Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Lerarenopleiding Scheikunde: Van abstract naar de belevingswereld van leerlingen

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Lerarenopleiding Scheikunde: Van abstract naar de belevingswereld van leerlingen

Een vak wat leerlingen als saai en ingewikkeld kunnen ervaren, zó vormgeven dat het toch interessant en leuk is. Dat was de drijfveer voor vierdejaars student Tayfun Talu, om de lerarenopleiding Scheikunde te gaan volgen. “Het was voor mij altijd al mijn droom om docent te worden en iets te kunnen bijdragen aan de Nederlandse samenleving. Bij Scheikunde dacht ik: iedereen vindt het saai en lastig, maar ik ga een manier vinden om het toch interessant te maken.”

Door de abstracte termen binnen Scheikunde te koppelen aan de belevingswereld hoopt Tayfun zijn leerlingen enthousiast te maken voor zijn lessen. "Op de opleiding leren we hoe belangrijk het is om abstracte concepten tastbaar en visueel te maken voor leerlingen. Wat wij op de opleiding meekrijgen, zijn handvaten over hoe je deze abstracte concepten kunt vertalen naar begrijpelijke en boeiende lesstof voor leerlingen. Dit leren we bijvoorbeeld door middel van demonstratiepractica of onderzoekspractica, waardoor leerlingen een tastbare ervaring krijgen met de onderwerpen.”

Nooit uitgeleerd

Nu hij zelf voor de klas staat, probeert hij alles wat is aangewakkerd door de docenten op Windesheim, ook bij zijn eigen leerlingen te stimuleren. “De expertise van docenten op het gebied van didactiek is van onschatbare waarde. Dankzij hun begeleiding ben ik nu zelfverzekerd in mijn didactische vaardigheden en kan ik op hoog niveau discussiëren over onderwijs binnen mijn organisatie. De nieuwsgierigheid die zij bij mij hebben aangewakkerd, motiveert mij om mijn eigen kennis en vaardigheden voortdurend te blijven ontwikkelen. Hoewel het niveau soms uitdagend is, is het opbrengst van deze inspanningen ongelooflijk. Als studenten Scheikunde hebben we een stevige basis en zijn we goed uitgerust om onszelf te blijven ontwikkelen. De belangrijkste les die ik heb geleerd is dan ook: blijf jezelf ontwikkelen, want een docent is nooit uitgeleerd."

Rechts: Tayfun Talu

Vuurtornado

Om scheikundige onderwerpen interessanter te maken, worden er veel practicums gedaan op de lerarenopleiding Scheikunde, zo ook demonstratiepractica. “Ik herinner me een bijzonder experiment waarbij we een vuurtornado maakten door middel van een speciale opstelling met behulp van een plateau. Dit experiment was niet alleen fascinerend, maar inspireerde mij ook om soortgelijke praktijkervaringen te creëren voor mijn eigen leerlingen. Met behulp van de tips en trucs die ik tijdens mijn opleiding heb geleerd, heb ik zelf een vergelijkbare opstelling gebouwd. De reactie van mijn leerlingen was fantastisch; ze waren enorm gemotiveerd en geïnspireerd. Dit voorbeeld illustreert de waardevolle vaardigheden die we tijdens onze opleiding hebben ontwikkeld, zoals het vermogen om complexe concepten te visualiseren door middel van praktische experimenten. Het laat zien hoe nieuwsgierigheid ons aanzet om onze lessen voortdurend te verbeteren en hoe we geleerde concepten en contexten kunnen integreren in onze lespraktijk."

Mooiste compliment

Nu hij zijn opleiding bijna heeft afgerond, kijkt Tayfun met trots terug op zijn leerproces. Hij beschouwt zijn eindstage als een van zijn grootste successen, waarbij hij bevestiging vond in zijn vaardigheden als toekomstig docent. "Mijn stagebegeleider zei: ‘ik heb leerlingen nog nooit zo gemotiveerd gezien in de klas.’ Dat was voor mij echt fantastisch om te horen, precies de reden waarom ik deze opleiding ben gaan volgen. Het mooiste compliment wat je me kan geven.”