Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Van basisonderwijs naar volwassenenonderwijs: ‘Mensen krijgen echt de kans om de lesstof te laten beklijven’

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Van basisonderwijs naar NT2 docent

Stel je een klas voor waar motivatie de drijvende kracht is, waar orde houden geen dagelijkse zorg is, en waar het accent ligt op het positieve. Dat is precies waar Anneke, een enthousiaste NT2-student bij Hogeschool Windesheim, dagelijks haar passie inzet. Anneke werkt met statushouders op verschillende taalniveaus, met een bijzondere focus op de zogenaamde 'langzaamleerders'. Ze deelt haar ervaringen met ons.

Van basisonderwijs naar volwasseneneducatie voor statushouders

Anneke's pad naar de NT2-docentenopleiding begon als een tweeledig avontuur, gestuurd door zowel professionele verplichting als persoonlijke nieuwsgierigheid. Met een achtergrond in het basisonderwijs maakte ze de overstap naar volwasseneneducatie, waar ze nu werkt met statushouders. "Ik begon als vrijwilliger bij Stichting Present en ontdekte hoe mooi dit werk is. Toen ik een vacature zag, heb ik meteen gesolliciteerd en ben ik aangenomen."

De overgang van het werken met kinderen naar een diverse groep volwassenen was groot, maar de switch naar het volwassenenonderwijs heeft Anneke positief verrast. “Ik heb zelf jaren in het basisonderwijs gewerkt, en het grootste verschil wat ik merk is de enorme motivatie die statushouders hebben om een les te volgen. Ik hoef niet hard mijn best te doen om ze te stimuleren, ik hoef geen orde te houden, ik heb niet te maken met oudergesprekken. De werkdruk is in dit vakgebied compleet anders dan in het basisonderwijs.”

Meer dan alleen taalvaardigheden

Wat Anneke vooral heel erg aanspreekt als NT2-docent is het contact dat ze heeft met haar cursisten. "De verhalen waar de cursisten mee komen vind ik heel bijzonder, ze vertellen over wat ze hebben meegemaakt in het verleden, dat is wel heel schokkend. En aangrijpend."

Het onderwijs gaat voor haar verder dan alleen het overbrengen van taal. "Ik help cursisten vaak met het maken van afspraken, het versturen van appjes of telefoontjes plegen. Een cursist wilde een afspraak maken bij een tandarts. Dit hebben we samen uitgebreid geoefend. Op het moment dat hij de tandarts belde, wilde hij snel de telefoon aan mij geven. Ik zei; nee jij moet het doen, ik sta naast je als het nodig is dan help ik je. Zijn eerste reactie was geschokt: oh nee! Ik zei; we gaan het samen doen, en ik ga je helpen. De telefoon werd opgenomen en het is hem gelukt om zelf een afspraak te maken bij de tandarts. Dat is voor iemand dan echt een hele mooie grote stap. Voor ons is dat iets heel kleins, maar voor hem is dit een groots moment waar hij trots op kan zijn, dat vind ik fantastisch aan dit vak."

Tijdens de opleiding leer je hoe je een nieuwe doelgroep de Nederlandse taal kunt leren. “In vergelijking met het basisonderwijs, waar ik eerder werkzaam was, is hier de benadering anders. Een collega deelde een waardevolle leservaring: Ze zei dat ik veel te veel lesstof in een les wilde behandelen. Ik deed volgens haar vier lessen in één uur. Ze gaf de tip mee: je moet vertragen, vertragen, vertragen en herhalen, herhalen, herhalen. In het basisonderwijs was hier geen tijd voor, omdat je moest doorpakken. In het volwassenenonderwijs is er wel de ruimte voor, en mensen krijgen echt de kans om de lesstof te laten beklijven. Dat vind ik heel mooi om te merken."

Opleiding

Tijdens de opleiding geeft Anneke les aan statushouders. “Vanuit de taalschool komen ze drie keer per week drie uur naar ons toe, waar ze op verschillende manieren taalaanbod ontvangen met als doel hen zo snel mogelijk actief te laten participeren in de Nederlandse samenleving.”

De NT2-opleiding duurt 10 maanden. “Wat mij aanspreekt is de betrokkenheid en bevlogenheid van onze docenten. Het voelt prettig om te ervaren dat de opleiding zowel theoretische als praktische elementen omvat. Windesheim legt de nadruk op het wetenschappelijk onderbouwen van de lesstof, wat ik als zeer waardevol ervaar. De opgedane kennis wordt op een effectieve manier toegepast in het onderwijsproces. Dit maakt de opleiding niet alleen goed, maar ook verrijkend.