eHealth in Flevoland
Dit onderzoek kijkt welke digitale toepassingen in de zorg breder benut kunnen worden en waar eHealth meer ingezet kan worden.
- Lectoraat: Klantenperspectief in ondersteuning en zorg
- Betrokken onderzoekers: Renate Werkman(opent in nieuw tabblad), Anne Thijssen(opent in nieuw tabblad), Lalash Tahir(opent in nieuw tabblad), Tristan Koenders(opent in nieuw tabblad), Andy Lynch-Bouwmeester(opent in nieuw tabblad)
- Opdrachtgever: gemeente Almere
Digitalisering in zorg en welzijn
Digitalisering in zorg en welzijn wordt steeds meer de norm. In het Integraal Zorgakkoord (IZA) hebben zorgorganisaties, zorgverzekeraars en zorgkantoren afgesproken: "zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan". Van zorgverleners wordt verwacht dat zij in 2025 70% van de geschikte zorgpaden en processen hybride aanbieden, met minimaal 50% van de cliënten hierin betrokken.
Toch blijkt dat veel gebruikers en organisaties worstelen met eHealth en andere digitale toepassingen in de zorg. Daarom gaan zorgorganisaties en overheden met elkaar in gesprek om de inzet van eHealth in de regio te stimuleren. eHealth omvat digitale toepassingen voor diagnose, behandeling, preventie, zelfstandig thuis wonen en ondersteuning van mantelzorgers.
Het lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg ondersteunt deze ontwikkeling met de volgende activiteiten:
Deelonderzoek A: Onderzoeken van best practices (en koppeling maken met leercafés)
- Verkennen van best practices en practices rondom de digitale transformatie in én buiten de regio. In kaart brengen van lessen en leerervaringen.
- Bijdragen aan een aanpak van de vraagstukken waarmee digitale projecten worstelen middels oplossingsgericht (ontwerp)onderzoek en behoeftenonderzoek.
- Agendering van best practices en uitkomsten van oplossingsgericht en ontwerponderzoek tijdens de leercafés t.b.v. disseminatie van inzichten en gezamenlijk leren.
Deelonderzoek B: Onderzoeken van cliëntperspectieven (en koppeling maken met leercafés)
- Stand van zaken, kansen en mogelijkheden en de vragen en behoeften van burgers en organisaties rond specifieke digitale zorgoplossingen in kaart brengen en ondersteunen
- Onderzoek naar de ervaringen, barrières en behoeften van mensen met kwetsbaarheden om deel te nemen aan de digitale samenleving en vertaling daarvan naar oplossingsrichtingen en ontwerpprincipes middels ontwerponderzoek. Benutting van data uit eerder project Logt u even in, aangevuld met diepte-interviews met gebruikers van digitale zorg.
- Agendering van uitkomsten van onderzoek naar cliëntperspectieven tijdens de leercafés t.b.v. disseminatie van inzichten, samen optrekken en samen leren.
Deelonderzoek C: Onderwijsactiviteiten
- Ontwikkelen van een leergang ‘implementatie van digitale zorg’, op basis van resultaten van reeds afgerond en nieuw te starten onderzoek
- Ontwikkelen van middelen en mogelijkheden om opgedane kennis breed in de regio te delen en toepasbaar te maken (denk aan: handreikingen voor zowel ontwikkelaars als zorg- en welzijnsinstellingen, een website/digitaal platform etc.)
- Organisatie van regiobrede kennisevents.
Inrichting leernetwerk: Communicatie ten behoeve van de ontwikkeling van een netwerk digitale transformatie
- Aanboren van diverse netwerken voor het benaderen van nieuwe betrokkenen bij digitale transformatie en het aanhaken van nieuwe projecten. Te denken valt aan netwerken rond bestaande (regionale) samenwerkingstafels, het netwerk van organisaties dat meewerkte aan het IZA-regioplan, netwerken van zorg en welzijnsprofessionals, zorgvragers, overheden.
- Verbinding met andere regionale tafels en landelijke tafels ten behoeve van inventarisatie, onderzoek en kennisdeling (bijv. Werkplaats sociaal domein)
- Verzorgen van een nieuwsbrief/ content voor nieuwsbrief zoals wordt verspreid ihkv IZA, hiervoor wordt contact gelegd met de communicatieadviseur die hiervoor verantwoordelijk is; ten behoeve van bredere disseminatie van best practices, uitkomsten van onderzoek, lessen en leerervaringen.
Quick wins
De wens is om initiatieven die kansrijk zijn om breder benut te worden, te identificeren (‘quick wins’) en te verkennen waar in nieuwe samenwerkingen eHealth meer ingezet kan worden. Dit om de zorg voor inwoners van Flevoland dichterbij te brengen en te verbeteren.
Meer weten?
Neem contact op met Renate Werkman(opent in nieuw tabblad), projectleider.