Sacro Cuore. Jean-Pierre Wilken is lector aan de hogeschool Utrecht.
Deze workshop wordt alleen ’s ochtends aangeboden.
-
2. Concreet uitwerken van de letters van PEPPER.
In deze workshop bespreken we met elkaar op welke manier de zes elementen van PEPPER een bijdrage leveren aan de kwaliteit van zorg en welzijn. We gaan ook in op de (on)mogelijkheden van PEPPER in verschillende contexten. Er wordt specifiek aandacht besteed aan het politiek-kritische element.
Deze workshop wordt gegeven door Mannus Boote en Joyce Lamerichs. Mannus Boote is Ervaringsprofessional en Gelijkwaardigheidswerker. Hij is gespecialiseerd in de implementatie van ervaringskennis in de jeugdzorg en werkte o.a. bij LEVVEL. Joyce Lamerichs is associate lector bij het lectoraat GGZ en Samenleving van Windesheim.
-
3. De rol van ervaringskennis in de transities.
In deze workshop bespreken we met elkaar de rol van ervaringskennis en ervaringsdeskundigen in de transities die nu gaande zijn in het veld van zorg en welzijn.
Deze workshop wordt gegeven door Daantje Daniëls en Roel Suidgeest. Daantje Daniëls is directeur Zorg en Kwaliteit bij Jan Arends. Roel Suidgeest is directeur van herstel- en zelfregiecentrum Focus in Zwolle.
-
4. Hoe verder met Zorgprofessionals-met-Ervaringsdeskundigheid (ZME).
We bespreken de positie en bijdrage van Zorgprofessionals met Ervaringsdeskundigheid. In hoeverre kunnen zij hun ervaringsdeskundigheid goed inzetten? Wat is lastig? Wat is nodig om hun ervaringsdeskundigheid goed tot hun recht te laten komen?
Deze workshop wordt gegeven door Ingrid Bogert en Kirsten Duivelshof. Ingrid Bogert is beleidsadviseur Herstelcentrum GGnet. Kirsten Duivelshof is zorgprofessional met ervaringsdeskundigheid (ZME) bij Dimence.
-
5. PEPPSY - Psychologen en ervaringskennis.
Een aantal psychologen komt al enkele jaren onder de naam PEPPSY bij elkaar om te bespreken hoe zij hun ervaringskennis kunnen inzetten in hun werk als psycholoog. Zij schrijven samen een boek over het inzetten van ervaringsdeskundigheid door psychologen.
Deze workshop wordt gegeven door Nadia Thiel, Marloes van Slooten en Linda Doef. Nadia Thiel is klinisch psycholoog en bestuurslid van de Vereniging EMDR Nederland. Marloes van Slooten is als psycholoog werkzaam bij GGNet en bij het lectoraat GGZ en Samenleving. Linda Doef is GZ-psycholoog bij ARQ Centrum “45.
-
6. Destigmatisering: workshop van masterstudenten Ervaringsdeskundigheid.
Ondanks dat we weten dat het inzetten van eigen ervaring van medewerkers kan bijdragen aan betere hulpverlening, blijkt in de praktijk de stap voor medewerkers om naar buiten te treden met hun ervaringskennis erg groot. Dit heeft te maken met stigma's rondom het laten zien van je kwetsbaarheid en de mogelijke gevolgen hiervan voor je professionele rol. In deze workshop verkennen we met elkaar op kunstzinnige wijze wat het delen van ervaringskennis belemmert en bevordert.
Deze workshop wordt verzorgd door Ginette Hendriks, Maschinka Groot, Denny Kroneman en Rob Bakker (studenten master ervaringsdeskundigheid).
-
7. Ervaringskennis voorbij de taal: kunstzinnige verkenning van ervaringskennis.
De ervaringen waarop ervaringskennis is gebaseerd zijn niet altijd goed in taal uit te drukken. Artistieke werkvormen zijn dan passend. In deze workshop gaan we aan de slag met deze werkvormen.
Deze workshop wordt gegeven door Kike de Jong en Marcelle Hilgers. Marcelle Hilgers is kunstenaar-onderzoeker en kunsteducator en onder meer werkzaam bij het lectoraat GGZ en Samenleving. Kike de Jong is Hoofd Opleiding Docent Muziek ArtEZ Conservatorium Zwolle.
-
8. Het Vierkant en de Bol.
We zien in het veld van zorg en welzijn een andere invulling van de professionele rol ontstaan, waarin meer ruimte is voor persoonlijke ervaringen en ervaringskennis. Deze beweging is onderzoek in PEPPER-verband beschreven in éen beeldverhaal van ‘bollen’ en ‘vierkanten. Deze manier van beschrijven is ook bruikbaar als ‘tool’ bij intervisie of bij het maken van beleid.
Deze workshop wordt gegeven door Willemijn den Harder en Alie Weerman. Willemijn den Harder is kunstenaar en educator. Alie Weerman is lector GGZ en Samenleving bij hogeschool Windesheim.
-
9. Heeft iedereen ervaringskennis? Naar een filosofische onderbouwing van ervaringsdeskundigheid.
In deze workshop neemt Roy Dings ons mee in een filosofische analyse van ervaringskennis. Heeft iedereen deze kennis? Wat is het voor kennis. En is het begrip ‘afgestemde responsiviteit’ hierin behulpzaam? Roy Dings is filosoof en postdoctoraal onderzoeker Bij Radboud Universiteit Nijmegen.
-
10. Reflectie op de tekeningen van het stripboek Ervaringsdeskundigheid.
De projectgroep Beeldverhaal heeft 100 verhalen en anekdotes verzameld van ervaringsdeskundigen. Wat gebeurt er als je transformeert van afhankelijke patiënt naar ervaringsdeskundig collega? De verhalen zijn door scenarist Erin La Cour omgezet in scenario’s en worden momenteel uitgewerkt door stiptekenaar Jan Cleijne. Jan Cleijne werd geconfronteerd met zijn eigen beeldvorming over ervaringsdeskundigen. In de workshop gaat we samen na wat enkele tekeningen oproepen bij de deelnemers.
-
11. In gesprek met de eerste Zorgprofessionals-met-Ervaringsdeskundigheid.
De eerste Zorgprofessionals-met-Ervaringsdeskundigheid betraden in 2017 het veld van de ggz. Zij participeerden in het onderzoek RAAK!Ervaringsdeskundigheid van hogeschool Windesheim. Een aantal van hen is geïnterviewd door Gerdie Kienhorst: hoe is het verder met hen gegaan? Leonard van Wijk was één van deze eerste ZME. Hij is ervaringsdeskundig geestelijk verzorger, trainer ervaringsdeskundigheid en moreel beraad en onderzoeker bij het lectoraat GGZ en Samenleving. Gerdie Kienhors is schrijver en redacteur. Zij is de hoofdredacteur van het tijdschrift Participatie en herstel. Gerdie en Leonard gaan in gesprek met de eerste lichting ZME: hoe is het verder met ze gegaan. De workshop heeft een interactief karakter.
De eerste workshop wordt gegeven door Gerdie Kienhorst. Leonard van Wijk leidt workshop 2.
-
12. Help, ik heb geen ervaringskennis!
Hoe verhoud je je tot collega ervaringsdeskundigen of ZME als je zelf geen ervaringskennis hebt? En andersom hoe is het als ervaringsdeskundige om collega’s zonder ervaringskennis te betrekken bij het versterken van ervaringsdeskundigheid? Welke dynamieken vinden plaats in een team tussen collega’s mét en zónder ervaringskennis? In deze workshop gaan we in gesprek met mensen met en zonder ervaringskennis over ingewikkeldheden die je hierin tegenkomt.
Deze workshop wordt gegeven door Esther van Loon en Rosalie Metze. Esther van Loon is senior onderzoeker bij het lectoraat GGZ en Samenleving. Rosalie Metze is associate lector bij dit lectoraat.
-
13. De droom van bestuurders en de stip op de horizon.
Veel organisaties hebben in hun beleid opgenomen dat ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid nodig zijn. De PEPPER-organisaties zijn nu enkele jaren bezig met implementatie. Dit gaat niet gemakkelijk. Aukje Leemeijer schreef hierover een proefschrift ‘Het zit gewoon niet goed in mijn systeem’. Zij onderzocht de organisatorische en institutionele condities voor inbedding van ervaringsdeskundigheid in professionele praktijken. Dit jaar zijn ook de bestuurders van de PEPPER-organisaties geïnterviewd in het kader van het lustrum. Deze resultaten nemen we mee in de workshop.
Het gesprek wordt geleid door Aukje Leemeijer, adviseur en onderzoeker.
-
Meer weten?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met gw-onderzoek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).