Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken
Krachten bundelen voor een meer inclusieve samenleving en goed leven van en met mensen met een psychische- of hersenaandoening
Samen weten we meer, kunnen we meer en bereiken we meer
Wat is de overeenkomst tussen mensen met hersenletsel, mensen met autisme en mensen met dementie? Op het eerste gezicht misschien niet zoveel. Maar beiden ervaren vaak een verminderde kwaliteit van leven en hebben minder kans om te participeren in de samenleving. Een kwart van de mensen in Nederland heeft een psychische of hersenaandoening! Daarom is het lectorenplatform Leven met Hoofdzaken opgericht.
De lectoraten uit het Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken dragen elk vanuit hun eigen expertise bij aan een goed leven van mensen met een psychische- of hersenaandoening, en een samenleving die daartoe is ingericht. Het lectorenplatform draagt eraan bij dat praktijkgericht onderzoek, onderwijs en innovaties hun specifieke regio’s, zorgdomeinen en doelgroepen overstijgen. Dit realiseert het lectorenplatform door kennisdeling, samenwerking en uitwisseling.
Het Lectorenplatform fungeert ook als gesprekspartner voor overheden en maatschappelijke partners.
Deelnemende lectoren en lectoraten
Activiteiten van het Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken
- Regionale kennis en ervaring naar landelijk niveau brengen
- Netwerken verbinden, verbreden en versterken
- Gezamenlijke onderzoeksagenda opstellen
- Gezamenlijk praktijkonderzoek initiëren en uitvoeren
- Onderwijskennis uitwisselen, gastcolleges geven
- Kennis op projectwebsite en in publicaties ontsluiten
- Portrettenreeks ervaringsdeskundigen maken
- Patiënt journeys opstellen
- Maatschappelijk debat voeren
- Loket om vragen uit het veld makkelijker door te spelen naar passende lectoraat
Alie Weerman
Lector GGZ en Samenleving
Hogeschool Windesheim
Jacomijn Hofstra
Lector Rehabilitatie(opent in nieuw tabblad)
Hanze Hogeschool
Jean-Pierre Wilken
Lector Participatie Zorg en Ondersteuning(opent in nieuw tabblad)
Hogeschool Utrecht
Jorit Meesters
Lector Revalidatie en Technologie(opent in nieuw tabblad)
Haagse Hogeschool
Kitty Jurrius
Lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg
Hogeschool Windesheim
Margot van Hartingsveldt
Lector Ergotherapie - Participatie & Omgeving(opent in nieuw tabblad)
Hogeschool van Amsterdam
Simone de Bruin
Lector Goed Leven met Dementie
Hogeschool Windesheim
Ton Satink
Lector Neurorevalidatie - Eigen regie en Participatie(opent in nieuw tabblad)
HAN University of Applied Sciences
De deelnemende lectoraten voeren al veel projecten en onderzoeken uit die passen binnen het platform Leven met hoofdzaken. Hieronder een selectie.
Hogeschool van Amsterdam
- Other: Ergotherapie in thuissituatie met behulp van eHealth en (online)coaching(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Ergotherapie – Participatie & Omgeving | Hogeschool van Amsterdam
- Diversiteits-responsieve zorg in het zorgnetwerk rondom de client met NAH | Lectoraat Ergotherapie – Participatie & Omgeving | Hogeschool van Amsterdam
Haagse Hogeschool
- Breinstraat, platform voor jongeren met NAH(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Revalidatie en Technologie | Haagse Hogeschool
- De black box van de thuissituatie(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Revalidatie en Technologie | Haagse Hogeschool
- Innovation4Health (I4H) Academy(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Revalidatie en Technologie | Haagse Hogeschool
- Platform ikoefenzelf.nl na een beroerte(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Revalidatie en Technologie | Haagse Hogeschool
HAN University of Applied Sciences
- Implementatie Handreiking eerstelijns herstelzorg hersenletsel(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Neurorevalidatie – Eigen regie en Participatie | HAN University of Applied Sciences
- Ontwikkeling NAH-netwerk Nijmegen(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Neurorevalidatie – Eigen regie en Participatie | HAN University of Applied Sciences
- Opzetten ketenzorg voor mensen met een CVA(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Neurorevalidatie – Eigen regie en Participatie | HAN University of Applied Sciences
Hanze Hogeschool
- Effectonderzoek naar een nieuw ontwikkeld blended training voor mensen die herstellende zijn van een depressie (STAIRS): een mixed methods onderzoek(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Rehabilitatie | Hanze Hogeschool
- Groningen Moves aHead(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Rehabilitatie | Hanze Hogeschool
- Innovatiewerkplaats Ervaringsdeskundigheid(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Rehabilitatie| Hanze Hogeschool
- Kieskeurig-Stage. Een e-module om studenten met psychische problemen te helpen bij het kiezen en verkrijgen van een stage(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Rehabilitatie | Hanze Hogeschool
- Peer2Peer Student Support(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Rehabilitatie | Hanze Hogeschool
- VLAM-project: Voorbereid van Leeromgeving naar ArbeidsMarkt(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Rehabilitatie | Hanze Hogeschool
Hogeschool Utrecht
- Ervaringskennis en Ervaringsdeskundigheid in de GGZ | Lectoraat Participatie Zorg en Ondersteuning | Hogeschool Utrecht
- Kennisplein informele zorg | Lectoraat Participatie Zorg en Ondersteuning | Hogeschool Utrecht
- Leren optrekken met informele zorg(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Participatie Zorg en Ondersteuning | Hogeschool Utrecht
- Naar een integrale benadering voor mensen met dementie en hun naasten(opent in nieuw tabblad) | Lectoraat Participatie Zorg en Ondersteuning | Hogeschool Utrecht
Hogeschool Windesheim
- Drie kunnen meer dan één | Lectoraat GGZ en Samenleving | Hogeschool Windesheim
- Farming for Health | Lectoraat Goed Leven met Dementie | Hogeschool Windesheim
- Hersenletsel in het HBO | Lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg | Hogeschool Windesheim
- IPS een geschikte methode voor mensen met NAH? | Lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg | Hogeschool Windesheim
- NAH in 't vervolg, de ervaringskoffer | Lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg | Hogeschool Windesheim
- Onderzoek Narratieve Evaluatie Cliëntervaringen bij CCE | Lectoraat GGZ en Samenleving | Hogeschool Windesheim
- Uitrol, implementatie en impact van The Class | Lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg | Hogeschool Windesheim
- Verbinding Ervaringsdeskundigen Flevoland (VED) | Lectoraat GGZ en Samenleving | Hogeschool Windesheim
- VRbeelding – Beeldvorming van dementie | Lectoraat Goed Leven met Dementie | Hogeschool Windesheim
Meer weten?
Meer informatie, vragen of opmerkingen? Neem contact op met Mireille Donkervoort(opent in nieuw tabblad), coordinator Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken.
Terug naar de pagina Lectorenplatform Leven met hoofdzaken