Digitale geletterdheid
In dit project zijn we op zoek naar de stand van zaken ten aanzien van digitale geletterdheid in het Nederlandse onderwijs.
- Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT
- Betrokken onderzoekers: Henk la Roi, Roland Bruijn, Daniëlle van den Brink, Diane van der Linde-Koomen en Anneke Smits
In dit project zijn we op zoek naar de stand van zaken ten aanzien van digitale geletterdheid in het Nederlandse onderwijs. In dit kader voerden we een onderzoek uit onder alle basisscholen van de Stichting Arlanta. Daarnaast ontwikkelden we een minor Digitale geletterdheid voor Windesheim en ontwikkelen we in samenwerking met Remco Pijpers (Kennisnet) richtlijnen voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid in PO en VO.
In het kader van dit project nemen we deel aan het toegekende NWA project “Navigating the cross-contextual media landscape: Children’s and adolescent’s digital media use, development and (in)equality” dat binnenkort van start gaat. In dit project werken we samen met vijf universiteiten en met Fontys.
Publicaties
Dit resulteerde tot nu toe in een bijdrage aan:
- Het Handboek Digitale geletterdheid(opent in nieuw tabblad)
- Een Kennisnet podcast(opent in nieuw tabblad)
- Een blog(opent in nieuw tabblad)
Meer weten?
Neem contact op met: Anneke Smits, lector
E-mail: aeh.smits@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)