Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Discipline-overstijgend samenwerken

    Banner image
    1. Home(opent in nieuw tabblad) /
    2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
    3. Discipline-overstijgend samenwerken

    In zorg en welzijn houden zich vaak meerdere hulpverleners bezig met deelproblemen van cliënten. In de jeugdzorg bijvoorbeeld worden jeugdigen en gezinnen daardoor regelmatig geconfronteerd met meerdere hulpverleners die hun eigen ding doen. Sommige gezinnen krijgen met zoveel verschillende betrokken organisaties en instellingen te maken dat overzicht houden moeilijk is. Het is bovendien vaak de vraag hoe effectief zo’n stapeling van zorg en hulp nog is. 

    Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor integrale, discipline-overstijgende samenwerking tussen de verschillende betrokken organisaties rondom het gezin. Ook wordt steeds duidelijker dat gezinnen en hulpverleners dit niet in hun eentje van de grond krijgen. Er is bijvoorbeeld hulp en steun nodig van en samenwerking met hun eigen organisaties en met beleidsmakers, wet- en regelgevers. Immers, wat de één doet in het brede netwerk van organisaties rondom het gezin, heeft onherroepelijk gevolgen voor de ander.

    De praktijk leert echter dat die samenwerking nog niet zo gemakkelijk is: het gaat over veel meer dan duidelijke afspraken maken. Het gaat om je rol zien te vinden en pakken in het samenspel dat zich zal moeten ontwikkelen. Het gaat om elkaars taal leren begrijpen, om wederzijds vertrouwen en om leren omgaan met de wrijving die plaatsvindt op de grensvlakken van taken en rollen. Maar het gaat bijvoorbeeld ook om gefaciliteerd en gesteund worden in zo’n denk- en werkwijze, en om een visie, beleid en leiderschap die daarmee in lijn zijn. 

    Binnen dit kennisthema staat de vraag centraal hoe kennis-overstijgend leren samenwerken praktijk kan worden. We onderzoeken wat helpt en wat belemmerend werkt en hoe we met die belemmeringen om kunnen gaan. Centraal daarbij staan de samenwerking met de cliënt en het gezin en de vraag hoe zij uiteindelijk het best ondersteund kunnen worden.

    Meer weten?

    Neem contact op met Renate Werkman, onderzoeker binnen dit kennisthema, via ra.werkman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

    Terug naar alle onderzoeken