Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Meer over het lectoraat Bewegen, School en Sport

Banner image

Weten hoe wij werken aan beter bewegen?

Het lectoraat Bewegen, School en Sport in Zwolle doet en begeleidt onderzoek naar het beweeg- en sportgedrag van mensen, in het bijzonder binnen de context van de school en sportvereniging. Het onderzoek is praktijkgericht. Dat betekent dat docenten bewegingsonderwijs kennis uit onderzoek direct in hun werk kunnen toepassen.

Voorbeelden van vragen die aan de orde komen zijn: Hoe leren kinderen bewegen en hoe verbeteren we het motorische leren? Wat is de maatschappelijk rol en betekenis van sport? Wat is de relatie tussen de sportvereniging en het bewegingsonderwijs? Kunnen ze elkaar versterken? Wat zijn de maatschappelijke effecten van een bepaald sportbeleid? 
 
Binnen het lectoraat vormen de volgende twee onderzoekslijnen de centrale focus:

  1. Motorisch leren: binnen deze onderzoekslijn van het lectoraat is de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met scholen en andere onderzoeksinstituten vooral onderzoek gedaan naar het gebruik van innovatieve technologie in de gymles, zoals in de projecten Digitalisering in de gymles (Raak-publiek), Terugkijken met een Tablet, de opbrengsten van de digitale gymles (NRO) en Smart Sports Exercises (ZonMw).
  2. School en Sport: binnen deze onderzoekslijn is de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar sportprojecten en relaties tussen bewegingsonderwijs, (school)sport en schoolomgeving. Voorbeelden daarvan zijn het project Sport voor Participatie (Raak-publiek), een promotieonderzoek naar de sociaal bindende betekenis van (school)sport (i.s.m. het Mulier Instituut), Sportief Vermogen (met de Gemeente Utrecht), Smart Moves (met de VU, VUMC), en Physical Literacy (i.s.m. KVLO, Kenniscentrum Sport en andere lectoraten). 

De lector en de leden van de kenniskring zijn nauw verbonden met het sportonderwijs van Windesheim.