Studeren met een functiebeperking
Studeer je met een functiebeperking? Bij Windesheim staat jouw studiesucces voorop. Of je nu dyslexie, AD(H)D of autisme hebt. Of omdat je te maken hebt met een chronische ziekte, lichamelijke beperking of psychische omstandigheden. Je krijgt altijd de nodige ondersteuning. Denk aan extra tentamentijd of voorleessoftware.
We zijn sinds 2016 de beste grote hogeschool in het begeleiden van studenten met een functiebeperking.
Functiebeperking melden
Je kunt melden dat je te maken hebt met een functiebeperking. Hieronder lees je hoe je dat doet.
-
-
Functiebeperking melden
- Meld je aan voor de opleiding in Studielink.
- Een week na aanmelding in Studielink ontvang je een mail over studeren met een functiebeperking. Wanneer je aangeeft dat je te maken hebt met een functiebeperking, ontvang je de benodigde informatie.
- Indien nodig, nodigt Windesheim je uit voor een intakegesprek. Dit gesprek duurt ongeveer een uur. Je voert het gesprek met een studentendecaan en iemand van de opleiding. Jouw ouders, schoolbegeleider en/of ambulant begeleiders mogen hierbij zijn.
Als je dyslexie hebt en alleen extra tentamentijd wilt, hoef je alleen het formulier 'studeren met een functiebeperking' in te vullen. Je wordt dan niet uitgenodigd voor een intakegesprek. Als je meer ondersteuning nodig hebt, is een intakegesprek vereist.
Heb je je functiebeperking niet eerder gemeld en wil je dat alsnog graag doen? Neem dan contact op met de studentendecaan van het Student Support Centrum.
-
Is het verplicht om mijn functiebeperking te melden?
Je mag zelf beslissen of je meldt dat je een functiebeperking hebt; het is niet verplicht. Sommige studenten twijfelen omdat ze bang zijn voor vooroordelen of het krijgen van een label. Maar daar hoef je niet bang voor te zijn. Het heeft juist veel voordelen om het te melden. Hierdoor word je beter begrepen en ontvang je de benodigde begeleiding.
-
Kom meer te weten op de open dag
We zien je graag op onze open dagen! Praat met medewerkers van het Student Support Centrum of volg in Zwolle een voorlichting over studeren met een functiebeperking. We vertellen je welke ondersteuning Windesheim biedt en wat we van jou verwachten.
De open dagen zijn op:
- Vrijdag 8 november in Zwolle, 13.00 - 21.00 uur
Aanmelden open dag Zwolle(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad) - Zaterdag 16 november in Almere, 10.00 - 13.30 uur
Aanmelden open dag Almere(opent in nieuw tabblad)
Voorzieningen
Hieronder staan veelvoorkomende (functie)beperkingen en de bijbehorende obstakels en oplossingen. Heb je een andere beperking waarbij je ondersteuning kunt gebruiken? Laat het ons weten!
-
-
AD(H)D
AD(H)D kan concentratieproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit veroorzaken. Dat kan tijdens je studie behoorlijk lastig zijn. De hoeveelheid informatie, vakken en sociale prikkels kunnen bijvoorbeeld problemen opleveren bij het volgen van colleges en het halen van deadlines.
Belemmeringen
- Beperkte concentratie
- Beperkt energieniveau, vermoeidheid (moeite om in slaap te komen)
- Stemmingswisselingen
- Moeite met houden aan afspraken of regels
- Moeite met plannen en structureren
- Uitstelgedrag
Hulpmogelijkheden
- Extra studiebegeleiding
- Bij tentamens: extra tijd en rustige ruimte
- Extra tijd voor gehele studie
- Prikkelarme ruimte
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Angststoornis
Een angststoornis of paniekstoornis kan een flinke impact hebben op je studie. Het kan veel stress veroorzaken, bijvoorbeeld in situaties waar je je ongemakkelijk bij voelt. Dit kan leiden tot verminderde focus of afwezigheid tijdens je studie. We streven ernaar om samen met jou een comfortabele leeromgeving te creëren.
Belemmeringen
- Niet naar school durven komen
- Concentratieproblemen
- Beperkte belastbaarheid
- Vermijding van bepaalde situaties
- Onbegrip wegens onzichtbaarheid en onbekendheid stoornis
Hulpmogelijkheden
- Bij tentamens: extra tijd en rustige ruimte
- Ander type opdrachten (bijvoorbeeld thuisopdrachten) na overleg en advies van een deskundige
- Extra ondersteuning bij presentaties
- Presentaties voor een kleine groep
- Presentaties door iemand anders laten voorlezen
- Individueel traject of training bij de studentenpsycholoog
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Auditieve beperkingen
Er zijn verschillende auditieve beperkingen, zoals doofheid en verschillende soorten slechthorendheid. Ook oorsuizen (tinnitus) en overgevoeligheid voor geluid (hyperacusis) zijn auditieve beperkingen. Het kan leiden tot uitdagingen bij het volgen van colleges, het deelnemen aan groepsdiscussies en het communiceren met medestudenten en docenten. Dit kost veel energie. In overleg bespreken we welke passende ondersteuning en voorzieningen jij nodig hebt.
Mogelijke belemmeringen
- Beperkte belastbaarheid tijdens luisteren
- Moeite met communicatie in grote groepen
- Aantekeningen maken kan niet tegelijk met liplezen of vertolking bekijken
- Beperkte beheersing van de Nederlandse taal
- Beperkte sociale vaardigheden
- Bij studenten die doof zijn: cultuurkloof (dovengemeenschap is veilige omgeving)
- Bij vroegdoofheid: in veel gevallen slecht verstaanbaar, presentaties en discussies zijn lastig
- Video zonder ondertiteling kan niet worden gevolgd
Hulpmogelijkheden
- Alternatieve presentatie via een video in een kleine groep of met ondersteuning via beeld
- Ringleiding: elektronisch systeem in grote zalen waarop het gehoorapparaat afgestemd kan worden
- Soloapparatuur: een microfoon die geluid via het gehoorapparaat versterkt
- Opnameapparatuur in combinatie met spraakherkenningssoftware
- Gebarentolk
- Schrijftolk
- Extra taalondersteuning (vergelijkbaar met ondersteuning voor studenten met NT2-problemen)
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Door autisme of ASS ervaar je de wereld op een heel andere manier. Dat komt omdat de manier waarop je hersenen informatie verwerken anders verloopt dan bij mensen zonder autisme. Sociale interacties, losse informatie of onverwachte veranderingen kunnen daardoor uitdagend zijn.
Belemmeringen
- Groepswerk, vooral bij grote of wisselende groepen
- Moeite met scheiden van hoofd- en bijzaken
- Moeite met studieplanning
- Prikkels en indrukken zorgen voor stress en vermoeidheid
- Moeite met communicatie en sociale situaties
- Moeite met herkennen niet-letterlijk taalgebruik, ironie en grapjes
- Weinig flexibiliteit bij onverwachte veranderingen
Hulpmogelijkheden
- Studiemaatje (begeleiding door ouderejaarsstudent)
- Samenwerken met vaste partner / groep
- Extra studiebegeleiding op het gebied van planning en communicatie
- Ondersteuning bij het vinden van een stageplek
- Extra tijd en rustige ruimte bij toetsen
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Borderline
Borderline persoonlijkheidsstoornis kan je studieleven sterk beïnvloeden vanwege stemmingswisselingen, impulsiviteit en zwart-wit denken. Dit kan leiden tot instabiliteit, stress en problemen met concentratie en sociale interacties. We staan klaar om ondersteuning te bieden, zodat je effectief kunt omgaan met je symptomen en succesvol kunt zijn in je studie.
Kenmerken
- Sterke stemmingswisselingen
- Impulsief gedrag
- Identiteitsproblemen en niet weten wat je moet doen met je leven
- In uitersten denken
- Hoog oplopende spanningen, wat kan leiden tot zelfmutilatie of gedachten aan zelfmoord
- Psychotische verschijnselen, bijvoorbeeld korte periodes van achterdocht, verwardheid of het horen van stemmen
Mogelijke belemmeringen
- Inzet en motivatie wisselen door de extreme stemmingswisselingen
- Minder aanwezig of vreemd patroon van aanwezigheid
- Snel in paniek raken bij kritiek, geen vertrouwen in jezelf
- Slechte studieprestaties
- Stoppen met de studie of studie veelvuldig (voor langere tijd) onderbreken
Hulpmogelijkheden
We bieden ondersteuning bij:
- Structuur in je dagindeling (huiswerk, vrije tijd en rustmomenten).
- Het herkennen van gevoelens en stemmingen. Ga na welke omstandigheden op school je boos, somber of verdrietig hebben gemaakt, en wanneer je (negatieve) gedachten had. Zo krijg je meer grip op je emoties en stemmingen.
- Het stilstaan bij je gedachten en het aanbrengen van nuances.
- Het herkennen en bespreekbaar maken van studiefactoren die een crisis uitlokken.
- Het op de hoogte brengen van betrokkenen (bijvoorbeeld medestudenten).
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. En trek op tijd aan de bel als het dreigt mis te gaan, bijvoorbeeld bij jouw studieloopbaanbegeleider of studentendecaan.
-
Chronische ziekten
De groep chronische ziekten is groot en heel divers. Vaak zijn ze niet zichtbaar. Bekende voorbeelden zijn:
- diabetes
- rugklachten
- luchtwegaandoeningen (bijvoorbeeld astma)
- nierproblemen
- kanker
- darmziektes (bijvoorbeeld ziekte van Crohn)
- hartproblemen
- cystic fibrosis (taaislijmziekte)
- chronisch vermoeidheidsyndroom (CVS)
Je klachten zijn wisselend. Vermoeidheid, ziekenhuisbezoek en medicijngebruik kunnen in elk geval je studieresultaten beïnvloeden.
Belemmeringen
- Afwezigheid door klachten, ziekenhuisopname of medicijngebruik
- Energieproblemen en concentratieproblemen door pijn en vermoeidheid
- Verminderde belastbaarheid
- Onbegrip doordat de ziekte vaak onzichtbaar is, waardoor lagere studieprestaties worden toegeschreven aan gebrek aan inzet of motivatie in plaats van aan de ziekte
Hulpmogelijkheden
- Creëren van een rustruimte
- Roosteraanpassingen, zoals colleges volgen met een andere groep
- Extra tijd voor studieprogramma (spreiding)
- Tijdens tentamens: extra tijd, rustige ruimte of aparte ruimte
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Depressie
Depressie of depressieve klachten kunnen een diepgaande impact hebben op je leven. Het kan leiden tot onder andere lusteloosheid, concentratieproblemen, lichamelijke pijn, vermoeidheid en sociale terugtrekking. Het kan dan erg moeilijk zijn om je studie te volgen en deadlines te halen. We bieden ondersteuning om je welzijn, zowel op academisch als persoonlijk vlak, te bevorderen. En we staan voor je klaar wanneer je dit nodig hebt.
Belemmeringen
- Afwezigheid bij onderwijsactiviteiten
- Weinig inzet en motivatie
- (Tijdelijk) stoppen met studie
- Verminderde belastbaarheid en vermoeidheid
Hulpmogelijkheden
- Aanpassingen in studieprogramma (extra tijd of een pauze)
- Individueel traject bij de studentenpsycholoog
- Extra tijd bij tentamens
- Extra tijd voor opdrachten
- Studiemaatje voor het houden van contact
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Dyslexie
Dyslexie kan leiden tot problemen met lezen, spellen en begrijpen van geschreven tekst. Dit maakt studeren lastig. En het kan leiden tot minder zelfvertrouwen en stress. Het is daarom belangrijk dat je passende ondersteuning krijgt, zoals extra tijd bij tentamens.
Mogelijke belemmeringen
- Moeite met lezen
- Veel tijd nodig voor het lezen en bestuderen van vakliteratuur
- Lees- en spellingvaardigheden zijn niet geautomatiseerd
- Veel tijd nodig voor opdrachten en toetsen
- Slechte schriftelijke prestaties (spelling, structuur, zinsverbanden)
- Onthouden van losse feiten, zoals namen en vakterminologie
- Verminderd zelfvertrouwen en faalangst
Mogelijke voorzieningen
- Extra tijd bij tentamens.
- Inzet van hulpmiddelen, zoals voorleessoftware bij tentamens.
- Kortdurende individuele ondersteuning van een dyslexiespecialist. Je krijgt bijvoorbeeld hulp bij het lezen of het leren van tentamens. Ook kun je hulp krijgen bij het ontwikkelen van een passende schrijfstrategie.
- Hulp in groepjes, bijvoorbeeld over werkwoordspelling
Wie kan helpen?
Bij Windesheim kun je begeleiding krijgen van een dyslexiespecialist. We zijn een van de weinige hogescholen die deze specifieke begeleiding biedt. De begeleiding start altijd met een uitgebreid intakegesprek.
Bij het regelen van tentamenvoorzieningen is de studentendecaan betrokken.
-
Motorische beperkingen
Onder motorische beperkingen vallen handicaps en ziektes die de student belemmeren in zijn bewegingen. Een motorische beperking kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door spierdystrofie, reuma, multiple sclerose (MS), amputaties, een dwarslaesie of spasmes.
Belemmeringen
- Belemmeringen bij computergebruik (belastbaarheid, bediening)
- Schrijfwerk: aantekeningen, toetsen en opdrachten
- Verminderde aanwezigheid door beperkte belastbaarheid en/of pijn
- Beperkte energie
- Concentratieniveau wisselt
Hulpmogelijkheden
- Aanpassingen in het gebouw, zoals gebruik van liften, automatische deuren, aangepast toilet, lage knoppen en kapstokken, aangepast meubilair
- Gebruik van de rustruimte
- Aanpassingen in rooster (in verband met beperkte belastbaarheid)
- Gebruik laptop tijdens tentamen
- Extra tijd tijdens tentamen
- Inzet schrijfhulp (bij aantekeningen, opdrachten en tentamens)
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
Als er in de loop van je leven schade aan je hersenen ontstaat, dan heet dat niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Deze schade kan bijvoorbeeld ontstaan door een ongeluk, hersenbloeding, hersentumor, hersenvliesontsteking of een ziekte als MS.
De gevolgen van hersenletsel kunnen voor de buitenwereld goed zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in de manier waarop je beweegt of spreekt. Maar de gevolgen kunnen ook minder zichtbaar zijn, omdat het gaat om veranderingen in denken en onthouden, emoties, gevoelens en gedrag. Ondanks de grote variatie is er bij de meeste studenten met hersenletsel sprake van concentratieproblemen, overprikkeling en een beperkte belastbaarheid.
Mogelijke belemmeringen
- Afwezigheid bij studieactiviteiten door klachten of wegens behandeling/revalidatie
- Beperkte concentratie
- Moeite met onthouden van lesstof of besproken zaken
- Moeite met scheiden van hoofd- en bijzaken
- Door beperkingen meer tijd nodig
- Snel overprikkeld (geluid, licht of drukte)
- Moeite met plannen en structureren
- Communicatieproblemen
- Verminderd zelfvertrouwen en faalangst
- Onbegrip wegens onzichtbaarheid en onbekendheid stoornis
Mogelijke extra belemmeringen
- Problemen met stemming of emotieregulatie
- Impulscontrole is beperkt
- Motorische beperkingen
Hulpmogelijkheden
- Bij tentamens: extra tijd en rustige ruimte
- Bij opdrachten: extra tijd voor opdrachten en eventueel ander type opdrachten (bijvoorbeeld thuisopdrachten)
- Roosteraanpassingen, colleges volgen met een andere groep
- Extra tijd voor studieprogramma (spreiding)
- Prikkelarme ruimte
- Extra studiebegeleiding
- Studentcoach (begeleiding door ouderejaarsstudent)
- Individueel traject bij de studentpsycholoog
- Extra begeleiding op het gebied van studievaardigheden zoals planning
- Ondersteuning bij het vinden van een stageplek
- Aanpassingen in het gebouw: liften, automatische deuren, aangepast toilet, lage knoppen en kapstokken, aangepast meubilair
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Visuele beperkingen
Er zijn veel verschillende visuele beperkingen. Bijvoorbeeld met betrekking tot scherpte, het gezichtsveld, de lichtsterkte en kleurwaarneming. Kijken kan heel vermoeiend zijn en voor hoofdpijn of andere klachten zorgen.
Belemmeringen
- Teksten op bord of scherm zijn moeilijk of niet leesbaar
- Geen visueel overzicht van omgeving
- Schrijven is lastig of onmogelijk
- Non-verbale informatie wordt gemist
- Internet, intranet en digitale leeromgeving zijn niet altijd toegankelijk
- Beperkte energie (alles kost meer energie)
- Verdwalen (geen inzicht in indeling gebouw)
Hulpmogelijkheden
- Gesproken boeken
- Digitale syllabi of boeken
- Aangepaste verlichting
- Loep, loepbril, beeldschermloep, screenreader
- Mondelinge of digitale tentamens
- Vergroot tentamen
- In gebouw: felgekleurde markeringen (bijvoorbeeld traptreden en looplijnen)
Het regelen van voorzieningen verloopt via de studentendecaan. Vraag de studentendecaan naar de voorwaarden en de mogelijkheden.
-
Student Support Centrum Almere
- ssc-almere@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- 088 - 46 96 650(opent in nieuw tabblad), telefonisch spreekuur: dagelijks van 14.30 - 15.00 uur
Student Support Centrum Zwolle
Sterk aan het Werk
Sterk aan het Werk is een project voor bijna afgestudeerden die wat extra hulp nodig hebben bij het vinden van een baan die bij hen past. We staan klaar om je te ondersteunen bij een soepele overgang van studie naar werk.