Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

“Het is mooi om te zien hoe cursisten met elkaar samenwerken aan een beter begrip van burgerschap”

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Het is mooi om te zien hoe cursisten met elkaar samenwerken aan een beter begrip van burgerschap

In het steeds veranderende landschap van het onderwijs staat één thema centraal: burgerschap. Een onderwerp dat niet alleen leeft in de maatschappij, maar ook een cruciale rol speelt in het curriculum van scholen. In het hart van deze ontwikkeling staat de opleiding Burgerschapseducatie coördinator, een initiatief dat niet alleen inspeelt op de actualiteit, maar ook concrete tools biedt om burgerschap op schoolniveau te verankeren.

Ontwikkelingen

Volgens Jannie Lensen-Botter, hogeschoolhoofddocent en coördinator van de opleiding, is de opleiding Burgerschapseducatie coördinator zeer actueel. Sinds 1 januari is er zelfs subsidie beschikbaar, waardoor de drempel om deel te nemen is verlaagd. Jannie benadrukt het belang van de vernieuwde aanpak: "Ik heb meegedacht over de opzet van de opleiding vanuit het landelijk expertisepunt burgerschap. Wat hebben mensen precies nodig? Daarvoor hebben we een leerlijn ontwikkeld die niet alleen inhoudelijke kennis versterkt, maar ook praktische vaardigheden aanreikt. We willen experts op het gebied van burgerschap opleiden, die niet alleen de inhoud beheersen, maar ook weten hoe ze dit in hun organisatie moeten implementeren."

Impact in de maatschappij

Waarom is deze opleiding zo cruciaal in de huidige maatschappij? Jannie legt uit: "De inspectie vraagt ernaar, en de overheid zet in op beleidsontwikkeling rondom burgerschap. Het is nu verplicht, en daarom is de functie van burgerschapseducatie coördinator essentieel. Deze mensen worden opgeleid om burgerschap te implementeren in de school en meer focus te leggen op het vermengen van burgerschap in bestaande lessen. Het gaat erom vanuit alle perspectieven naar een situatie te kijken, knelpunten te ontdekken en vervolgens dit proces op schoolniveau toe te passen. "

Subsidie

De recente subsidie van het Ministerie van OCW is een verschuiving voor de opleiding. "De subsidie is vanuit het expertise centrum voor het product wat we met de MBO raad gemaakt hebben. Het is voor het voortgezet onderwijs, basisonderwijs, en beroepsonderwijs. Deze steun vanuit de overheid is van groot belang, gezien burgerschapseducatie een relatief nieuw onderwerp is."

Burgerschapseducatie in de praktijk

“Mensen die de opleiding volgen, hechten veel waarde aan het thema burgerschap. Wat opvalt, is dat ze tijdens de opleiding ontdekken welke invloed ze met hun eigen houding kunnen uitoefenen. In een tijd waarin de maatschappij wordt gekenmerkt door extreme uitingen en grote verschillen, trekken deelnemers uit alle hoeken van Nederland naar onze opleiding, zelfs van verre plaatsen zoals Terschelling, zuid-Brabant, en noord Groningen. Deze diversiteit in achtergrond en ervaringen creëert boeiende gesprekken en inzichten. Deelnemers delen hun perspectieven en gaan zelfs bij elkaar op school kijken om de grote verschillen te begrijpen. Het is mooi om te zien hoe deze mensen, ondanks de extreme situaties in diverse klassen, met elkaar in gesprek komen en samenwerken aan een beter begrip van burgerschap.”

Een kenmerkend aspect van de opleiding is de nadruk op het praktisch toepassen van opgedane kennis. Jannie benadrukt dat deelnemers grip krijgen op de situatie door niet alleen de maatschappelijke context, maar ook hun eigen school te analyseren. "Ze gaan hun eigen school kritisch onder de loep nemen en kijken naar wat ze al doen op het gebied van burgerschap en waar verbeteringen mogelijk zijn."

Door de focus te leggen op concrete stappen en verbeterplannen, bereidt de opleiding docenten voor op de uitdagingen van het implementeren van burgerschapseducatie in hun specifieke onderwijsomgeving. Het stelt hen in staat om doelgericht en op maat gemaakte strategieën te ontwikkelen, wat resulteert in een effectieve verankering van burgerschap in het schoolbeleid.