Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Flexibele opleidingsroutes: ‘We nemen de maatschappelijke opdracht als hogeschool erg serieus’

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Flexibele opleidingsroutes: ‘We nemen de maatschappelijke opdracht als hogeschool erg serieus’

In een tijd waarin het lerarentekort een steeds nijpender probleem wordt, staat Windesheim voor de uitdaging om flexibele opleidingsroutes te ontwikkelen die meer mensen aantrekken tot het leraarsvak. Met opties zoals voltijd, deeltijd, zij-instroom en verschillende varianten binnen de voltijd, zoekt Windesheim naar manieren om een breder scala aan doelgroepen te bedienen en bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs.

De afgelopen jaren heeft de overheid via verschillende kanalen actief ingezet om meer mensen te stimuleren om het leraarsvak te kiezen. Dit komt voort uit een al tien jaar durend en prominent maatschappelijk probleem: het lerarentekort. Daarnaast wordt er nadruk gelegd op de kwaliteit van leraren, met oog op het aanpakken van uitdagingen zoals taal- en rekenachterstanden bij leerlingen. “We nemen de maatschappelijke opdracht die we als hogeschool hebben erg serieus”, legt Peter Holen uit. “Als aanbieder van lerarenopleidingen dragen we een tweeledige maatschappelijke verantwoordelijkheid: het verminderen van het tekort aan leraren en het vergroten van de kwaliteit van het onderwijs. Om deze maatschappelijke opdracht te vervullen, biedt Windesheim verschillende flexibele opleidingsvarianten aan, waaronder voltijd, deeltijd, zij-instroom en verschillende varianten binnen de voltijd. Door de mogelijkheid te bieden van flexibiliteit binnen de opleidingen, zetten wij ons in om het lerarentekort te helpen verminderen.”

Geen concessies aan kwaliteit

De pabo is bijvoorbeeld een opleiding die op verschillende manieren flexibiliteit aanbiedt. Zo is er keuze uit de standaard route via de voltijdopleiding, maar kun je de opleiding ook volgen in deeltijd, via zij-instroom, Teachers College en de Universitaire Pabo.  Alleen de verscheidenheid aan opleidingsvarianten binnen de pabo is niet zomaar willekeurig ontstaan legt Bart-Jan Wolters, opleidingsmanager van de pabo uit. “Het doel van deze verschillende opleidingsvarianten is om verschillende doelgroepen te bereiken en bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs, met als uitgangspunt een professional die in staat is om een optimale leeromgeving voor kinderen te creëren. We zullen daarbij geen concessies doen aan kwaliteit, want de kwaliteit van het onderwijs staat centraal."

Wolters benadrukt ook de rol die deze opleidingsvarianten spelen in het aanpakken van het lerarentekort. “Het actuele lerarentekort is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Het is alleen niet realistisch om te verwachten dat een verhoogde instroom alleen het tekort zal oplossen. We begrijpen dat het aanbieden van meer opleidingsmogelijkheden niet automatisch resulteert in een grotere instroom. Daarom streven we naar een breed scala aan opties om verschillende doelgroepen aan te spreken. We zien in het werkveld dat er meer nodig is dan alleen een toename van nieuwe leraren. Het is ook van cruciaal belang om de doorstroom van leraren in het werkveld te bevorderen en de uitval van startende leraren te verminderen.”

In de toekomst hoopt Wolters op verdere versteviging van de samenwerkingen tussen de opleiding en het werkveld, en het blijven anticiperen op veranderingen in het onderwijslandschap, zoals verschuivingen in de focus van het onderwijs en nieuwe onderwijsconcepten.

Het werkveld

In het werkveld is het tegenwoordig steeds gebruikelijker om medewerkers aan te nemen die voor de klas komen te staan en daarnaast nog hun bevoegdheid aan het halen zijn. Mirjam Buma, schoolopleider bij csg Bogerman, zegt over deze ontwikkeling: "In deze tijd van tekorten is het een mooie vorm voor mensen die nieuw zijn in het vak om in het onderwijs te groeien. Tegelijkertijd is het niet ideaal, want het zou onze voorkeur hebben om mensen aan te nemen die al bevoegd zijn, maar het is wel fijn dat het mogelijk is."

Ze benadrukt de noodzaak van tijd en ruimte voor medewerkers om hun opleiding te voltooien en benadrukt het belang van een ondersteunende omgeving. "Het is daarbij ook heel belangrijk dat mensen tijd krijgen om met de opleiding bezig te zijn en dat ze goede begeleiding krijgen vanuit de werkgever. Zo heeft iedereen bij ons een buddy en zijn er om de week momenten om samen met andere starters te bepreken wat er allemaal speelt. Wij vragen regelmatig aan medewerkers die nog studeren hoe het gaat met de studie en of ze het allemaal redden. Het is best pittig om te studeren naast een baan. Uiteindelijk willen wij natuurlijk bevoegde mensen voor de klas hebben staan en vinden we het belangrijk dat mensen hun studie af kunnen maken.”

Nieuwe inzichten

Mirjam wijst ook op de waardevolle bijdrage die deze medewerkers leveren aan de school: "Medewerkers die nog studeren brengen nieuwe inzichten de school in, omdat zij dingen aan het leren zijn op de opleiding. Dus daar leren wij ook weer van. Wij weten hoe het in de school werkt en zij komen met nieuwe inzichten vanuit de opleiding. Daarnaast leidt je deels je eigen docenten op. Dus voor ons is het een mooie manier om mensen op te leiden en het mooiste scenario is wanneer iemand ook na het afronden van de opleiding bij ons kan blijven werken.”

Flexibele leerroutes

Met de groeiende vraag naar leraren en de flexibiliteit die daarbij komt kijken binnen het onderwijslandschap, heeft Windesheim zich ingezet om een breed scala aan mogelijkheden aan te bieden die passen bij deze vraag, legt Peter Holen uit. “Daarom gebeurt er op dit vlak veel binnen ons domein, Bewegen en Educatie. Met de komst van meerdere succesvolle zij-instroom routes en verkorte lerarenopleidingen, bieden we een breed scala aan mogelijkheden die passen in het plaatje van de groeiende vraag naar flexibiliteit. Ons succesvolle verhaal illustreert onze inzet en het belang van de flexibele leerroutes die er steeds meer aan zitten te komen.”