Kees Klomp wil zorgen voor beweging van het hoofd naar het hart
De geboorte van zijn zoon Finn (10) is een kantelpunt in zijn leven. Op dat moment dringt het bij Kees Klomp ineens echt door in wat voor wereld zijn zoon gaat opgroeien en dat die vooruitzichten niet rooskleurig zijn. Het raakt hem, maar verlamt hem niet. Sterker nog; het zet hem in beweging en motiveert hem om er alles aan te doen wat hij kan om een positieve impact te hebben op de wereld. Dat besef van urgentie en handelingsperspectief is de rode draad in het programma dat hij gaat opzetten binnen het economisch domein van Windesheim (BMR). Daar start hij in januari als programmamanager Agency.
“Ik ben een impactmaker. Daar zit mijn kracht. Ik wil niet langer de oplossing proberen te onderzoeken en beschrijven, maar ik wil hem ook helpen maken” zegt Kees. Het zijn geen loze woorden, want om aan de slag te gaan als programmamanager bij Windesheim stopt hij als lector Betekeniseconomie aan de hogeschool Rotterdam. Kees: “Het afscheid nemen is een rouwproces, maar deze stap is voor mij enorm belangrijk om nog dichter te zitten op dat wat mij drijft”. Zijn drijfveer is verandering aanbrengen in het economisch denken. Kees: “We kunnen niet onbezonnen doorgaan, alsof er niks aan de aan de aan de hand is. We moeten het beest in de bek kijken. Er komt ontzettend veel op de jonge generatie af. Denk aan de gevolgen van de klimaatverandering, het verlies aan biodiversiteit. Het is nodig om jongvolwassenen klaar te stomen voor een samenleving die ernstig gaat veranderen. Dat gaat niet door hen alleen kennis en vaardigheden aan te leren.”
Systeemverandering door verhaalverandering
Als lector betekeniseconomie onderzocht Kees hoe een economische systeemverandering eruit zou kunnen zien en welke gevolgen dit heeft voor het onderwijs voor studenten. Kees: “We kwamen tot de conclusie dat systeemverandering alleen maar kan plaatsvinden als er een verhaalverandering is. We gaan ons pas wezenlijk anders verhouden tot de economie als we ons niet langer identificeren met het dominante verhaal; het heilige geloof in economische groei. We moeten daar een gezonde afstand van nemen.
Maar welk verhaal komt daar dan voor in de plaats? Kees: ”Dat is uiteindelijk een verhaal van hoop. Hiervoor is het in de eerste plaats nodig dat mensen geraakt worden door de realiteit en de urgentie voelen om in actie te komen. Op dat moment moet er handelingsperspectief zijn. Want als jij eenmaal beseft wat er aan de hand is, dan wil je een onderdeel worden van de oplossing. En daar komt hoop bij kijken. Hoop is voor mij namelijk een werkwoord. Dat je gewoon doet zonder van tevoren de zekerheid te hebben dat het allemaal wel goedkomt, want dat weten we namelijk niet.”
Van het hoofd naar het hart
Het toewerken naar een betekeniseconomie doe je op een andere manier dan alleen kennis over te dragen en vaardigheden aan te leren. Windesheim ontwikkelt daarom een programma om het urgentiebesef en handelingsperspectief zo goed mogelijk te integreren binnen het economisch domein van de hogeschool. Dat programma heet Agency. Het moet studenten en medewerkers de aanleiding geven om betrokken te raken en actie ondernemen in hun eigen leefwereld. Kees: “In het Engels heb je daar 2 mooie woorden voor: engagement en empowerment. Bij engage gaat over raken met de realiteit, dus dat we uit die koppies gaan en in het hart belanden. Bij empowerment gaat het echt om de beweging om aan de slag te gaan. Dat is wat we met Agency vorm willen geven binnen Windesheim.
Er wordt op alle hogescholen erkend dat dit een onderdeel zou moeten zijn van het nieuwe onderwijs. Er wordt ook mee geëxperimenteerd, maar echt een programma opzetten dat bedoeld is om mensen te betrekken en te motiveren? Dat is uniek bij Windesheim. Daar ga ik dan ook heel graag mee aan de slag!”
Over Kees Klomp
Kees Klomp is een gepassioneerd ambassadeur van de Betekeniseconomie en maatschappelijk betekenisvol ondernemen in Nederland. Hij is auteur van onder andere het Handboek Betekenisvol Ondernemen. Een managementboek dat een bestseller werd. Hij is dan ook een veelgevraagd spreker over dit onderwerp.
Kees studeerde politicologie en communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studies werkt hij bijna 15 jaar bij de 3 grootste internationale marketingadviesbureaus om vervolgens de overstap naar het onderwijs en de wetenschap te maken. In eerste instantie bij de Erasmus Universiteit als directeur van Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO). In 2020 wordt hij vervolgens benoemd tot lector Betekeniseconomie bij Hogeschool Rotterdam. In deze functie geeft hij een impuls aan de inhoudelijke vernieuwing van de curricula van de economische opleidingen.
Op dit moment is Kees programmamanager Agency bij hogeschool Windesheim. Hij werkt aan een openbaar platform om het urgentiebesef, handelingsperspectief en de intrinsieke motivatie van studenten en docenten te ontwikkelen om gericht en gecontroleerd met maatschappelijk engagement en activisme aan de slag te gaan binnen de hogeschool.
Kees woont met zijn vrouw met veel plezier in Drentse Drouwen. Hij heeft drie kinderen. Zij zijn een bron van inspiratie voor zijn werk.
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)