Hoe is het om te studeren met dyslexie?
Bijna de helft van de studenten die zich bij ons melden met een functiebeperking heeft dyslexie, maar de impact daarvan is voor iedereen anders. In deze verhalen delen voltijdstudenten Victor en Lotte, en deeltijdstudent Paul hun persoonlijke ervaringen. Ze vertellen hoe dyslexie hun studie beïnvloedt en hoe de ondersteuning van Windesheim hen helpt.
Lotte
Lotte heeft veel gehad aan de persoonlijke aandacht en flexibiliteit van bijles. Ze had het liefst veel eerder om hulp gevraagd! Lotte is derdejaars Social Work in Zwolle.
"De overstap van mbo naar hbo bracht nieuwe uitdagingen, zoals het verplichte vak Nederlands. Dat leek een enorme hindernis. Gelukkig heb ik veel hulp gekregen van school en mijn omgeving. Mijn grootste zorgen waren de hoeveelheid werk en de zelfstandigheid op het hbo. Hoewel dit klopte, was het vooral een kwestie van tijd en planning. Windesheim biedt veel ondersteuning, waaronder bijlessen van een dyslexie-expert. Ik kreeg hulp bij spelling, het indelen van verslagen en het foutloos halen van de Nederlandse toets. De bijlessen zijn flexibel en op maat. Daarnaast krijg ik extra tijd voor toetsen en de optie om ze op papier te maken, wat mij rust geeft."
Twijfel niet, vraag meteen om hulp
"Twijfel je om te studeren vanwege je functiebeperking? Probeer het gewoon! Vraag direct om hulp en wees open over je situatie. De ondersteuning kan echt een verschil maken. Zelf was ik te eigenwijs en heb ik te lang gewacht, wat het studeren onnodig moeilijk maakte. Er is zoveel hulp beschikbaar, maar het is aan jezelf om die stap te zetten."
Paul
Paul worstelde zijn hele schoolcarrière met dyslexie. Tijdens de deeltijdopleiding Psychomotorische Therapie en Bewegingsagogie (PMT) in Zwolle kreeg hij de ondersteuning die hij nodig had.
"Aan het begin van mijn opleiding werd ik overladen door de hoeveelheid leesstof die ik moest verwerken. Ik wist niet goed hoe ik moest beginnen. Via de studieloopbaanbegeleider ben ik met de decaan in contact gekomen en werd ik doorverwezen naar de dyslexiespecialist. Samen hebben we gekeken waar ik tegenaan liep. Door de gesprekken met de dyslexiespecialist ben ik tot nieuwe inzichten gekomen en voelde ik mij begrepen. Zij gaf mij praktische tips en tools die mij helpen om het maken van verslagen en leren makkelijker te maken. Ik heb mij lang minder waard gevoeld omdat het schrijven van verslagen veel moeite kostte. De dyslexiespecialist gaf mij praktische handvatten. Het voelde alsof ik eindelijk de juiste manier had gevonden."
Techniek als oplossing
"Tijdens toetsen maak ik gebruik van extra tijd en een rustige ruimte. Er is ook een voorleestechniek beschikbaar, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. ChatGPT helpt me om spelfouten te corrigeren. En in Word kan tekst voorgelezen worden, waardoor ik mijn fouten hoor. Mindmappen helpt mij structuur aan te brengen in verslagen en helpt bij het plannen van de leesstof. Het laatste tentamen haalde ik met een 8,1, terwijl ik daarvoor alleen onvoldoendes haalde. Het studeren is veel leuker geworden en ik ga makkelijker aan verslagen en tentamens zitten. Loop je ergens tegenaan? Ga in gesprek met de decaan of specialist. Er zijn zoveel manieren waardoor studeren makkelijker wordt. Ik gun het iedereen om die hulp te krijgen, want het maakt echt een wereld van verschil."
Victor
Victor haalde dankzij de ondersteuning van de dyslexiespecialist zijn taaltoets Nederlands. Een hele overwinning! Hij doet de Associate degree Commerciële Economie in Almere.
"Op Windesheim zijn de faciliteiten beter dan op de middelbare school en het mbo, maar je moet zelf het initiatief nemen. Wees open en eerlijk tegen je docenten zodat zij rekening kunnen houden met je situatie. Neem ook contact op met de dyslexiespecialist of taalcoach. De dyslexiespecialist heeft mij enorm geholpen met spellingsregels, het structureren van verslagen en het slagen voor de taaltoets. Die toets was stressvol, maar door samen te oefenen, heb ik het gehaald! Het is pittig, maar met de juiste hulp en doorzettingsvermogen is een studie zeker haalbaar."
Faciliteiten
"In Studielink vinkte ik aan dat ik taalproblemen heb, waarna ik verwezen werd naar het Student Support Centrum. Daar sprak ik met de decaan en toonde mijn dyslexieverklaring. Hierdoor mag ik bij toetsen een taalkaart gebruiken en krijg ik 30 minuten extra tijd. Je moet verder veel verslagen schrijven, soms wel 10 tot 25 pagina’s lang. Omdat ik mijn eigen spelfouten niet zie bij het nalezen, is het belangrijk dat iemand anders mijn teksten doorleest. Maar ik ben meer dan mijn dyslexie; ik ben bijvoorbeeld goed in presenteren. Met die sterke en zwakke punten moet je leren omgaan."
Wil je na het lezen van deze verhalen ook je dyslexie melden? Of meer weten over de voorzieningen en support die je kunt krijgen?