Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Menno Vos geïnstalleerd als lector Leven lang Ontwikkelen

  • 2 oktober 2020
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Menno Vos geïnstalleerd als lector Leven lang Ontwikkelen

“Van het één op het andere moment veranderde werk voor velen van ons.” Met deze woorden begon Menno Vos aan zijn lectorale rede waarmee hij refereert naar de dag dat Nederland in een intelligente lockdown ging. “De impact van de coronamaatregelen maakt duidelijk dat mee kunnen bewegen in veranderingen in ons werk crucialer is dan ooit.”

Waar ze in sommige sectoren overuren draaiden, moesten anderen op halve krachten draaien. Of ze zochten naar andere wegen om hun terugvallende vraag op te vangen door andere producten te maken. Denk bijvoorbeeld aan de beddenfabrikant die ook mondkapjes ging produceren. Menno vertelt in zijn rede dat het aanpassen aan veranderingen vaak niet zonder slag of stoot gaat. Het vraagt van bedrijven om te investeren in een leercultuur.  

Doelstelling van het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen

In zijn rede gaat Menno in op de uitdagingen rondom het thema leven lang ontwikkelen waar organisaties en hun werknemers voor staan in de veranderende arbeidsmarkt. Het lectoraat wil door middel van praktijkgericht onderzoek kennis ontwikkelen, zodat kansen op het gebied van leren en ontwikkelen in arbeidsorganisaties worden benut en belemmeringen rondom dit thema worden weggenomen.

Het lectoraat richt zich op de vraag hoe beroepsprofessionals in arbeidsorganisaties gestimuleerd kunnen worden om zichzelf te blijven ontwikkelen. Antwoord op die vraag wordt onderzocht en uitgewerkt in drie onderzoekslijnen: De eigen regie van werkenden versterken (microniveau), het stimuleren van een leercultuur in organisaties (mesoniveau) en (regionale) netwerken om werkenden in ontwikkeling te krijgen en houden (macroniveau). 

Lectoraat brengt ‘Eigen regie’ meteen in de praktijk

Om de eigen regie van werkenden te kunnen versterken is het belangrijk om dit procesmatig aan te pakken, in kleine stappen. Om werkgevers, maar ook vakbonden, scholingsfondsen en andere organisaties, hierbij te helpen is het kennisdocument ‘Eigen Regie’ ontwikkeld. Dit document bevat vele voorbeelden van hoe je gedragsverandering op individueel niveau teweeg kan brengen. Het kennisdocument is ontwikkeld door de Sociaal-Economische Raad (SER) vanuit de Actie-agenda Leven Lang Ontwikkelen, samen met het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen, TNO, AWVN en eelloo.

Het kennisdocument is per 1 oktober 2020 beschikbaar gesteld en hier in te zien(opent in nieuw tabblad)

Lectorale rede terugkijken en lezen

We kijken terug op een inspirerende lectorale rede over een thema dat nu actueler is dan ooit. De rede ‘Lang Leve Leren! – Een wenkend perspectief op leren en ontwikkelen in een veranderende arbeidsmarkt’ van Menno Vos is hier terug te zien(opent in nieuw tabblad) op YouTube. Het volledige programma inclusief de installatie van Menno als lector is hier te zien(opent in nieuw tabblad)

Naar aanleiding van de lectorale rede is de publicatie ‘Lang Leve Leren! Een wenkend perspectief op leren en ontwikkelen in een veranderende arbeidsmarkt’ verschenen. De publicatie is hier op de HBO Kennisbank(opent in nieuw tabblad) te vinden. Een gedrukt exemplaar van de publicatie is aan te vragen via dit formulier(opent in nieuw tabblad).

Heeft u vragen? Stel ze gerust via lectoraat-levenlangontwikkelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
 

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Hoogste tevredenheid over studeren met ondersteuningsbehoefte bij Windesheim

25 oktober 2024
Teaser image

Darren is de 5000ste student met een diploma van Windesheim in Almere

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Olga Nordbeck: 'Het mooiste beroep: voor de klas staan'

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024