Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Buitenlandse blik: Studeren op Windesheim door de ogen van een Française

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Studeren op Windesheim door de ogen van een Française

Dan sta je ineens als Française voor een klas met Nederlandse leerlingen. “Over een kwartier is het paus.” Waarna de leerlingen in lachen uitbarsten. “Het is pau-ze mevrouw Lefebvre, niet Paus, die woont in het Vaticaan.” Een klein inkijkje in een lesdag van student Héloïse Lefebvre, waar ze met een lach over vertelt. Héloïse volgt de lerarenopleiding Frans via afstandsleren. Wij gingen met haar in gesprek over hoe het is om als Française te studeren in Nederland, en hoe dat verschilt met studeren in Frankrijk. 

Carrièreswitch 

Ongeveer achttien jaar geleden startte Héloïse met studeren in Frankrijk. “ Ik koos op mijn twintigste, zonder echt te weten wat ik wilde, voor een studie bij het Institut Universitaire de Technologie (IUT) in Reims. Ik behaalde daar een universitair technologisch diploma (DUT) met specialisatie in techniek voor de commerciële sector. Het was een studie echt gericht om te werken in de commerciële wereld, en dan specifiek bij een bank.

Studeren in Frankrijk is wel heel anders dan in Nederland. Een studie daar is meer te vergelijken met een Associate Degree in Nederland, een diploma dat je in twee jaar kunt behalen, gelijk aan twee jaar hbo. “Mijn rooster zag er ook heel anders uit dan hier in Nederland. Twee weken lang was ik op de universiteit aan het studeren, met veertig lesuren per week, waarbij ik zowel van docenten als professionals uit de banksector leerde. De twee daarop volgende weken werkte ik als verkoper bij een bank, en dit wisselde zich twee jaar lang af. Twee weken op de universiteit en dan weer twee weken werken.” 

Na negen jaar als commerciële medewerker bij diverse bedrijven in Nederland te hebben gewerkt, besluit ze het roer om te gooien. "Ik hoorde van collega’s dat ik goed met jongeren om kon gaan. Vaak kwamen studenten bij ons langs voor een stage, en die begeleidde ik dan. Daarom dacht ik aan de docentenopleiding Frans. Dat zou goed bij mij kunnen passen." In 2018 bezocht Héloïse een open dag op Windesheim en sprak daar met een docent Frans. "Ik kon deze opleiding doen via afstandsleren, en dat was voor mij een mooie optie. Toen ik deze studie begon was ik 39 en wilde niet terug naar school met allemaal jongeren van 20. Dat voelde niet passend voor mij. Daarom is afstandsleren  super voor mij."

Rechts: Héloïse Lefebvre

Cultuurverschillen

“In Frankrijk volgde ik een vast programma met vaste vakken op school. Bij Windesheim is het anders; ik kan deels zelf bepalen welke vakken ik wanneer volg. Er is meer vrijheid, iets wat ik zeer waardeer. Hier kan ik de opleiding versnellen, mede dankzij mijn achtergrond als Française en mijn eerdere studie, waardoor ik een vrijstelling heb gekregen. In plaats van de opleiding in 4 jaar te doen, hoop ik het nu in 3 jaar te kunnen doen, en dat is heel prettig. Dat had in Frankrijk niet gekund, ook niet als je ouder bent of al ervaring hebt in het werkveld. Dan had ik gewoon weer tussen alle twintigers in de schoolbanken moeten zitten."
"Daarnaast verschilt de studie aanpak. In Frankrijk draait het alleen maar om tentamens, terwijl op Windesheim een mix van tentamens, verslagen en onderzoeken de norm is. Deze variatie maakt het minder saai in vergelijking met het Franse systeem, waar ik het monotone ritme van enkel tentamens maken erg saai vond. Ook de manier van beoordelen is heel anders. In Frankrijk heb je een cijferschaal van 0 tot 20. Je moet gemiddeld een 10 halen, anders mag je niet verder met de studie.”

Cultuurshock in positieve zin

“Ik was aangenaam verrast door de positieve houding van de docenten bij Windesheim. In Frankrijk zijn docenten niet makkelijk benaderbaar en ze zijn ook heel kritisch. Dat was ik gewend, die mentaliteit van kritisch zijn naar studenten. Ik was het niet gewend om complimenten van docenten te krijgen. Dat klinkt misschien gek, maar dat is echt een cultuur verschil. Deze positieve houding van docenten geeft mij veel motivatie bij het studeren. Dat stukje mist echt in Frankrijk. Het was echt een positieve cultuurshock voor mij hoe de docenten hier in Nederland omgaan met studenten en hoe ze met ons communiceren."

Daarnaast is het in Frankrijk ook niet gebruikelijk om docenten bijvoorbeeld te mailen of te bellen. “'In Frankrijk is er een hiërarchie; de docenten staan bovenaan in de piramide, terwijl de studenten eronder staan. Communicatie is beperkt, klassikale lessen domineren en contact met docenten is beperkt. Hier op Windesheim zijn de docenten juist heel benaderbaar, wat het makkelijker maakt dan in Frankrijk.

Naar Nederland voor de liefde

Dertien jaar geleden verhuisde Héloïse naar Nederland voor de liefde.  “Mijn vriend ontmoette ik op vakantie in Frankrijk. Het begon als een vakantieliefde. Eerst reisde we heen en weer tussen Nederland en Frankrijk. Op een gegeven moment vond ik het genoeg geweest. Ik werkte bij een bank met een vast contract, maar ik heb mijn baan opgezegd en ben naar Nederland verhuisd."

Een grote uitdaging tijdens het studeren in Nederland is de taal. "Dat is het enige grote probleem dat ik tijdens het studeren ervaar. Mijn Nederlands is namelijk niet perfect. Het is natuurlijk logisch dat ik mijn verslagen in het Nederlands moet maken, maar het is voor mij wel enorm lastig. Alle boeken die ik moet lezen, zijn in het Nederlands. Het kost mij heel veel tijd om dingen goed te begrijpen. Dat is heel lastig. Maar daar kan ik niet veel aan veranderen, ik ben Française, ik heb dit zelf gekozen.

Persoonlijke groei 

Het was een grote uitdaging om aan deze nieuwe stap te beginnen. “ Het betekend veel voor mij, om te merken dat ik deze studie aankan. Dat heeft mij zelfverzekerdheid en trots gebracht. Het was voor mij een grote uitdaging; ik dacht niet dat ik het zou kunnen op deze leeftijd. In Frankrijk haalde ik gemiddelde cijfers, ik dacht ik vind studeren lastig, ik ga dit nooit halen, maar nu zie ik dat ik betere cijfers haal, het lukt mij goed, en ik krijg goede feedback. Dat motiveert mij echt en geeft mij zelfverzekerdheid en trots.'"
"Mijn vrienden en familie in Frankrijk zijn ook onder de indruk, en dat maakt me heel erg blij. Bovendien ben ik enthousiast over het vooruitzicht van het behalen van een goed diploma. Dat staat mooi op mijn CV en opent deuren voor mij. Windesheim staat bekend als de tweede beste hogeschool van Nederland en heeft een uitstekende reputatie. Dus ik ben heel trots dat ik hier mag studeren en mijn diploma ga halen.”