Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Rekenonderwijs naar een hoger niveau: Windesheim en Noordhoff maken samen e-learnings

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Rekenonderwijs naar een hoger niveau: Windesheim en Noordhoff maken samen e-learnings

In de wereld van onderwijs is vernieuwing essentieel. Moeten we met de tijd meegaan om het leerproces te verbeteren. Een inspirerend voorbeeld van zo'n vernieuwing is de samenwerking tussen Hogeschool Windesheim en Noordhoff.  Noordhoff ontwikkelde e-learnings voor rekenonderwijs samen met Sandra Engbersen-Ehrenhard, consultant professionalisering gedetacheerd vanuit Windesheim.

Al geruime tijd verzorgt Sandra Engbersen-Ehrenhard cursussen over reken-didactiek. Het begint altijd met een eenvoudige instapsom, ontworpen om gezamenlijk te onderzoeken: kunnen we dit oplossen? Iedereen heeft zijn eigen strategie om sommen op te lossen, vaak aangeleerd op de basisschool. Na verloop van tijd begon Sandra te beseffen dat de gebruikte sommen, hoe divers ook, vernieuwing nodig hadden. Ze wilde actueler materiaal gebruiken om haar cursisten te blijven boeien en uitdagen. Daarom nam ze contact op met Noordhoff, om te kijken of zij wellicht materiaal hadden om te gebruiken tijdens haar cursussen. 

E-learning

Na wat gesprekken over en weer, ontstond het idee om de handen ineen te slaan en samen e-learnings te ontwikkelen. “De samenwerking met een partij buiten Windesheim was een verrijkende ervaring," benadrukt Sandra. "Bij Noordhoff hebben ze echt expertise in dit soort zaken en ik was aangenaam verrast door hun professionaliteit. De mensen met wie ik samenwerkte brachten fantastische ideeën in, ze waren echte aanpakkers. Het resultaat is prachtig geworden, iets waar ik echt trots op ben."

De e-learnings zijn ontworpen om docenten in het voortgezet onderwijs en het MBO te ondersteunen, waarbij de focus ligt op verschillende thema's. De acht verschillende thema’s van de e-learnings omvatten onder andere rekenzorgen in het onderwijs, met aandacht voor leerlingen met dyscalculie en rekenangst. "Het gaat ook over rekenbeleid en de protocollen die je kunt gebruiken, met daarbij gekoppelde opdrachten en er is zelfs een trainingsacteur die de rol van docent op zich neemt. De e-learnings bieden praktische handvatten voor docenten op verschillende gebieden binnen het rekenonderwijs. We richten ons op basisaanpakken bij rekenen, maar bieden ook ondersteuning voor zowel goede als zwakke rekenaars," legt Sandra uit. 

Voor de camera

Sandra's persoonlijke bijdrage was niet alleen inhoudelijk, want ze mocht haar deskundigheid ook tonen vóór de camera tijdens het opnemen van de e-learnings. "Het was voor mij best spannend om voor de camera te staan," geeft Sandra toe. "Als inhoudsexpert dacht ik: moet ik daar echt gaan staan? Maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het gedaan heb." De opnames vonden plaats in een studio in Den Haag, een ervaring die nieuw voor haar was. "Het lezen van de autocue was even wennen. Het is een uitdaging om natuurlijk over te komen en tegelijkertijd het verhaal helder en duidelijk te vertellen. Je moet ervoor zorgen dat je ogen niet te veel van links naar rechts bewegen, terwijl je de tekst voorleest. Ondanks de uitdagingen waren de mannen in de studio zeer behulpzaam en bedreven in hun werk. Soms moesten opnames opnieuw worden gedaan, maar uiteindelijk was het een waardevolle ervaring waar ik veel van heb geleerd."

Waardevolle samenwerking

Sandra kijkt met een positieve blik terug op haar ervaringen en is vastbesloten om in de toekomst opnieuw dergelijke projecten aan te gaan. "Ik zou zeker weer zoiets doen. Het houdt je scherp en geeft nieuwe impulsen, en de samenwerking met anderen is waardevol. Het is fijn om te werken met mensen die goed zijn in wat ze doen, of het nu gaat om tekstschrijven, het uitdenken van opdrachten of het perfectioneren van video's met animaties en extra's." Over de samenwerking tussen Windesheim en Noordhoff reflecteert Sandra met hoop. "Ik hoop dat onze samenwerking het rekenonderwijs uiteindelijk zal verbeteren of verrijken. Rekenen is soms een ondergeschoven kindje, maar door dit project kunnen mensen het belang ervan inzien en zo het rekenonderwijs op school verbeteren. Ik hoop dat het als een olievlek werkt en dat steeds meer collega's worden aangemoedigd om de e-learnings te volgen."

Wil jij je verdiepen in rekenonderwijs? Ga dan naar: Rekenbevoegdheid