Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusie & inclusief handelen

    Banner image

    Inclusie en inclusief handelen, iedereen spreekt erover maar wat bedoelen we nu precies? Inclusie lijkt meer geïntegreerd te worden in het dagelijks handelen van professionals maar wat als de perspectieven van de klant en de professionals hierin verschillen? Zo ervaren mensen die een beroep doen op tijdige of langdurige zorg of ondersteuning vaak drempels in de samenleving. Hierdoor zijn voor hen de universele waarden, zoals een bijdrage leveren aan de maatschappij, het gevoel mee te kunnen doen en mee te kunnen beslissen, minder vanzelfsprekend. Het inclusieperspectief zet de klant centraal en belicht vanuit praktijkgericht onderzoek hoe de perspectieven van beleidsmakers en professionals zich hiertoe verhouden. Hierbij onderzoeken we wat ervoor nodig is om de verschillende perspectieven bij elkaar te brengen met het doel een meer laagdrempelige en werkzame verhouding of situatie te creëren.  

    Onderzoeksvragen

    We onderzoeken vragen als: Wat zijn de ervaringen van jongeren, klanten en cliënten en welke betekenis geven zij eraan? Hoe zorg je ervoor dat iedereen die een beroep doet op de zorg of ondersteuning zich begrepen voelt, in zijn kracht blijft staan en blijft deelnemen? Wat kunnen professionals en beleidsmakers doen om de drempels te verlagen? Wat zijn positieve en belemmerende overdraagbare factoren tussen generaties?

    Thema’s

    We richten ons op activiteiten rond thema’s als:

    1. Het doorbreken of versterken van intergenerationele overdraagbare thema’s 
    2. Basiszekerheid vergroten, zoals onderwijs, arbeid en inkomen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of jongeren zonder startkwalificatie
    3. Begrijpelijke communicatie

    Projecten op deze thema’s zijn:

    • Inclusief werken: Ruimte voor Klantmotivatie 
    • Kennissynthese Vakkundig aan het werk 1
    • Preventie Remmende Intergenerationele Overdracht (PRIO)
    • Voor mijn kind wil ik... (leerlijn binnen de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd)
    • Nu begrijp ik je! (en doe ik mee); Begrijpelijke taal voor alle burgers door het versterken van schriftelijke en digitale communicatie van professionals
    • WInclusief (dialoogsessies met studenten)

    Meer weten?

    Neem contact op met Jeanet van de Korput, projectleider en onderzoeker, via j.vande.korput@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

    Terug naar alle onderzoeken