Studeren met hersenletsel
Studeren met niet-aangeboren hersenletsel kan een flinke uitdaging zijn. In dit onderzoek is gekeken hoe de begeleiding verbeterd kan worden.
- Lectoraat: Klantenperspectief in ondersteuning en zorg
- Betrokken onderzoekers: Dr.Mireille Donkervoort (opent in nieuw tabblad)
- Partners: Student Support Centrum Windesheim Almere en re-integratie bureau WijDoen.
Aanleiding
Concentratieproblemen, kortetermijn-geheugenverlies, moeite met plannen en overprikkeling zijn symptomen die studenten met hersenletsel vaak hebben en die ervoor zorgen dat studeren een extra grote uitdaging is.
Van de 130.000 nieuwe hersenletselpatiënten per jaar zijn er 19.000 kinderen en jongeren van 0 tot 24 jaar. Daarnaast zijn er jaarlijks nog duizenden kinderen en jongeren die na een flinke val niet naar het ziekenhuis gaan. Zij staan nergens geregistreerd. Van de kinderen en jongeren met traumatisch hersenletsel heeft 10% ernstig of matig hersenletsel. De overige 90% heeft licht hersenletsel.
Hoeveel studenten (mbo, hbo, wo) er zijn met een niet-aangeboren hersenletsel is niet bekend, maar aan de hand van bovengenoemde aantallen is te verwachten dat dit een aanzienlijk deel is. Toch is er binnen het onderwijs nog weinig kennis en aandacht voor deze groep.
Doel
In 2021 is op Windesheim de pilot Studeren met hersenletsel gestart. De pilot duurde 12 maanden. Het doel was om de begeleiding te verbeteren van studenten met niet-aangeboren hersenletsel bij het volgen van hun studie (inclusief stage’s) en hun doorstroom naar een passende en duurzame plek op de arbeidsmarkt.
Het project bestond uit :
- Een groep van 5-10 studenten ontving specifieke individuele begeleiding
- Telefonisch spreekuur voor studenten met hersenletsel
- Netwerkvorming studenten met hersenletsel (bijeenkomsten, social media)
- Voorlichtingsbijeenkomsten voor studenten, studentbegeleiders en decanen
- Blauwdruk voor de begeleiding van deze doelgroep binnen het onderwijs en naar de arbeidsmarkt (op basis van de opgedane ervaringen en bevindingen)
- De mogelijkheden onderzoeken van een interne en externe structuur van samenwerking met landelijke en/of regionale partners (bijvoorbeeld bedrijven, overheid, provincie, gemeente/UWV), zodat een structurele aanpak gewaarborgd kan worden.
De uitvoering was in nauwe samenwerking met het Student Support Centrum Windesheim Almere en re-integratie bureau WijDoen.
Meer weten?
Neem contact op met Dr.Mireille Donkervoort(opent in nieuw tabblad)